نفسنفس، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 22 روز سن داره

هستی من.نفس

تغییرات جنین از هفته بیستم بارداری تا بیست و هشتم

1392/1/25 21:31
نویسنده : آلیس
172 بازدید
اشتراک گذاری

هفته بیستم بارداری:

کودک شما چگونه تغییر می کند؟ وزن كودك شما به 320 گرم رسيده است. طول بدن او نيز از فرق سر تا باسن برابر 16.5 سانتي متر و از فرق سر تا پاشنه پا به صورت كشيده و صاف حدود 25 سانتي متر است. (در بيست هفته اول طول بدن كودك را از سر تا باسن محاسبه مي كنيم. بعد از آن طول بدن او را از سر تا نوك انگشتان پا محاسبه مي كنيم. زيرا در بيست هفته اول پاهاي كودك خميده شده و در مقابل نيم تنه بالايي او قرار گرفته اند و به سختي مي توان طول آنها را اندازه گرفت). يك ماده چرب و سفيد رنگ بنام ورنيكس تمام بدن كودك را مي پوشاند تا از پوست او در مدت طولاني غوطه ور بودن در مايع آمنيوتيك محافظت كند. اين پوشش نرم و ليز حركت كودك در مجراي زايمان را نيز آسان تر مي كند. عمل بلعيدن توسط كودك بيشتر انجام مي شود كه يك تمرين خوب براي دستگاه گوارش او است. او مكونيوم نيز توليد مي كند كه يك ماده چسبنده و سياهرنگ است و مخلوطي از سلولهاي مرده ترشحات دستگاه هاضمه و همچنين مايع آمنيوتيك بلعيده شده مي باشد. اين ماده در روده هاي او جمع مي شود و در اولين مدفوع او پس از تولد از بدنش خارج مي شود (البته بندرت برخي از كودكان اين ماده را در رحم يا در طول زايمان دفع مي كنند).

شما چگونه تغییر می کنید؟ نيمي از راه گذشته است؛ تبريك! اكنون قسمت بالايي رحم در كنار ناف شما قرار دارد و احتمالا وزن شما حدود 4.5 كيلوگرم اضافه شده است. از اين به بعد ممكن است هر هفته حدود نيم كيلوگرم وزن اضافه كنيد. (اگر حاملگي را با لاغري و كسر وزن آغاز كرده ايد شايد لازم باشيد كه كمي بيشتر وزن اضافه كنيد. اگر هم حاملگي را در حالتي كه اضافه وزن داشته ايد آغاز كرده ايد شايد كمي كمتر وزن اضافه كنيد). اطمينان حاصل كنيد كه آهن به ميزان كافي مصرف مي كنيد، زيرا اين ماده بطور عمده در توليد هموگلوبين نقش دارد (هموگلوبينها بخشي از گلبولهاي قرمز خون هستند كه اكسيژن را در بدن شما جابجا مي كنند). در دوران حاملگي بدن شما به مقدار بيشتري آهن نياز دارد تا بتواند كودك در حال رشد شما، جفت و افزايش حجم خون خود شما را تامين كند. غذاهاي سرشار از آهن كه مي توانيد مصرف كنيد شامل گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهي، تخم مرغ، عدس و ديگر حبوبات، اسفناج و غلاتي كه با آهن غني شده اند، هستند. اگر تاكنون در كلاسهاي مربوط به زايمان و تولد نوزاد ثبت نام نكرده ايد بهتر است پرس و جو را آغاز كنيد. اگر دفعه اول حاملگي شما باشد و يا بار چندم، باز هم مي توانيد از كلاس منظمي كه شما را براي سختيهاي حاملگي و زايمان آماده مي كند بهره ببريد. اينگونه كلاسها ممكن است جلسات هفتگي باشند يا بصورت يك كلاس فشرده يكروزه برگزار شوند و ممكن است شما بتوانيد با همسر يا مادر خود در آن شركت كنيد. بهتر است بدانيد كه در هفته سي و هفتم رشد كودك شما تقريبا كامل شده و شما بايد براي تولد فرزندتان آماده باشيد؛ لذا به گونه اي برنامه ريزي كنيد كه قبل از آن زمان آمادگي هاي لازم را كسب كرده باشيد.

فعالیت های این هفته يك كار بامزه انجام دهيد: نصف دوران حاملگي شما گذشته است پس مي توانيد جشن بگيريد. ايده هاي زير ممكن است كمك كننده باشند: - براي اينكه بيشتر لذت ببريد صابونها و شمعهاي معطر بخريد، لباس نو بپوشيد، يا خود را به يك ماساژ مخصوص خانمهاي حامله مهمان كنيد (شايد بتوانيد از همسرتان كمك بگيريد). - براي يادگاري و تنظيم يك تقويم بارداري تاريخي، عكسهاي حرفه اي از حاملگي خود بگيريد و يا يك تصوير سونوگرافي كودك خود را قاب كنيد. - يك كار مشترك با فرزندتان انجام دهيد: يكي از كتابهاي داستان محبوب دوران كودكي خود را بخوانيد، با هم به يك موسيقي آرام گوش دهيد، يا هديه اي براي فرزندتان بخريد.

هفته بیست و یکم بارداری:

کودک شما چگونه تغییر می کند؟ وزن كودك شما حدود 340 گرم و اندازه او تقريبا 26.6 سانتي متر است. ابروها و پلكهاي او كامل شده اند. و مسلما شما حركتهاي او را احساس مي كنيد. كودك شما به برنامه روزانه و كارهايي كه ممكن است داشته باشيد توجه نمي كند؛ پس اگر هنگامي كه در شب آماده خوابيدن مي شويد او تكان خوردن را آغاز كرد، تعجب نكنيد. اگر شما يك دختر در شكم خود داشته باشيد واژن او كاملا شكل گرفته است هرچند رشد اين اندام تا زمان تولد او ادامه خواهد يافت.

شما چگونه تغییر می کنید؟ احتمالا شما اين روزها كاملا احساس آرامش مي كنيد. شكم شما هنوز خيلي بزرگ نشده است و بخش عمده دردها و عوارض اوليه حاملگي از بين رفته اند. هر وقت كه مي توانيد يكجا بنشينيد، لم دهيد و لذت ببريد. در سه ماهه سوم حاملگي به خاطر اينكه رشد كودك شما تقريبا كامل مي شود دردهاي خفيفي خواهيد داشت. البته اين بدان معنا نيست كه شما در اين دوران هيچگونه مشكل جزئي نخواهيد داشت. مثلا به دليل افزايش توليد چربي در بدن شما، ممكن است آكنه يا جوش بر روي پوست شما ظاهر شود. در اين صورت روزي دو مرتبه پوست خود را با آب و صابون ملايم بشوييد، اما دقت كنيد كه بدون تجويز پزشك از هيچگونه داروي خوراكي يا پمادهاي موضعي استفاده نكنيد. اكنون شما مستعد ابتلا به واريس هستيد؛ خصوصا اگر مادر شما هم به اين عارضه مبتلا باشد. اين عارضه به اين علت ايجاد مي شود كه حاملگي فشار بيشتري بر سياهرگهاي پاهاي شما وارد مي كند؛ حجم خون در بدن شما افزايش يافته و رحم شما فشار بيشتري بر سياهرگ بزرگ تحتاني (كه خون را از اندامهاي پائيني بدن شما به قلب باز مي گرداند) وارد مي كند. از سوي ديگر افزايش هورمون پروژسترون موجب مي شود كه ديواره سياهرگهاي شما شل شوند؛ لذا با رشد جنين و رحم، سياهرگها بزرگ و بزرگتر مي شوند. مشكل سياهرگهاي واريسي در هر حاملگي شديدتر مي شود و هرچند احتمال ايجاد اين عارضه در سياهرگهاي پا بسيار بيشتر است اما ممكن است در قسمتهاي ديگر مانند فرج نيز ظاهر شوند. در صورتي كه پاهاي شما درد مي كنند هر روز صبح جورابهاي مخصوص حاملگي را بپوشيد. يك پياده روي سريع در طول روز نيز مي تواند با افزايش سرعت گردش خون به شما كمك كند. همچنين مي توانيد به پهلوي چپ دراز بكشيد و يك بالش زير پاهاي خود قرار دهيد تا پاها بالاتر از سطح زمين قرار گيرند.

فعالیت های این هفته يك دفتر براي كودك خود تهيه كنيد: حتي اگر شما دوست نداشته باشيد كه به ديگران بگوييد چه هديه اي بياورند به زودي اقوام و دوستانتان از شما خواهند پرسيد كه چه چيزي مي خواهيد يا احتياج داريد؛ خصوصا اگر كسي براي شما يك مهماني بگيرد و آشنايان براي ديدن «مادر جديد» به اين مهماني بيايند. اگر شما آنچه را كه لازم داريد يا دوست داريد بعنوان هديه برايتان بياورند، در يك دفتر بنويسيد براي پاسخ دادن به سوال آنها به مشكل برنخواهيد خورد. در ضمن از دو اشتباه كه اغلب مرتكب مي شوند اجتناب كنيد: - نوشتن لباس در ليست هدايا: وقت خود را تلف نكنيد. مردم نمي توانند در برابر خريد لباس بچه مقاومت كنند و هرچه را فكر كنند قشنگ است خواهند خريد. - ننوشتن وسايل گران قيمت در ليست هدايا: نگران نباشيد! با نوشتن وسايل گران قيمت طماع به نظر نمي آييد. در واقع برخي از اقوام يا دوستان نزديك دوست دارند هديه با ارزشتري به شما و نورسيده تان بدهند يا ممكن است همكاران شما بخواهند با همديگر يك هديه گران قيمت تر بخرند. پس براي آنها هم گزينه هايي را در نظر بگيريد. .

هفته بیست و دوم بارداری:

کودک شما چگونه تغییر می کند؟ اكنون كودك درون رحم شما مثل يك نوزاد ولي كمي كوچكتر است. او 27.7 سانتي متر طول و حدود 450 گرم وزن دارد. پوست او تا زماني كه به اندازه كافي وزن اضافه كند چروكيده به نظر مي آيد؛ و موهاي نرمي بنام لانوگو كه سر و بدن او را پوشانده ، قابل ديدن است. لبهاي او مشخص تر شده و دندانهاي او به شكل ريشه هايي در درون لثه اش ظاهر شده اند. هرچند چشمهايش رشد كرده اند اما عنبيه (بخش رنگي چشم) هنوز رنگدانه ندارد و رنگي نشده است. ابروها و پلكهاي چشمان او در محل خود قرار گرفته اند و لوزالمعده او (كه براي توليد هورمونها بخصوص انسولين ضروري مي باشد) به سرعت در حال رشد است.

شما چگونه تغییر می کنید؟ با بزرگ شدن شكم شما براي فراهم كردن فضاي لازم براي كودك در حال رشد ممكن است نشانه هاي كشيدگي را بر روي پوست خود مشاهده كنيد. بعضي از خانمهاي حامله دچار اين عارضه نمي شوند، اما تقريبا بر روي پوست نيمي از آنها آثار اين كشيدگي ظاهر مي شود. اين خطوط باريك كه از بافتهاي جديد از جنس پوست هستند، علاوه بر باز شدن پوست بعلت تغييرات هورموني در دوران بارداري ايجاد مي شوند و به رنگ صورتي تا قهوه اي پررنگ (بسته به رنگ پوست شما) هستند و ممكن است ضخامت آنها با افزايش سن حاملگي بيشتر شود. آنها نه تنها بر روي شكم بلكه احتمالا بر روي باسن، رانها و پستانها نيز ظاهر مي شوند. اثرات ثابت شده اي از اينكه محلولهاي طبي و لوسيونها از بروز اين خطوط رنگي جلوگيري كنند يا آنها را از بين ببرند، وجود ندارد. اما مي توانند خارش احتمالي ناشي از كشيدگي پوست را كاهش دهند. همچنين ممكن است ناف تورفته و زيباي شما تغيير شكل دهد، احتمالا سطح ناف شما ابتدا صاف شده و حتي به زودي بيرون مي زند؛ اما نگران نباشيد، به احتمال زياد بعد از زايمان به حالت طبيعي خود باز مي گردد. يك تغيير ديگر كه ممكن است در دوران حاملگي در سطح پوست شما رخ دهد ظاهر شدن خالهاي نسبتا بزرگ است. در اين حالت قسمت كوچكي از پوست برآمده و سرخ مي شود و رگهاي خوني و همين طور زائده هاي متعددي ايجاد مي كند. اين عارضه در صورت، گردن، قسمت بالايي سينه و سينه ها ظاهر مي شود و علت آن نيز ميزان بالاي هورمون استروژن در دوران حاملگي است؛ معمولا پس از زايمان پوست به حالت طبيعي باز مي گردد.

فعالیت های این هفته حلقه ازدواج تان را از دست خود درآوريد: از آنجا كه انگشتها در اطراف حلقه ورم مي كند، بسياري از خانمها از يك جواهرساز حرفه اي مي خواهند كه حلقه شان را بريده و درآورد. اگر انگشت شما باد نكرده و مي توانيد حلقه تان را به راحتي دربياوريد قبل از اينكه خيلي دير بشود اين كار را بكنيد. اگر نمي توانيد دوري حلقه عروسي يا يك حلقه مهم ديگر را تحمل كنيد آن را به يك زنجير انداخته و دور گردنتان بيندازيد تا در نزديكي قلبتان قرار گيرد.

هفته بیست و سوم بارداری:

کودک شما چگونه تغییر می کند؟ اكنون طول بدن كودك شما بيشتر از 29.2 سانتي متر و وزن او بيش از 450 گرم است. پوست او قرمز و چروك خورده است. رگهاي خوني در ريه او در حال رشد هستند تا او را براي تنفس آماده كنند. او عمل بلعيدن را انجام مي دهد اما در اغلب كودكان اولين خروج مدفوع پس از تولد صورت مي گيرد. صداهاي بلند (از قبيل صداي پارس سگ يا جاروبرقي) در داخل رحم شنيده مي شوند اما كودك شما را آزرده نمي كنند و حتي موجب آشنايي او با اين صداها نيز مي شوند به نحوي كه او پس از زايمان از اين صداها نخواهد ترسيد. در عين حال مراقب صداهاي خيلي بلند كه حتي گوش شما را آزار مي دهد باشيد.

شما چگونه تغییر می کنید؟ اگر در سه ماهه اول دچار سردرد مي شديد اين سردردها احتمالا كمتر شده اند. در واقع برخي از خانمها در اوايل دوران حاملگي دچار سردرد مي شوند كه علت آن مي تواند تغيير ميزان هورمونها در بدن، تغييرات سيستم گردش خون و يا گرفتگي سينوسها باشد. شما ممكن است در دوران حاملگي ورمهاي كوچكي را خصوصا در قسمت قوزك پا و پاها مشاهده كنيد. اين تورم به علت تغيير در تركيب شيميايي خون (كه موجب ورود خون به بافتها مي شود) و همچنين بزرگ شدن رحم (كه به سياهرگهايي كه خون را از اندامهاي تحتاني شما به سمت قلب مي برند فشار وارد مي كند و در نتيجه سرعت جريان خون در پاهاي شما كاهش مي يابد) رخ مي دهد. اين ورمها در پايان روز و همچنين در فصل تابستان شديدتر هستند. بدن شما پس از زايمان ميزان مايع اضافي را دفع مي كند و به همين دليل در چند روز اول پس از زايمان ممكن است دفعات بيشتري به توالت نياز داشته باشيد يا بيشتر عرق كنيد. در همين حال هرگاه مي توانيد دراز بكشيد و پاهاي خود را بالاتر از سطح بدن خود قرار دهيد، هنگام نشستن پاهاي خود را به حالت كشيده قرار دهيد، از نشستن بدون حركت به مدت طولاني خودداري كنيد، يك تمرين ورزشي منظم داشته باشيد تا سرعت جريان خون را در بدن خود افزايش دهيد و جورابهاي مخصوص حاملگي بپوشيد. ممكن است وسوسه شويد كه مايعات كافي مصرف نكنيد! اما شما بايد مقادير زيادي آب بنوشيد و شايد جالب باشد اگر بدانيد اين كار به جلوگيري از تورم اعضاي بدن شما كمك مي كند. دقت كنيد كه در صورت مشاهده ورمهاي حاد يا ناگهاني در دستها يا صورت فورا با پزشك يا ماماي خود تماس بگيريد زيرا اين حالتها ممكن است نشانه يك وضعيت حاد و وخيم دوران بارداري به نام پره‌اكلامپسي يا مسموميت حاملگي باشند.

فعالیت های این هفته يك نامه براي كودك خود بنويسيد: شما و نوزادتان از اين يادگاري براي سالهاي سال نگهداري خواهيد كرد. به نداي قلبتان گوش دهيد و الهام بگيريد. اگر براي آغاز نامه تان به كمك احتياج داريد مي توانيد از اين ايده ها كمك بگيريد: - احساسات خود را براي كودكتان شرح دهيد و بگوييد از اينكه مي دانيد او در درون بدن شما رشد مي كند چه احساسي داريد. - روزي را تصور كنيد كه وقت خود را با كودكتان سپري خواهيد كرد. در آن روز چه مي كنيد؟ - اميدها، روياها و آرزوهايتان را براي كودكتان بنويسيد. - مادر بودن براي شما چه معنايي دارد؟ تعريف شما از يك مادر خوب چيست؟ اگر با نوشتن راحت نيستيد يا نامه نوشتن برايتان دلچسب نيست؛ صدايتان را ضبط كنيد، نقاشي كنيد يا از زمانهاي مختلف حاملگي يادگاريهاي جمع كرده و يك جا نگهداري كنيد. .

هفته بیست و چهارم بارداری:

کودک شما چگونه تغییر می کند؟ كودك شما به سرعت در حال رشد است و وزن او حدود 110 گرم نسبت به هفته قبل (كه تنها كمي بيشتر از 450 گرم وزن داشت) زيادتر شده است. از آنجا كه طول بدن او به حدود 30 سانتي متر رسيده، در داخل رحم شما به صورت خميده قرار گرفته است اما اندازه اندامهاي بدن او تقريبا متناسب هستند. شايد به نظر كمي لاغر بيايد ولي به زودي بافت چربي در بدن او تجمع مي يابد. پوست كودك شما نازك، نيمه شفاف و چروك خورده است؛ مغز او به سرعت بزرگ مي شود و اندام چشايي او نيز در حال رشد است. دستگاه تنفسي تكامل خود را آغز كرده، درخت تنفسي شاخه شاخه مي شود و سلولهايي در ريه سورفاكتانت توليد مي كنند، ماده اي كه موجب مي شود كيسه هاي هوايي نوزاد بعد از تولد و هنگام تنفس به راحتي بزرگ و پر از هوا شوند.

شما چگونه تغییر می کنید؟ قسمت بالايي رحم شما اكنون چند سانتي متر بالاتر از ناف قرار گرفته است، يعني اندازه آن در حدود يك توپ فوتبال است. شما ممكن است به دليل كشيده شدن پوست شكم و پستانهايتان گاهي اوقات احساس خارش كنيد. اگر پوست شما خشك است مرطوب نگه داشتن آن مي تواند در رفع اين عارضه به شما كمك كند. همچنين ممكن است حساسيت چشمان شما نسبت به نور افزايش يافته باشد يا احساس خشكي چشم و يا اينكه چيزي وارد چشم شده است داشته باشيد. اين عارضه در دوران حاملگي طبيعي است و به عنوان «چشمان خشك» شناخته مي شود. براي بهبود وضعيت خود مي توانيد از قطره اشك مصنوعي استفاده كرده و چشمان خود را مرطوب كنيد. براي اكثر خانمهاي حامله بين هفته هاي بيست و چهارم تا بيست و هشتم يك بار تست غربالگري گلوكز (GCT) انجام مي شود. اين آزمايش مشخص مي كند كه آيا دچار ديابت دوران حاملگي شده ايد يا خير. در ديابت بارداري ميزان قند خون در دوران حاملگي افزايش مي يابد. در صورتي كه اين عارضه درمان نشود احتمال سخت شدن زايمان طبيعي يا لزوم سزارين براي شما افزايش مي يابد زيرا در اين حالت كودك شما چاق مي شود و اين چاقي در اندامهاي فوقاني بدن او نمايانتر خواهد بود. همچنين احتمال ابتلاي كودك شما به مشكلاتي همچون سطح پايين قند خون در هنگام تولد افزايش مي يابد. در صورتي كه نتيجه آزمايش قند خون شما مثبت باشد بدان معني نيست كه شما به ديابت دوران حاملگي دچار شده ايد، بلكه بايستي تست تحمل گلوكز (GTT) بدهيد تا معلوم شود كه آيا مشكلي داريد يا خير. همچنين آگاهي از نشانه هاي زايمان زودرس مي تواند براي شما مفيد باشد. در صورت مشاهده افزايش ترشحات واژن كه آبكي، لزج، صورتي يا خوني باشند به سرعت با ماما يا پزشك خود تماس بگيريد. همچنين در صورت مشاهده خونريزي از واژن يا لكه بيني، درد شكم يا گرفتگي و انقباضات عضلاني مشابه با دوران قاعدگي كه بيشتر از 4 بار انقباض عضلاني در ساعت باشد، افزايش فشار در ناحيه لگن يا كمردردي كه قبلا نداشته ايد، بلافاصله با پزشك يا ماماي خود تماس بگيريد.

فعالیت های این هفته خانه خود را براي ورود نوزاد آماده كنيد: با همسر خود بنشينيد و آنچه را كه مي خواهيد قبل از آمدن نوزادتان در خانه تغيير وضعيت دهيد يا جمع كنيد، سر و سامان دهيد. آنگاه ليست را به همسرتان بدهيد خودتان يك گوشه بنشينيد و بگذاريد تا او وسايل را بچيند. شما با تحمل دوران حاملگي به اندازه كافي زحمت كشيده و مي كشيد! بهتر است براي ايمني بيشتر به اين نكات هم توجه كنيد: - يك كپسول اطفاء حريق فراهم كنيد يا اگر سيستم هشدار دهنده دود و آتش سوزي داريد، آنرا آزمايش كنيد. اگر مسير خروج اضطراري داريد، مسير آنرا باز و پاكسازي كنيد. - مبلها يا ساير لوزم و اشياء خراب و شكسته را دور بيندازيد يا تعمير كنيد. - اطاق نوزادتان را رنگ كنيد پرده هاي جديد آويزان كنيد يا يك دست مبل نو جفت و جور كنيد!

هفته بیست و پنجم بارداری 

کودک شما چگونه تغییر می کند؟ اندازه كودك شما از سر تا پاشنه پا حدود 34.3 سانتي متر شده است. وزن او (كه حدود 680 گرم است) خيلي زياد به نظر نمي رسد اما او به زودي كمي بافت چربي مي آورد و قيافه باريك و نحيف او تغيير خواهد كرد، پوست نسبتا چروكيده او صاف مي شود و شباهت او به يك نوزاد كامل بيشتر و بيشتر خواهد شد. احتمالا اكنون مي توان موهاي او را ديد كه هم رنگ و هم حالت گرفته اند، هر چند كه رنگ و حالت موهاي او ممكن است بعد از تولد تغيير كنند.

شما چگونه تغییر می کنید؟ نه تنها كودك شما موهاي بيشتري درآورده است كه ممكن است موهاي سر خود شما هم پرتر و درخشنده تر به نظر بيايند. در واقع موهاي شما زياد نشده اند بلكه همان موهاي معمولي شما هستند كه بيشتر از معمول بلند شده اند. همچنين ممكن است موهاي بدن شما نيز تيره تر يا كلفت تر به نظر بيايند. اين موها نيز ظرف چند هفته پس از تولد نوزادتان به حالت عادي بازخواهند گشت؛ گاهي هم براي از بين بردن آنها ممكن است دچار زحمت شويد. شما ممكن است ديگر قادر نباشيد كه به زيبايي و متانت گذشته راه برويد. ادامه دادن به ورزش براي شما خوب است اما هر وقت احساس كرديد كه خيلي خسته شده ايد ورزش نكنيد. همچنين اگر احساس درد، كوفتگي بدن، سرگيجه يا غش كرديد، يا زماني كه نفس كم آورديد بلافاصله ورزش را متوقف كنيد. براي مدت طولاني به پشت دراز نكشيد و از انجام حركتهاي ورزشي كه ممكن است تعادل شما را به هم بزند خودداري كنيد. مقادير زيادي آب بنوشيد، قبل از ورزش گرم كردن و بعد از آن خنك كردن را فراموش نكنيد. با انجام آزمايش غربالگري گلوكز در فاصله هفته هاي بيست و چهارم تا بيست و هشتم، ممكن است بطور همزمان براي شما آزمايش كم خوني هم تجويز شود. هرچند حجم خون شما در طول حاملگي به شدت افزايش مي يابد اما ممكن است تعداد گلبولهاي قرمز خون شما به اندازه كافي افزايش نيافته باشد. گاهي اوقات اين عارضه را «كم خوني فيزيولوژيك» مي نامند كه در سه ماهه دوم و سوم حاملگي معمول است. در صورتي كه آزمايش خون شما حاكي از كم خوني واقعي باشد بايد از آهن و مكملهاي غذايي استفاده كنيد. اگر تا حالا به اسم نوزاد خود فكر نكرده ايد بايد در اين كار جدي شويد. انتخاب يك نام مناسب وظيفه اي بسيار مهم است اما بايد براي شما حالت تفريحي هم داشته باشد. به تاريخچه فاميل خود (مثلا اسم پدر پدربزرگتان) يا مكانهايي كه برايتان جالب هستند يا شخصيتهاي محبوب ادبي و داستاني تان و يا شخصيتهاي فيلمهاي مورد علاقه تان فكر كنيد. حتي مي توانيد از كتابهايي كه اسامي مختلف كودكان را جمع آوري كرده اند استفاده كنيد.

فعالیت های این هفته در اين هفته وقتتان را به همسرتان اختصاص دهيد: مي توانيد همسرتان بطور رمانتيكي غافلگير كنيد. همه خصوصياتي را كه از او دوست داريد بنويسيد به او بگوييد كه چرا فكر مي كنيد او يك پدر فوق العاده خواهد بود، يا حداقل دستهاي همديگر را بگيريد و به يك گردش كوتاه يا پياده روي برويد. براي ارتباط جسمي و روحي با يكديگر وقت بگذاريد، آنچه را در يكديگر دوست داريد و آنچه كه شما را به هم پيوند مي دهد جشن بگيريد، عشق بورزيد و قدر يكديگر را بدانيد. هر هفته حداقل نيم ساعت وقت بگذاريد و به همسرتان بفهمانيد كه چقدر براي شما و زندگي تان مهم است. (البته اگر واقعا اينطور هست!)

هفته بیست و ششم بارداری 

کودک شما چگونه تغییر می کند؟ اكنون وزن كودك شما كمي كمتر از 900 گرم و طول بدن او از سر تا پاشنه پا حدود 35.5 سانتي متر است. عصبهاي گوش او در حال تكامل هستند كه در نتيجه به صداهاي مختلف بهتر پاسخ مي دهد. ريه هاي او در حال رشد هستند و او با نفسهاي كوچكش مقادير كمي از مايع آمنيوتيك را تنفس مي كند. اين تمرين براي تولد او و هنگامي كه مي خواهد براي اولين بار با هوا تنفس كند بسيار مفيد است. در صورتي كه كودك شما يك پسر باشد بيضه هاي او در حال حركت به سمت كيسه بيضه هستند كه درچند روز آينده به مقصد نهايي خود مي رسند.

شما چگونه تغییر می کنید؟ در اين زمان ممكن است فشار خون شما كه از هفته بيست و دوم تا بيست و چهارم افت كرده بود، در حال افزايش باشد تا به مقدار طبيعي خود نزديك شود. از آنجا كه عارضه پره‌اكلامپسي اغلب در سه ماهه آخر دوران حاملگي رخ مي دهد، بهتر است در مورد نشانه هاي اين بيماري خطرناك اطلاعات بيشتري داشته باشيد. بهتر است بدانيد كه اين بيماري در 3 تا 7 درصد خانمهاي حامله بروز مي كند. نشانه هايي كه ممكن است بيانگر اين عارضه باشند عبارتند از: ورم ناگهاني دستها و صورت، افزايش وزن ناگهاني (به دليل عدم دفع آب)، تاري ديد، مشاهده لكه ها يا نقاط نوراني در مقابل چشم، سردردهاي ناگهاني شديد يا مقاوم به درمان و احساس درد در ناحيه بالاي شكم. البته پزشك يا ماماي شما با كنترل فشار خون و آزمايش ميزان پروتئين ادرار، در هر يك از ويزيت هاي مراقبتهاي دوران بارداري كه لازم باشد شما را از نظر ابتلا به اين عارضه مورد بررسي قرار مي دهد؛ با اين حال در صورت مشاهده هر يك از علائم فوق بلافاصله با وي تماس بگيريد. تشخيص سريع اين بيماري براي حفظ سلامت شما و كودكتان ضروري است. اگر از اين به بعد دچار كمر درد مختصري شويد، ممكن است بواسطه هورمونهاي دوران حاملگي باشد كه مفصلها و رباطهاي شما را سست كرده اند؛ همچنين تغيير مركز ثقل بدن شما نيز در اين عارضه موثر است. راه رفتن، ايستادن يا نشستن به مدت طولاني، و همچنين خم شدن يا چيزي را بلند كردن، فشار زيادي به كمر و پشت شما وارد مي كند. يك دوش آب گرم يا كمپرس سرد مي تواند درد را مرتفع كند. ممكن است بخواهيد براي ماساژ پيش از زايمان به يك متخصص مراجعه كنيد؛ در صورتي كه از صلاحيت و تبحر وي در اين زمينه آگاه باشيد، اين هم مي تواند يك گزينه مناسب باشد. در هنگام خواب از بالش كمكي دوران حاملگي استفاده كنيد و آن را بين پاهاي خود قرار دهيد تا از شكم و پشت شما محافظت كند. سعي كنيد بدن شما در حالت مناسب قرار داشته باشد تا فشار بر پشت شما كمتر شود و هنگام خم شدن يا بلند كردن اشياء بسيار مراقب باشيد. در صورتي كه احساس درد شديد يا كرختي (بي حسي) در هر يك از اعضاي بدن خود داشتيد سريعا با پزشك خود تماس بگيريد.

فعالیت های این هفته با همسر خود در مورد برخي مسائل شخصي و خصوصي صحبت كنيد. آيا مي خواهيد پسر خود را ختنه كنيد؟ آيا مي خواهيد فرزندتان را با شير خودتان تغذيه كنيد؟ آيا مراسم مذهبي خاصي بعد از تولد كودكتان خواهيد داشت؟ آيا مي خواهيد تمام وقت خود يا بخشي از وقت خود را با كودكتان و در خانه بگذرانيد؟ اين سوالات تنها بخشي از مسائل مهمي هستند كه شما و همسرتان بايد در مورد آنها بحث كنيد و تصميم بگيريد. حتي اگر فكر مي كنيد كه در بعضي موارد هم عقيده هستيد باز هم بهتر است درباره آنها صحبت كنيد تا سوء تفاهم يا رنجش پيش نيايد.

هفته بیست و هفتم بارداری 

کودک شما چگونه تغییر می کند؟ كودك شما دارد همه رحم شما را پر مي كند! در اين هفته او حدود 900 گرم وزن دارد و طول بدن او نيز 36.5 سانتي متر است. او اكنون مي تواند چشمان خود را باز و بسته كند و در زمانهاي مشخصي مي خوابد و بيدار مي شود. او مي تواند انگشتهايش را نيز بمكد. هرچند ريه هاي او هنوز كاملا رشد نكرده است، اما در صورتي كه در اين زمان بطور اتفاقي نارس به دنيا بيايد، با كمك دستگاه ريه او قادر خواهد بود تنفس را انجام دهد. به حركتهاي ريتميك و منظم كودك خود دقت كنيد زيرا نشانه سكسكه هايي هستند كه از اين به بعد ممكن است به طور معمول رخ دهند. معمولا هر بار سكسكه كودك تنها چند لحظه طول خواهد كشيد و در نتيجه براي او آزاردهنده نخواهد بود؛ پس از احساس اين حركات لذت ببريد! با رشد بيشتر بافت مغز اكنون مغز كودك شما بسيار فعال است. فكر مي كنيد او به چه چيز فكر مي كند؟!

شما چگونه تغییر می کنید؟ كودك شما در حال آماده شدن براي مرحله نهايي است، در نتيجه شما ممكن است عوارض جديدي را مشاهده كنيد. علاوه بر احساس درد در پشت و كمر، ممكن است گاهي اوقات دجار گرفتگي عضلات پا نيز بشويد. پاهاي شما وزن زيادي را تحمل مي كنند و رحم شما نيز به جريان خون بيشتري نياز دارد. با رشد رحم فشار بيشتري بر رگهايي كه خون را از اندامهاي تحتاني شما به سمت قلب مي برند و همچنين بر عصبي كه از بالاتنه به سمت پاهاي شما مي رود وارد مي شود. متاسفانه هر چه مدت بيشتري از حاملگي شما بگذرد اين گرفتگيهاي عضلاني شديدتر و بيشتر خواهند شد. گرفتگي عضلات معمولا در شب رخ مي دهد، اما ممكن است در طول روز هم بروز كند. با انجام اين تمرين شايد از درد و گرفتگي رها شويد: پاهايتان را دراز كنيد و انگشتهاي پاهاي خود را مستقيم به سمت جلو بكشيد، سپس آنها را به سمت عقب (مثل اينكه بخواهيد انگشت شست پا را به روي ساق برسانيد) بكشيد. اين كار موجب كشيده شدن ماهيچه ساق پا مي شود و ممكن است مشكل شما را بهبود ببخشد. همچنين چند دقيقه پياده روي يا ماساژ دادن ماهيچه ساق پا ممكن است مفيد باشد. اين مطلب ممكن است فعلا براي شما بسيار دور از ذهن باشد اما بهتر است به برنامه تنظيم خانواده و روش جلوگيري از بارداري نيز فكر كنيد. شما بايد قبل از تولد نوزادتان در برخي موارد تصميم بگيريد. شايد اين تعداد فرزند برايتان كافيست و بخواهيد لوله هايتان را نيز در زماني كه در بيمارستان هستيد ببنديد. به هر حال از حالا وقت كافي داريد كه با همسرتان و متخصص مشورت كنيد.

فعالیت های این هفته مقداري غذا آماده كنيد كه بعد از تولد نوزادتان گرسنه نمانيد! اگر خودتان آشپزي مي كنيد از اين به بعد دو برابر غذا بپزيد و نصف آن را فريز كنيد. در هفته هاي اول پس از تولد نوزادتان هر روز شما و همسرتان به قدري خسته خواهيد بود كه حوصله غذا پختن نخواهيد داشت و از اينكه چيزي در يخچال داشته باشيد كه بتوانيد آن را به سرعت گرم كرده و مصرف كنيد بسيار خوشحال خواهيد شد. اگر هم آشپزي نمي كنيد در مجلات و پيك هاي محلي يا مغازه هاي نزديك محل سكونت خود بگرديد و ليست همه خوراكيهايي را كه با سرويس به درب منزل شما آورده و تحويل مي دهند، جمع آوري كنيد. بعدا شما از انتخابهاي متعددي كه داريد بسيار خوشحال خواهيد شد.

هفته بیست و هشتم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟ در اين هفته كودك شما 910 گرم وزن و 37.6 سانتي متر طول دارد. او مي تواند چشمان خود را (كه اكنون مژه دارند) باز كند و سر خود را به سمت هر نور ممتد و شديدي كه از بيرون رحم بتابد برگرداند. لايه هاي چربي بدن او در حال شكل گيري هستند و او براي زندگي در خارج از رحم آماده مي شود.

شما چگونه تغییر می کنید؟ شما در خانه در حال استراحت هستيد! سه ماهه سوم حاملگي از اين هفته آغاز مي شود و تا هفته چهلم ادامه مي يابد. اگر وضعيت شما هم مشابه اكثر خانمهاي حامله باشد در اين دوره سه ماهه حدود 5 كيلوگرم وزن اضافه خواهيد كرد. آيا پاهاي شما در طول شب مورمور مي كند؟ خارش و سوزش در قسمت پاييني پاها و ميل شديد به تكان دادن آنها تحت عنوان «سندرم پاهاي ناآرام» (يا RLS) شناخته مي شود. اين عارضه ممكن است موجب شود كه در حالت استراحت احساس آرامش نكنيد. هرچند بروز اين عارضه در خانمهاي حامله بسيار معمول مي باشد، اما هيچ كس علت بروز آن را نمي داند. از كافئين (چاي يا قهوه) استفاده نكنيد زيرا اين عارضه را تشديد مي كند؛ و هنگامي كه احساس ناراحتي كرديد ماهيچه هاي ساق پاي خود را ماساژ دهيد. برخي مطالعات نشان داده اند كه مصرف مكملهاي غذايي حاوي آهن مي تواند اين عارضه را تا حدودي بهبود بخشد. از اين به بعد شما هر دو هفته يكبار توسط ماما يا پزشك خود معاينه مي شويد. از هفته سي و ششم اين معاينات به صورت هفتگي درخواهند آمد. در صورتي كه آزمايش خون در سه ماهه اول نشان داده باشد كه ارهاش خون شما منفي است به شما ايمونوگلوبولين ارهاش تزريق خواهد شد تا از توليد پادتنهايي كه ممكن است به خون كودك شما حمله كنند جلوگيري شود. اگر ارهاش خون پدر كودك شما هم منفي باشد احتياجي به تزريق ايمونوگلوبولين نيست اما پزشكان معمولا بدون آزمايش خون پدر كودك ايمونوگلوبولين را به شما تزريق خواهند كرد. همچنين اگر ارهاش خون كودك شما مثبت باشد پس از زايمان يكبار ديگر به شما ايمونوگلوبولين تزريق خواهد شد. اگر تاكنون در كلاسهاي مخصوص زايمان شركت نكرده ايد شايد بهتر باشد برخي تمرينات تنفسي و آرامش بخش را در خانه انجام دهيد. زايمان طولاني و خسته كننده است؛ در ضمن دردناك هم هست و اگر براي آن آمادگي نداشته باشيد ممكن است به شما سخت بگذرد. خيلي از پدرها از نگاه كردن به صحنه زايمان مي ترسند، شايد به همين دليل است كه در ايران كسي به فكر مشاركت پدران در زايمان نيست!

فعالیت های این هفته يك دكتر براي كودك خود انتخاب كنيد: اسامي پزشكان خانوادگي يا متخصصين اطفال را از اقوام، دوستان، همكاران، همسايه ها يا پزشك خود بگيريد. اطمينان حاصل كنيد كه پزشك منتخب شما بيمه شما را قبول مي كند، مي تواند در ساعتهايي كه با برنامه روزانه شما هماهنگ است كودكتان را معاينه كند و محل مطب او نيز براي شما مناسب است. اگر مي توانيد با پزشكان مورد نظر خود قرار ملاقات حضوري نيز بگذاريد. اگر فكر مي كنيد كه حالا براي اين كار خيلي زود است به ياد داشته باشيد كه اولين معاينه بايد اندكي بعد از تولد كودك صورت بگيرد. البته معمولا بيمارستان پزشك متخصص اطفالي دارد كه اولين معاينه نوزاد را در بيمارستان انجام مي دهد، با اين حال شايد بهتر باشد شما از قبل فردي را براي معاينات آينده كودكتان در نظر گرفته باشيد كه هم برايتان قابل اطمينان و خوشايند است و هم دسترسي به وي مقدور باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)