نفسنفس، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 28 روز سن داره

هستی من.نفس

دلایل گریه ی نوزاد

1392/5/1 19:34
نویسنده : آلیس
3,955 بازدید
اشتراک گذاری

پایان انتظار شیرین

توصیه بهداشتی : رفع دل درد نوزادان

امروزه هر وقت نوزادی شیرخوار دل درد و دل پیچه می گیرد، اولین کاری که برخی از خانواده انجام می دهند دادن عرق نعناع برای رفع نفخ نوزاد می باشد و یا اینکه شربتهای شیمیایی ضد نفخ به کودک می دهند، درحالیکه ممکن است مشکل چیز دیگری باشد لذا در این خصوص موارد ذیل توصیه می شود: در چنین حالتی اولین چیزی را که باید کنترل کرد، اجابت مزاج شیرخوار است لذا حتماً مراقبت نمایید تا بچه به ازای هر وعده کامل شیر خوردن، شکمش کار کند، یعنی اگر بعد از هر بار شیر خوردن (که به صورت کامل به بچه داده شود)، شکم بچه کار نکند، این یعنی بچه یبوست پیدا کرده و به شدت آرامش کودک تحت تاثیر قرار می گیرد و واکنشها و ناراحتی هایی از خود بروز می دهد. در چنین حالتی برای رفع یبوست بچه، دادن مقداری لعاب اسفند توصیه می شود، یعنی مقداری اسفند را داخل آب جوش می ریزید و بعد از چند دقیقه، آنرا صاف می کنید و خیلی کم کم در حد چند قطره، چند بار به بچه می دهید تا یبوستشان را برطرف کند.

تذکر: در صورت یبوست از ملینات فقط یک یا دو بار استفاده کنید. در کودکان از استفاده بی مورد و مکرر از ملینات باید خودداری کرد چون دستگاه گوارش آنان به این ملینات عادت کرده و عملکرد طبیعی خود را از دست خواهد داد. اگر مشکل از یبوست بچه نباشد در قدم های بعد باید مواردی دیگر مورد بررسی قرار گیرند.

مشکل شایع تر بعدی این است که: فرایند شیردهی خوب انجام نمی شود و یا آروغ بچه را خوب نمی گیرند و بچه دچار نفخ شده است، لذا توصیه می شود در فرایند شیردهی نکات زیر رعایت شود:

مادران باید در موقعیت راحتی به نوزاد شیر بدهند. باید بنشینند و تکیه بدهند و بالشی زیر دستشان بگذارند و به نوزاد شیر بدهند تا هم خودشان در شرایط مناسبی باشند و خسته نشوند و هم نوزاد راحت باشد و با آرامش شیر بخورد، به اصطلاح مادران باید روی یک تخت چهار بالش بنشیند و بچه شیر بدهند چرا که شیر دهی یک مکانیسم ذهنی - جسمی می باشد.

همچنین به زور نباید سینه را داخل دهان کودک گذاشت چرا که نوزادان مقدار کمی شیر که می خورند، نفس می گیرند و مجدداً شیر می خورند و این امر نیاز به صبر و حوصله مادر دارد. ضمناً برای جلوگیری از پس زدن سینه مادر توصیه می شود مادران اولاً بهداشت سینه شان را خوب رعایت کنند ثانیاً احوال و تغذیه مناسب آنان باعث طعم مطبوع شیر و علاقه مندی کودک به آن می گردد.

پس از شیردادن حتماً آروغ نوزاد را بگیرید. سر نوزاد را روی شانه خود قرار دهید و آرام آرام به پشت او بزنید تا باد گلو بزند.

برای رفع نفخ نوزادان نیز مادر هر روز یک لیوان جوشانده رازیانه و زیره همراه با عسل میل کنند.

به نوزاد هم می توانید بجای داروهای شیمیایی همچون گريپ ميكسچر، عرق نعناع یا عرق زنیان گرم کرده که با کمی ترنجبین شیرین کرده اید بخورانید.

همچنین مادران می توانند برای رفع نفخ در نوزاد، خودشان نیز عرق نعناع استفاده کنند و گاهی اوقات یک قاشق چای خوری هم در گلوی بچه بریزند تا نوزاد با آن آشنا شود.

راز گریه های بی دلیل کودکان چیست؟

اصولا بچه ها برای دلایل مختلف گریه می کنند. اما گاهی پیش می آید والدین آنها نمی توانند دلیل گریه آنها را تشخیص دهند و بچه ها هم که زبان ندارند تا دردشان را بگویند. اما اگر حتی توان تشخیص دلیل گریه های فرزند خود را نداشتید نیز می توانید با چند روش باعث ساکت شدن او و آرامش مغز خود شوید. روش های زیر در نتیجه تجربه والدین به دست آمده و کاملا کاربردی هستند.

راز گریه های بی دلیل کودکان چیست؟

1. چیزی برای مکیدن مکیدن باعث تپش آرام و مظم قلب و تسکین درد شکم کودک می شود. برای ساکت کردن کودک گریان، پستانک یا انگشت خود را در دهان او بگذارید تا بمکد و آرام شود. 2

. موسیقی برای کودک لالایی بخوانید یا برای او موسیقی پخش کنید و در اتاق با هم برقصید. برای این منظور می توانید انواع مختلف موسیقی را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام نوع مورد علاقه فرزند شماست و به او آرامش می دهد. رقصاندن کودک در آغوشتان باعث می شود تا بدن کودک کمی ورزش کند و آرام شود و ممکن است منجر به خواب او شود.

3. آب گرم همچون هوای تازه، آب گرم هم می تواند موجب آرامش کودک و بند آمدن گریه او بشود. همچون زمانی که کودک را حمام می کنید، او را زیر شیر آب گرم نگه دارید و اجازه دهید آب گرم روی بدن او حرکت کند.

4. صدای چند بسامدی شاید از نظر شما صدای جاروبرقی به هیچ وجه آرامش بخش نباشد اما نوزادان از شنیدن چنین صداهای چند بسامدی که دیگر صداهای محیط را از بین می برند، خوششان می آید. این صدا درست شبیه صدایی است که آنها 9 ماه داخل رحم مادر می شنیده اند. یا مثلا بعضی از مادرها می گویند، فرزند آنها با صدای جریان آب آرام می شود. یا حتی برخی ادعا می کنند صدای هواکش حمام نیز حس آرامش به کودک آنها می دهد به همین دلیل، برای ساکت کردن، او را در آغوش خود چند دقیقه داخل حمام می برند و هواکش را روشن می کنند.

5. هوای تازه گاهی باز کردن پنجره یا در خانه و ایستادن در مسیر جریان هوا، باعث ساکت و آرام شدن کودک می شود. اگر این روش پاسخگو بود، می توانید هنگامی که او را در بالکن یا کنار پنجره در آغوش گرفته اید، با او در مورد آسمان و محیط اطراف خانه صحبت کنید.

6. در آغوش گرفتن و قنداق کردن نوزادهایی که تازه به دنیا آمده اند شدیدا علاقه دارند تا همچون رحم مادر احساس گرما و امنیت کنند. بنابراین، کودک خود را قنداق کنید یا او را داخل پتویی سفت بپیچید و او را در آغوش بگیرید تا احساس امنیت کند. بعضی از بچه ها با قنداق و در آغوش گرفته شدن احساس آرامش زیادی می کنند و برای آرامش بیشتر می توانید او را با حرکات ظریفی به بالا و پایین تکان دهید. حتی می توانید پستانک نیز در دهان او بگذارید. برخی از مادرها پتوی کودک خود را با سشوار گرم می کنند و سپس نوزاد را داخل آن می پیچند و سفت در آغوش می گیرند.

7. حرکت کردن در آغوش گرفتن یا قرار دادن کودک داخل کالکسه و راه بردن او به آرام شدن او کمک می کند. روش دیگر حرکت شامل استفاده از صندلی های متحرک یا تاب است. می توانید کودک را داخل گهواره متحرک قرار و او را تکان دهید. برخی از مادرها با استفاده از بازی دادن کودک روی توپ های بزرگ باعث خستگی و در نتیجه خوابیدن کودک خود می شوند.

8. ماساژ بیشتر کودکان دوست دارند لمس شوند. بنابراین، ماساژ می تواند چاره کار باشد. مهم نیست که اصول ماساژ را می دانید یا خیر، مهم این است که به آرامی دست و پای کودک خود را بمالید تا احساس آرامش کند و آرام بگیرد.

9. راهکارهای دیگر اگر برای آرام کردن کودک گریان خود همه راه ها را امتحان کرده اید و همچنان گریه می کند، به دنبال راهی باشید که در این جور مواقع به کمکتان می آید. مطمئن باشید بالاخره روشی هست که کودک شما با آن آرام می شود. برای اطمینان، لباس های او را درآورید، پوشکش را عوض کنید، پاهایش را با محلول ها و کرم های آرامش بخش ماساژ دهید، لباس بپوشانید، سفت در آغوش خود بگیرید و اگر همچنان گریه می کرد به او شیر بدهید.

10. به خود استراحت دهید کودکانی که بیشتر مواقع گریه می کنند و خیلی دیر آرام می شوند، موجب استرس والدین خود می شوند. خوشبختانه بچه ها هر چه بزرگ تر می شوند راحت تر می توان آنها را آرام کرد. اما در حال حاضر، از اینکه همگام با نگهداری از فرزندتان، از خودتان هم مراقبت کنید احساس گناه نداشته باشید. این کار باعث می شود تا صبورتر و مهربان تر باشید. هنگامی که تحمل خود را از دست می دهید، ترفندهای زیر را انجام دهید. • کودک خود را روی زمین در مکانی امن قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه برای خودش گریه کند. • از دوست یا والدین خود کمک بگیرید • مسوولیت بچه را برای مدتی کوتاه به کسی بدهید که به او اطمینان دارید • برای خود موسیقی آرامی بگذارید تا کمی از آن فضا خارج شوید • نفس عمیق بکشید • به خودتان یادآوری کنید گریه کردن مشکلی برای کودک ایجاد نمی کند • مدام برای خود تکرار کنید که کودکتان خیلی زود رشد می کند و از این مرحله خارج می شود

روش آرام کردن گریه نوزاد

گریه کردن، تنها زبانی است که نوزاد می تواند از طریق آن احساسش را بیان کند و لازم است ما این موضوع را درک کنیم تا بتوانیم به نیازهای او پاسخ دهیم. او ممکن است احساس گرسنگی، تشنگی، گرما و سرما کند یا حتی تب داشته باشد. ما در اینجا راهکارهایی برای آرام کردن او در شرایط مختلف به شما پیشنهاد می کنیم.

وقتی که گرسنه است زمانیکه او از شیر مادر تغذیه می کند، غذایش را بدون انتظار دریافت می کند، اما آماده کردن شیشه شیر زمان بیشتری می خواهد. به همین دلیل ممکن است او در این شرایط، از گریه کردن برای بیان احساسش استفاده کند.

نوزاد را در تختخوابش تنها رها نکنید. بهتر است او را در آغوشتان بگیرید و شیشه شیرش را آماده کنید یا او را به پدرش بسپارید تا احساس کند شما منظورش را متوجه شده اید.

وقتی از خواب می پرد، او را آرام کنید به طور معمول، هر نوزادی در طول شب چندبار از خواب می پرد و گریه می کند ، اما این گریه، دلیل مشخصی ندارد. در حقیقت او دردی ندارد ، اما ساکت هم نمی شود. بهترین کار در این شرایط ، آرام کردن و اطمینان دادن به اوست. او را در آغوشتان بگیرید، دستهایتان را پشت او بگذارید و او را محکم به خودتان فشار دهید تا در این رابطه مستقیم، احساس امنیت و آرامش کند. صبور باشید ، چون تا سه یا چهار ماهگی، این موضوع ادامه دارد.

وقتی دندان در می آورد بهترین کار در این مورد این است که به فرزند خود، اسباب بازی پلاستیکی مخصوصی که برای این منظور ساخته شده، بدهید تا با فشار آوردن به آن، درد درآوردن دندانش کمتر شود.

وقتی از دوری شما مضطرب می شود از شش تا هشت ماهگی، نوزاد کم کم احساس می کند که موجودی جدا از والدینش است. زمانیکه از والدینش دور می شود، از هرکس و هر چیزی که با دنیایش بیگانه باشد، می ترسد. بهتر است در این سن، زمانیکه می خواهید از او دور شوید، با او صحبت کنید و بگویید که به زودی بر می گردید. حرفهای شما به او احساس امنیت می دهد. در این سن، او معمولا به ملحفه یا عروسکش وابستگی خاصی دارد، برای همین بهتر است زمانیکه قصد دور شدن از او را دارید ، چیزی را که به او آرامش می دهد، در اختیارش بگذارید.

نوزاد وقتی که مشکل هضم غذا یا دل درد دارد در هفته های اول، این یک امر طبیعی است. نوزاد گریه می کند، خودش را تکان می دهد و پاهایش را درون شکمش جمع می کند. نوزاد را در آغوشتان بگیرید و به آرامی دستتان را روی شکم او بگذارید تا دردهایش را تسیکن دهید. همچنین می توانید شکمش را ماساژ دهید تا دردش کم تر شود. وقتی نمی خوابد عصبانی شدن در این مواقع ،کاملا بیهوده است، چون نوزاد،خیلی کوچکتر از آن است که متوجه این موضوع بشود. برایش قصه بگو یید، از اسباب بازی هایی که صدای موسیقی پخش می کند، استفاده کنید، با او بازی کنید یا او را در آغوش بگیرید و ببوسید. هر شب موقع خواباندن او، اینکارها را انجام دهید تا به او کمک کنید بخوابد. در طول روز نیز برای اینکه نوزاد را بخوابانید، می توانید او را در کالسکه گذاشته و به گردش ببرید. کمتر نوزادی در این شرایط مقاومت می کند و به خواب نمی رود. وقتی می ترسد زمانی دچار ترس می شود که عادت ها و ریتم زندگی اش تغییر کند. به عنوان مثال، زمانی که بعضی از والدین، نوزادشان را از 10 ماهگی یا یک سالگی به مهدکودک می سپارند، او در اولین برخورد با هم سن و سال های خود احساس ترس می کند. او در برخورد با هر چیز تازه ای هیجان زده می شود. همچنین گاهی وقت ها که می خواهید او را سرگرم کنید، دوست دارد تنها باشد و صداهای اضافی، آزارش می دهد. هنگام خوابیدن، بسیار ناآرام است نوزاد به خواب می رود و ناگهان از خواب می پرد. هر بار که شما فکر می کنید او به خواب رفته است و دیگر بیدار نمی شود، دوباره شروع به گریه می کند. این مسئله نشان می دهد که نا آرام و مضطرب است. در این موقع ها بهتر است او را از تختخوابش بیرون بیاورید، در آغوشتان بگیرید و سرش را به آرامی نوازش کنید. این کار به نوزاد احساس آرامش می دهد و کمکم در آرامش به خواب می رود. حتی می توانید کمی آب هم به او بدهید.

وقتی نوزادتان بی دلیل گریه می کند!!

هنگامی که نوزادمان نه گرسنه است و نه خود را خیس کرده است ، ازکجا بفهمیم که برای چه چیزی گریه می کند؟ شایعترین و شناخته شده‌ترین علت، «گرسنگی» است... «خیس بودن» پوشک نوزاد هم او را ناراحت می‌کند. گاهی اوقات «ادرار سوختگی» نوزاد آنچنان او را بی‌قرار و بی‌تاب می‌کند که خواب و آرامش را از او و پدر و مادرش سلب می‌کند. مسائل گوارشی نوزاد مثل «کولیک‌های شبانه»، «نفخ شکم»، «ترش کردن و بالا آوردن شیر» و «عدم دفع مدفوع» هم از علل گریه‌های ادامه‌دار برخی نوزادان است. در بعضی شرایط «احساس سرما یا گرما»، در نوزاد باعث ناراحتی و بی‌قراری می‌شود. اما بعضی وقت‌ها هم جنبه‌های روانی تاثیرگذار می‌شوند. مثلاً «عصبانیت یا استرس مادر» به نوزاد منتقل می‌شود و آرامش او را به هم می‌زند دیگر اینکه بی‌توجهی به خواست نوزاد و تعلل در پاسخ به نیازهای او باعث «عصبانیت و خشم» او می‌شود و به اصطلاح با پدر و مادر لج می‌کند. اما بعضی وقت‌ها هم گریه نوزاد ناشی از «درد» یا «تب و بیماری» است که حتماً باید جدی گرفته شود تا خدای ناکرده پشیمانی به بار نیاورد!

مشکلات خواب کودکان

مشکلات خواب کودکان یکی از شایعترین علل مراجعه پزشکی والدین به پزشک متخصص کودکان است. کودکی که با سختی به رختخواب می رود یا به دفعات زیادی در طول شب بیدار می شود تا حد زیادی سبب مزاحمت خانواده می شود.

مطالعه بیماریهای خواب در کودکان نشان می دهد که این بیماریها در کودکان تفاوت قابل توجهی با بیماریهای خواب بزرگسالان ندارند؛ با این وجود مشکلات خواب که طبق تعریف الگوهای خوابی که باعث عدم رضایت والدین، کودک یا پزشک می شود در سنین کودکی بسیار بیشتر از بیماریهای خواب شایع می باشند. تشخیص خواب بیمارگونه خیلی سخت است چرا که در مراحل تکاملی کودکان، اختلافات قابل توجهی در الگوهای خواب وجود دارد، بطور مثال بیدار شدن مکرر یک شیر خوار 2 ماهه در طول شب غیر طبیعی تلقی نمی شود ولی در یک کودک 2 ساله غیر طبیعی است. از طرف دیگر تعریف مشکل خواب بسیار سخت تر است چرا که آستانه تحمل خانواده ها نسبت به عادتهای خواب کودکان متفاوت است، بطور مثال آنچه که برای یک خانواده مشکل محسوب می شود ممکن است برای خانواده دیگر حالتی عادی تلقی شود. کمک به یک خانواده در حل مشکل خواب کودکشان باید یکی از توانائیهای اصلی پزشک کودکان باشد و گرفتن یک شرح حال دقیق ارزش صرف وقت را دارد.

خواب طبیعی در کودکان چگونه است؟ خواب در شیرخواران کاملا با خواب بزرگسالان متفاوت است. در شیرخواران کمتر از 6 ماه مرحله خواب REM (مرحله فعال خواب که در آن حرکات سریع چشمها اتفاق می افتد) حدود 50 درصد از زمان خواب آنها را تشکیل می دهد در حالیکه در بزرگسالان این مرحله فقط 20 درصد زمان کل خواب را شامل می شود. در شیر خواران خواب با یک مرحله فعال REM شروع می شود، بر خلاف بزرگسالان که حدود 90 دقیقه پس از به خواب رفتن وارد مرحله REM می شوند. مرحله REM در شیرخواران به دفعات بیشتری در چرخه خواب تکرار می شود، در نتیجه چرخه های خواب شیرخواران کوتاهتر است. تا حدود 6 ماهگی مرحله REM غیرفعال (که به آن خواب آرام یا نامعین نیز گفته می شود) را نمی توان به 4 مرحله الکتروانسفالوگرافیکی که در الگوی خواب بالغین دیده می شود تقسیم بندی نمود. در حدود 6 ماهگی ساختار خواب یک کودک شبیه یک بزرگسال می شود؛ یعنی پس از یک دوره تثبیت اولیه که حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد شیر خوار از مرحله 1 خواب غیرفعال Non-REM به مرحله 3 یا 4 وارد می شود، ممکن است که دوباره شیرخوار به مرحله 1 باز گردد و چرخه خواب وی تکرار شود یا پس از 1 تا 2 چرخه خواب غیرفعال NREM یعنی پس از 60 تا 90 دقیقه شیرخوار وارد مرحله REM می شود. در یک سوم اولیه زمان خواب شب شیرخوار بیشتر در خواب عمیق می باشد یعنی مراحل 3 و 4 NREM. در نیمه دوم خواب شب بیشتر مراحل 2 NREM و REM دیده می شوند. در نوزادان مدت زمان خواب بطور تقریبا مساوی در بین شب و روز تقسیم می شود. به تدریج در طول سال اول زندگی خواب شبانه یکپارچه می شود یعنی خواب شبانه به صورت دوره زمانی خواب واحد بدون وقفه می شود و خواب هنگام روز نیز به تدریج تا 3 سالگی کاهش می یابد. از حدود 4 سالگی به بعد بیشتر کودکان نیاز به خواب هنگام روز ندارند و پس از آن نیز به تدریج نیاز به خواب شبانه کاهش پیدا می کند بطوریکه در حدود نوجوانی نیازهای خواب یک نوجوان شبیه بزرگسالان می شود.

مشکلات تا چه زمانی ادامه می یابد؟ والدین مشتاق هستند که بدانند بالاخره چه وقتی فرزندشان در تمام طول شب خواهد خوابید. تحقیقات انجام شده در این زمینه پاسخهای گوناگونی را بهمراه داشته است چرا که الف)جمعیتهای مختلفی مورد آزمون قرار گرفته اند، ب) تعاریف متفاوتی برای بیدار شدن در طول شب استفاده شده و ج) روشهای گوناگونی برای بدست آوردن نتایج بکار برده شده اند. بعنوان یک قاعده؛ 100 درصد نوزادان در طول شب بیدار می شوند و به تدریج تا 6 ماهگی بیدار شدنهای شبانه به 20 تا 30 درصد کاهش می یابد. خوابیدن در طول شب شاخصی است که پس از رسیدن به آن بطور همیشگی حفظ نمی شود بطور مثال کودکانی که تا بحال در طول شب می خوابیدند ممکن است بعلت عوامل اجتماعی دچار بیخوابی و مشکل بیدار شدن در طول شب بشوند که این حالت جزئی از تکامل مراحل خواب آنها نمی باشد. مطالعات مقطعی نشان می دهند که بیدار شدن در طول شب در سالهای اولیه کودکی شایع است. تقریبا حدود 1 نفر از هر 3 کودک تا سن 4 سالگی به بیدارشدن در طول شب ادامه خواهد داد و برای خوابیدن مجدد نیازمند کمک والدین است. خلاصه ای از مشکلات خواب بر حسب سن و راه حلهای پیشنهادی سن اختلال راه حل پیشنهادی بدو تولد تا 4 ماهگی بیدار شدن مکرر در طول شب و شیرخوردن جزئی از تکامل شیرخوار هستند. 4 تا 12 ماهگی بیدار شدن در طول شب عدم اعتنای هدفمند، بیدار کردنهای زمان بندی شده تقاضای شیر خوردن هنگام شب افزایش فواصل شیردادن، کاهش حجم و مدت زمان شیردهی و دادن شیر رقیق شده 2 تا 4 سالگی اختلالات شروع و تداوم خواب عادتهای مطلوب زمان خواب، اشیاء دارای بار عاطفی، نظام پاداش، ایجاد محدودیتهای محکم، گذرنامه هنگام خواب 3 تا 8 سالگی راه رفتن شبانه دادن اطمینان به والدین، بیدارکردنهای زمان بندی شده، و استفاده از دارو در موارد شدید 6 تا 12 سالگی شب ادراری زنگ هنگام خیس کردن رختخواب، آموزش کنترل ادراری، داروها 8 تا 12 سالگی راه رفتن و صحبت کردن در خواب مراقبتهای ایمنی نوجوانی سندرم تاخیر مراحل خواب ایجاد محدودیتهای محکم، انتقال تدریجی زمان خواب به زمان مناسب هر سنی سندرم وقفه تنفسی حین خواب ارجاع جهت انجام عمل جراحی لوزه ها طب سنتی و درمان نفخ و دل پیچه نوزاد منتشر شده توسط :حکیم تهرانی ۰۵ شهریور ۱۳۹۲ درطب سنتي ۱۲ نظرها Traditional medicine and the treatment of bloating and cramping baby اغلب شاهد این هستیم که پدر و مادری پس از 9 ماه انتظار با فرزندی روبرو می شوند که مدام دچار نفخ ، دل پیچه و گاهی کم خوابی و کمبود وزن می شود که در ضمن گریه های بی امان نوزاد باعث آشفتگی پدر و مادر و خانواده های آنها می شود که گاهی ناچار به انجام هر کاری برای حل این مسئله می شوند . در نوزادان طول مدت این مشکل زمان خاصی دارد که بین 40روز تا 4 ماه متغیر است که با رشد نوزاد در این زمان مسئله خود به خود حل می شود. در این مقاله به عوامل ایجاد کننده و همچنین درمان های خانگی و همچنین درمان طب سنتی آن خواهیم پرداخت و سعی بر این خواهیم داشت تا بهترین و کارآمد ترین موارد را برای درمان معرفی کنیم.

نشانه های نفخ و دل پیچه نوزاد : این گروه نوزادان گریه هایی شبیه به چیغ دارند که با جمع کردن پاها به داخل شکم و دست ها را یه حالت مشت گره می کنند. درد دل ها در ساعات ابتدایی شب اتفاق افتاده و تا پاسی از شب ادامه پیدا می کند.

عوامل موثر در ایجاد نفخ و دل پیچه نوزاد :‌

• شیردهی نادرست و خارج نشدن باد گلو پس از شیرخوردن، باعث نفخ و دل پیچه نوزاد می شود.

• شیردهی و همچنین قرار گرفتن نوزاد در وضعیت نادرست و بلع هوا، باعث بروز سکسه و نفخ می شود.

• مادر هنگام شیر دادن به کودک دچار استرس و نگرانی شده باشد که خود این موضوع روی مقدار شیر و همچنین روی نفاخ شدن شیر تاثیر مستقیم می شود.

• شیردهی زیاد برای کاهش گریه نوزاد.گاهی اتفاق می افتد که نوزادی به دلیل گرما گریه می کند و والدین گرسنگی را برای وی تشخیص و شروع به شیر دادن می کنند که این خود مشکل را تشدید می کند.

• حساسیت روده ای که گاهی با مصرف شیر خشک و شیر مادر اتفاق می افتد .به دلیل مشغله و مشکلات مادر و عدم به موقع تغذیه کودک توسط شیر مادر و استفاده از شیر خشک باعث می شود تا نوزاد دچار دل درد و دل پیچه های سخت همراه با یبوست شود.

• نوزادان و خردسالان معمولا در هنگام خوردن شیر یا غذا، هوای زیادی می‌بلعند و به همین دلیل دچار نفخ روده و تجمع گاز در دستگاه گوارش می‌شوند که در نتیجه باعث نفح و دل درد خواهد شد.

• باید توجه داشت که مادر از هر نوع تنوعی برای تغذیه خود بهرمند باشد نوزاد حدود 2 ساعت بعد شیر را با همان طعم مواد غذایی توسط مادر می نوشد که گاهی موادی مانند : شیر ، حبوبات ، غذاهایی مانند : قرمه سبزی ، کله پاچه ، جگر شیر را نفاخ کرده و نوزاد را در هضم شیر با این تنوع طعم و مزه دچار اشکال می کند.

درمان های خانگی :

• در ابتدا نذکری به رعایت بهداشت فردی مادر و شستشو سینه در هرنویت شیردهی که باید با آب گرم انجام شود.

• نوبت دو ساعته شیر را رعایت کنید و بنا به دلسوزی به نوزاد خود شیر اضافه ندهید.

• در کودکانی که از شیرخشک تغذیه می کنند با توجه به نظر پزشک شیر خشک مناسب را تهیه و مصرف کنید و هرگز بر حسب تجربه افراد تبادر به خربد شیرهای مختلف نکنید.

• پس از فرایند شیردهی سر نوزاد را بر روی شانه خود قرار داده تا باد گلو بزند.

• از مکیدن طولانی مدت پستانک یا شیشه شیر خالی توسط نوزاد جلوگیری کنید.

• حوله گرم را روی شکم نوزاد قرار داده و او را نوازش کرد.

• استفاده از موسیقی که ملایم باشد در زمان خواب نوزاد تاثیر بسیاری در آرامش نوزاد دارد.

• گاهی یک قاشق چایخوری آب جوشیده و خنک را بعد از شیر به نوزاد بدهید.

• و در نهایت، به خاطر داشته باشید که پس از سه یا چهار ماه نفخ و دل پیچه از بین رفته و شما با کودکی شاد، سالم و مشتاق به غذا که همواره آرزویش را داشتید روبرو خواهید شد. زیرا هیچ گونه مشکلات دراز مدتی در ارتباط با نفخ و دل پیچه وجود ندارد.

طب سنتی و درمان نفخ و دل پیچه نوزاد :

• نوشیدن عرق نعناء توسط مادربه صورت مداوم و به صورت شربت شده با عسل بعد از هر وعده غذا برای از بین بردن نفخ شیر مادر مفید بوده و همچنین نوزاد را با طعم عرق نعناء از طریق شیر مادر آشنا می کند.

• دمکرده ی یک قاشق چایخوری رازیانه و یک قاشق زیره که با عسل شیرین شده باشد و به صورت روزانه دو مرتبه بعد از نهار و شام تنها باعث افزایش شیر می شود بلکه باعث درمان نفخ و دل پیچه نوزاد نیزخواهد شد.

• برای نوزاد نصف استکان کمتر عرق نعناء و یک قاشق مرباخوری ترنجبین البته پس از مخلوط شدن با پارچه ای تمیز صاف کرده و به مقدار یک قاشق چایخوری بعد از هر بار شیر بدهید.

• یکی از بهترین روش های درمانی که به سرعت باعث بهبود نوزاد خواهد شد این است که یک گوش پاک کن را به مقداری کره آغشته کرده به ابتدای مقعد نوزاد وارد کرده و پس از کمی حرکت در مقعد بیرون بیاوربد به سرعت نفخ درمان خواهد شد.

اطباء طب سنتی معتقدند ترنجبین بهترین دارو برای رمان دل درد نوزادان است.

حتما شما مادران عزیز وقتی نوزادتان مدام گریه می کند، به شدت رنج می برید و در پی مداوای او هستید اما اغلب اوقات با وجود تلاش برای آرام نمودن او به هیچ نتیجه ای نمی رسید و درمانده می مانید و شاید غافل باشید از یک داروی بسیار ساده و قابل دسترس و آن چیزی نیست جز ترنجبین. ترنجبين، از داروهای گیاهی است که خواص بیشماری برای کودکان دارد. ترنجبين معرب ترانگبين است. انگبين در لغت به معنای شيرينی و عسل است. ترنجبين و بطور کلی انگبين‏ها مواد زیادی را برای تحکیم استخوان‏ها در خود دارند. انگبین به معنی عسل است، در حین اینکه شیرین هستند مواد حیاتی بسیار مقوی و خوبی را در خود دارند وگزانگبین یعنی گز که در حال حاضر بسيار نادر شده است. گزعلفی نيز از جمله انگبين‏ها می‏باشد که با شير داغ يک نوشيدنی بسيار مقوی محسوب می‏شود. اگر بخواهيم از گياه گز برای رفع ضعف و افزايش نيروی جسمانی استفاده کنيم بايد برای کشت گز برنامه ريزی و سرمايه گذاری کرد که حاصل آن دارويي نيرو افزا و بی ‏نظير است. ترنجبين داروی مشهوری است که پس از ریختن آن در آب جوش و صاف کردن، به نوزاد می‏دادند؛ این دارو برای نوزاد يک ملين و مسهل لطيف است که خشونت مسهل‏های ديگر را ندارد و برای نوباوه‏گان بسيار مفيد می‏باشد. اگر داروی ترنجبين در دسترس نبود داروهايي مانند شيرخشت و بيدخشت هم می‏تواند مورد استفاده قرار گيرد، باید توجه داشت که مسهل‏های ويژه نوزادان نبايد خشن باشد تا مبادا روده نوباوگان آسيب ببيند! به اعتقاد این درمانگر وقتی روده‌های نوزاد را از همان ابتدا پاک‌سازی کنند، بسیاری از بیماری ها از جمله سرماخوردگی در او کم می‏شود برای اینکه متابولیسم بدن يعنی هاضمه و دافعه و نيروی نگهدارنده و نيروی جاذبه در بدن کودک به صورت نرمال در می‏آید و بدن از همان ابتدا در مقابل بیماری‏ها در حد خودش بیمه می‏شود و بعد از آن هم برنامه‏های بهتر و پيشرفته‏تر را برای کودکان ارائه می‏دهد و در واقع باید گفت؛ بهره مندی صحیح از روش‏های علمی طب پايه باعث می شود که کودک از بیماری مصون بماند. موسوی دستگاه گوارش را مهمترین عامل ایجاد ناهنجاری در نوزادان عنوان کرد و بیان داشت: هنگامی که نوزاد مداوم گريه می‏کند معمولاً ناراحتی از روده کوچک است که نوزاد را وادار به زور پيچ می‏کند که راه خلاصی از آن استفاده از ترنجبين است. وی خاطرنشان کرد: از ترنجبین نیز برای درمان و پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه‏های بازمانده از دوران جنينی، معده و روده نیز استفاده می شود.

به گزارش افکارنیوز، دل درد یکی از مسائلی هست که هرچقدر سعی کنید برایش آماده باشید باز هم شما رو غافلگیر می کند! علائم دلدرد خیلی پیچیده نیست:

۱-نوزاد گریه می کند

۲-پاهایش رو به سمت داخل جمع می کند.

۳- مشتهایش رو گره می کند.

۴-عضلات شکم رو منقبض می کند.

۵- دل درد می تواند تا ۳ ساعت در روز طول بکشد.

* به جز مراجع به دکتر و تجویز دارو یک سری کارها هست که می شود در خانه امتحان کرد:

۱- دم کرده رازیانه و یا بابونه ممکن است کمک کند. من شنیده ام که رازیانه برای افزایش شیر هم خوب است و همینطور از آرام جان بیاد دارم که برای تمیز کردن رحم از خون بسیار موثر است.

۲- محلولهای شکری

۳- پروبایوتیک یا آنتی بیوتیکهای خوب که در ماست بصورت طبیعی وجود دارد.

۴- ماساژ

۵- رفلکسولوژی یا فشار دادن نقاط بخصوصی در دست و پا

*دل درد چه درمان شود چه نشود بعد از مدتی از بین می رود.

دليل گريه كردن نوزادان و راه هاي آرام كردن آنها 

نوزادان گريه مي كنند و هيچ راهي براي خلاصي از گريه آنها وجود ندارد. از آنجا كه نوزاد نمي تواند حرف بزند، گريه او ممكن است براي والدينش نگران كننده باشد و از خود بپرسند "از كجا بفهميم مشكلش چيست؟" فهميدن علت گريه نوزاد ممكن است در آغاز دشوار باشد ولي بايد توجه داشت كه قسمت بزرگي از بچه بزرگ كردن آزمون و خطاست و والدين خيلي زود ياد خواهند گرفت كه چگونه نياز هاي كودك خود را پيش بيني كنند. دلايل زير شايع ترين دلايل گريه نوزاد هستند و نوزاد با گريه خود در واقع مي خواهد مشكلش را به شما بفهماند:

من گرسنه ام وقتي ياد بگيريد كه نشانه هاي گرسنه بودن كودك خود (مثل نق نق كردن، سر و صدا راه انداختن و دنبال پستان مادر گشتن هنگامي كه او را در آغوش مي گيريد) را بشناسيد مشكلاتتان در سير كردن او قبل از اينكه گريه كند كمتر مي شود. وقتي كودكتان گريه مي كند اول مطمئن شويد كه گرسنه نيست. شير دادن ممكن است سبب قطع گريه كودك نشود ولي اگر مي خواهد همچنان شير بخورد بگذاريد به خوردن ادامه دهد . بعضي اوقات شيرخواران حتي بعد از اينكه شروع به شير خوردن مي كنند به گريه كردن ادامه مي دهند اما شما به شير دادن ادامه دهيد چون هنگاميكه معده اش پر شود از گريه كردن دست بر مي دارد.

پوشكم را عوض كنيد بعضي كودكان به مجرد اينكه به تعويض پوشك نياز داشته باشند سر و صدايشان در مي آيد اما بعضي ديگر اينطور نيستند. در هر صورت اين هم يكي از دلايل گريه كردن كودك است و خوشبختانه هم فهميدن آن راحت است و هم حل كردن آن.

سردم است؛ گرمم است كودكان شير خوار دوست دارند لباس زياد و گرم داشته باشند. (بعنوان قاعده هر چند تا كه خودتان لباس پوشيده ايد و از نظر دما احساس راحتي مي كنيد بايد يك لايه بيشتر به كودك شيرخوارتان بپوشانيد.) بنابراين گريه كودك ممكن است به اين علت باشد كه سردش شده است (مثلاً موقعيكه كودك لخت است و شما در حال عوض كردن او هستيد). بهتر است ياد بگيريد كه چطور كودكتان را سريعتر و قبل از اينكه سردش شود عوض كنيد. توجه كنيد كه كودك را زيادي نپوشانيد چون احتمال گريه كردن كودك وقتي كه گرمش است در مقايسه با وقتي كه سردش است كمتر است (اگر هم گريه كند خفيف تر است).

مرا در آغوش بگيريد كودكان شير خوار آغوش و نوازش زيادي نياز دارند. آنها دوست دارند صورت والدين خود را ببينند، صدايشان را بشنوند، به صداي قلبشان گوش كنند، و حتي مي توانند بوي منحصر بفردشان (بخصوص شير مادر را) تشخيص دهند. بعد از شير خوردن، آروغ زدن و عوض شدن دوست دارند كه شما آنها را در آغوش بگيريد. ممكن است شما فكر كنيد كه با اين كار داريد كودكتان را "لوس" با مي آوريد ولي نگران نباشيد؛ اين مسئله در چند ماه اول زندگي اصلاً مطرح نيست. البته كودكان از نظر اينكه چقدر بخواهند كه شما آنها را در آغوش بگيريد با هم فرق دارند. بعضي از كودكان توجه زيادي را مي طلبند و در مقابل بعضي ديگر مي توانند مدت زيادي آرام بنشينند. اگر كودكتان توجه شما را مي خواهد او را در آغوش بگيريد و يا در كنار خود بگذاريد.

ديگه بسه! هر چند كودكان شير خوار به توجه زيادي نياز دارند ولي ممكن است دچار "تحريك بيش از حد" نيز بشوند. گاهي كودك بعد از گذراندن يك روز تعطيل در ميان افراد خانواده و بستگان و يا در انتهاي هر روز ظاهراً بدون دليل و بيش از حد طبيعي گريه مي كند. فيلتر كردن تمامي تحريك هاي محيطي (شامل نور، صدا، بغل به بغل شدن) معمولاً براي نوزادان آسان نيست و اين مي تواند سبب خستگي آنها بدليل فعاليت زياد شود. در اين شرايط نوزاد با گريه كردن خود در واقع مي گويد "ديگه بسه!". اين مسئله معمولاً وقتي رخ مي دهد كه كودك خسته است. سعي كنيد كودكتان را به جايي آرام و ساكت ببريد و بعد ببنيد مي توانيد او را بخوابانيد يا نه.

حالم خوب نيست اگر تازه به كودك خود شير داده ايد و مي دانيد كه راحت هم هست (گاهي كودك ممكن است بخاطر يك مسئله خيلي كوچك و پيش پا افتاده نظير گير كردن يك تار مو دور انگشت پايش و يا تماس مارك لباس با پوستش احساس ناراحتي كند) ولي كودك همچنان گريه مي كند درجه حرارتش را اندازه بگيريد تا مطمئن شويد مريض نيست. گريه ناشي از بيماري معمولاً با گريه ناشي از گرسنگي فرق مي كند و شما خيلي زود اين را مي فهميد.

بعضي اوقات كودكان گريه مي كنند و بسادگي نمي شود آرامشان كرد. اين گريه كردن ممكن است از چند دقيقه گريه شديد تا كوليك كامل طول بكشد. كوليك عبارتست از گريه غير قابل تسكين بمدت 3 ساعت در روز و حداقل 3 روز در هفته. حتي اگر كودك سه ساعت هم گريه نكند باز هم تحمل اين وضعيت براي والدين سخت است. در صورتيكه علت گريه كودك دلايل بالا نبود راه هاي زير را امتحان كنيد. علت گريه كودكم را نمي دانم. چكار بايد بكنم؟

كودك را بپوشانيد و در آغوش بگيريد نوزادان دوست دارند همان احساس گرما و امنيت درون رحم را تجربه كنند. پس كودكتان را قنداق كنيد و سرش را روي شانه تان بگذاريد. توجه داشته باشيد كه قنداق كردن و در آغوش گرفتن ممكن است براي بعضي كودكان ايجاد محدوديت فيزيكي كند. ممكن است اين كودكان به پستانك يا تكان تكان دادن بهتر جواب دهند.

استفاده از ريتم نوزاد عادت به شنيدن صداي قلب مادر دارد و يكي از دلايلي هم كه دوست دارد در آغوش و نزديك مادر باشد همين است. ولي به جاي آن مي توانيد براي كودكتان موزيك ملايم بگذاريد و يا برايش لالايي بخوانيد و يا فقط او را كنار يك صداي يكنواخت مثل صداي هواكش قرار دهيد.

تكان تكان دادن گاهي تنها تكان تكان دادن كودك و راه رفتن مي تواند او را آرام كند. بعضي اوقات هم مي توانيد او را در گهواره و يا Rocking chair بگذاريد و تكان دهيد.

گردش با اتومبيل هم مي تواند در اين مواقع كمك كننده باشد.

ماليدن شكم مالدين پشت يا شكم نوزاد يكي از آرام بخش ترين كارهايي است كه مي توانيد بكنيد بويژه اگر گريه كودك ناشي از گاز روده ها باشد كه در بعضي كودكان كوليكي ديده مي شود.

مكيدن حتي موقعي كه كودك گرسنه نيست، مكيدن به آرام شدن ضربان قلب كودك، شل شدن معده، و كاهش دست و پا زدن او كمك مي كند. در اين مواقع پستانك بسيار كمك كننده است. مواظب خودتان هم باشيد هيچ كودكي تا حالا از گريه كردن نمرده است! ولي گريه كودك مي تواند استرس زيادي به پدر و مادر جديد وارد كند. شما در اين مدت بسيار بي خوابي كشيده ايد و ممكن است ندانيد چكار كنيد. مادران به اندازه كافي به دليل تغييرات هورموني دچار هيجانات هستند. پدران هم ممكن است ندانند كه چه نقشي مي توانند در مراقبت از كودكشان ايفا كنند و اينكه تمام توجه همسرشان به كودك نورسيده است خود استرسي براي آنهاست. حالا كودكي را هم كه در حال گريه كردن است به اين دو نفر اضافه كنيد تا ببينيد كه چگونه بسياري از والدين سرشار از احساس بي كفايتي مي شوند. اگر مطمئنيد كه نياز هاي كودكتان را پاسخ گفته ايد و سعي كرده ايد كه آرامش كنيد ولي همچنان گريه مي كند زمان آن است كه كمي هم به خودتان برسيد تا از پا نيفتيد:

• كودكتان را روي تخت بگذاريد و بگذاريد مدتي گريه كند (نترسيد هيچ اتفاقي نمي افتد!)

• از دوستان و بستگانتان راهنمايي بگيريد (حضور مادر بزرگ ها در اين مواقع واقعاً نعمتي است!)

• كمي استراحت كنيد و بگذاريد فرد ديگري از كودك مراقبت كند.

• نفس عميق بكشيد.

• با خودتان تكرار كنيد: "كودك من مشكلي ندارد و گريه صدمه اي به او نمي زند. مشكلش فقط اين است كه نمي تواند بگويد چه مي خواهد." خوشبختانه كودكان (و والدينشان) بسيار انعطاف پذيرند و حتي بدترين شرايط را نيز بالاخره از سر مي گذرانند.

معمولاً از 8 تا 12 ماهگي به بعد كودك بهتر مي تواند خودش را آرام كند و بسياري از اين گريه ها ديگر اتفاق نمي افتد. تشخیص معنی گریه نوزادان به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز، برای پی بردن به این دلایل بهتر است از زبان خود آنها بشنوید:

1- لطفا این لباس را از تن من خارج كنید! تنها به خاطر این كه هوای بیرون سرد است، نباید كودك را مثل اسكیموها پوشاند. اصولا والدین عادت دارند كه نوزادان خود را با وسواس بیش از اندازه از سرما حفظ كنند و این باعث ناراحتی نوزاد می شود. اگر از دمای بدن نوزاد خود مطمئن نیستید بهتر است دست خود را روی شكم یا پشت او قرار دهید تا ازحرارت فیزیكی او مطمئن شوید. همچنین گونه ها و پاها از خنكای مطبوع نوزاد به راحتی خبر می دهد!

2- لطفا كمی با هم سازگار باشید! نوزادان جملات شما نظیر"چرا زباله ها را سر موقع بیرون نمی گذاری" نمی فهمند. ولی به راحتی تنش و مشاجره والدین را احساس می كنند و این می تواند باعث نگرانی و بی قراری آنها شود.مسلما جر و بحث های گاه و بی گاه بین شما و همسرتان اتفاق می افتد. اما بهتر است لااقل تا زمانی كه نوزاد شما هوشیار و بیدار است كمی با آرامی با یكدیگر مشاجره كنید و دعوای اصلی خود را به بعد از خواب او موكول كنید.

3- من مضطرب و پریشان شده ام! صداهای بیش از اندازه، جابه جایی و حركت، نور خیره كننده ، حضور در اجتماعات شلوغ مثل مهمانی می تواند آرامش نوزاد را مختل كرده و باعث بی قراری او شود.حتی محصور شدن در بین كوهی از اسباب بازی نیز می تواند به همین نسبت برای نوزاد ایجاد تنش كند. این هوشیاری والدین است كه دقیقا مراقب حساسیت نوزاد خود بوده و پی به علت اصلی این بی قراری ببرند. و فضای مطبوع و آرام او را خلق كنند.

4- دلم درد می كنه! هیچ دلیل روشنی برای ناراحتی های گوارشی نوزادان وجود ندارد و متاسفانه بسیار رایج است. ممكن است نوزاد دچار رفلكس معده باشد یافرمول شیر مصرفی او را دچار این حساسیت كرده است. ممكن است نوزاد مبتلا به یبوست شده و هزاران دلیل گوارشی دیگر. مهمترین كار والدین این است كه بعد از هر وعده غذا دادن به نوزاد ، او را وادار كنند كه آروغ بزند. برای رفع گاز معده بهتر است كه به آرامی شكم نوزاد را ماساژ دهید یا پاهای او را به حالت دوچرخه زدن تكان دهید. اگر كودك از شیر مادر تغذیه می كند، بهتر است درهر وعده غذا تنها از یك پستان مادر شیر بخورد یا اگر با شیشه شیر به او غذا می دهید ، سعی كنید سر شیشه ای كه مجاری باریك دارد انتخاب كنید . این كارها باعث می شود كه كودك هنگام غذا خوردن هوای كمتری را به درون دستگاه گوارش خود بفرستد.

5- كسی من را نیشگون گرفت!! اطراف انگشتان دست و پای نوزادان زواید بسیار ظریفی است كه ممكن است هنگام زدودن آنها ، نوزاد احساس ناراحتی كند.بنابر این كار باید به دقت و به كمك وسایل مخصوص انجام شود. همچنین در اغلب موارد برچسب لباس نوزاد یا زیپ لباس می تواند كودك را ناراحت كند. حتی كمربند ایمنی كالسكه یا ماشین باعث ساییدگی پوست نوزاد و آزردگی او می شود.

6- من احساس تنهایی می كنم! از ماههای 6تا 9 نوزاد متوجه جدایی خود از مادر می شود. اما تنها گذاشتن او در اتاق می تواند غیر قابل تحمل باشد و گریه او را به همرا ه داشته باشد. اینكه نوزاد را در فضایی قرار دهید كه ضمن كنترل او، به كار خود بپردازید خوب است. اما اگر احساس كردید كه همین جدایی نیز برای او سخت است، هر از گاهی به او توجه و محبت كنید. گاهی تنها دیدن شما یا در آغوش گرفتن او برای چند لحظه به او تسكین دهد. ولی اگر به هیچ عنوان حاضر به جدایی نشد ، در هر حال امیدوار باشید كه با ورود به 15 ماهگی بهتر با این حقیقت كنار می آید.

7-من گرسنه هستم ممكن است درست یكساعت بعد از شیر خوردن ناآرامی كند و دقیقا این ناآرامی به خاطر گرسنگی او باشد. این اتفاق اصولا در مراحل رشد نوزاد پیش می آید. مثلا در هفته 2 ، 3 و ماه های 3 و 6 كه تقریبا 2 روز ادامه می یابد. اگر از گرسنه بودن او مطمئن نیستید ، او را بلند كنید و چند دقیقه راه بروید ، اگر به خواب رفت یا حداقل آرام شد، به این معناست كه گرسنه نیست ولی اگر گریه او همچنان ادامه داشت بهتر است به او شیر بدهید.

8- من از دیدن این فضای تكراری خسته شدم! ماندن بیش از اندازه در یك وضعیت ثابت مثل قرار گرفتن روی صندلی و یا گوشه از یك اتاق می تواند سبب خستگی و كسالت نوزاد شود. بنابر این بد نیست كه كمی او را حركت دهید. فضای متنوعی را برای او خلق كنید یا هر از گاهی او را به پارك ببرید. اگر به قدری پر مشغله هستید كه فرصت این كار را ندارید لااقل با او صحبت كنید. نوزادان بسیار اجتماعی هستند. آنها از بودن در كنار شما، دیدن شما، گوش دادن به شما و آموختن از شما لذت می برند. گریه نوزادان را ترجمه کنید مجموعه: روانشناسی کودکان هر مادری ممکن است این موقعیت را تجربه کند که در برابر بی تابی و گریه شدید نوزادش قرار گیرد و هیچ دلیلی برای آن پیدا نکند. ناراحت کننده تر این که کودک به شیوه های معمول ساکت نمی شود و گویی یک عامل ناشناخته باعث بیقراری ناگهانی وی شده است. گریه نوزادان وضعیتی است که توجه مادر را برای رسیدگی هرچه سریع تر به نوزاد جلب می کند. اما گاهی بچه ها گویی از گریه کردن خسته نمی شوند و مادران درمانده و مستاصل را با سوالات بی پاسخ بسیاری روبه رو می کنند. در این مطلب به نقل از سایت یاهو، اطلاعاتی درباره دلایل گریه کودکان و راهکارهایی برای آرام کردن کودک ارائه شده است.

● چرا نوزادان نمی توانند بگویند «گرسنه ام» یا «دلم می خواهد بروم روی تخت» یا «لباسم تنگ است» و به جای آن گریه می کنند.

در واقع به جای این که بگویند: «مامان کمکم کن تا از این وضعیت نجات پیدا کنم» با گریه حرفشان را می زنند، اما اگر مادر تمام نیازهای نوزاد را برآورده کرد و همچنان با گریه نوزاد مواجه بود، چه باید کرد؟ محققان می گویند برخی از نوزادان به دلیل سیستم عصبی تکامل نیافته ممکن است چند ماه اول زندگی بدون دلیل یا به دلایل ناشناخته گریه کنند. به علاوه برخی از نوزادان به نور، صدا، بو و موقعیت های متفاوت حساس هستند و بلافاصله گریه می کنند. بیشتر نوزادان در ۶هفته اول زندگی به طور متوسط ۳ساعت در روز گریه می کنند اما خبر خوب این است که تا ۳ماهگی گریه بیشتر نوزادان به طور متوسط به یک ساعت در روز کاهش پیدا می کند. وقتی نوزاد گریه می کند، هورمونی در بدن مادر ترشح می شود به نام «پرولاکتین» که باعث می شود مادر به سرعت به گریه کودک پاسخ دهد و نیاز او را برآورده کند. طبیعی است که وقتی مادر نتواند کودک را ساکت کند، احساس ناکامی و شکست پیدا می کند. اما دلیلی ندارد مهارت پرورش و رسیدگی به نوزادش را دست کم بگیرد و این کاملا طبیعی است که گاهی نوزاد بدون هیچ دلیل واضحی گریه کند.

● چه کنیم؟

هیچ راه حل مشخصی برای ساکت کردن کودکان وجود ندارد زیرا آنها بسیار متفاوت هستند و هرکدام به یک سری محرک ها پاسخ می دهند. تنها راه تجربه است. یک مادر از طریق آزمون و خطا می تواند بهترین راه را برای ساکت کردن کودکش پیدا کند. اولین کاری که تعداد زیادی از نوزادان را آرام می کند، قراردادن آنها در وضعیتی شبیه رحم «خانه اول» آن هاست. دست هایش را کنار بدنش قرار دهید و با یک پارچه نرم او را ببندید. سپس سرش را نزدیک قلبتان که ضربان آن برایش آشناست، قرار دهید و آرام آرام حرکت کنید. می توانید او را به شکم روی دست بخوابانید و حرکت دهید.صداهایی شبیه «ش ش» درآورید، زیرا این صداها که شبیه صدای سشوار است، در داخل رحم به گوش او رسیده است. او را به آرامی تکان دهید و سعی کنید تا جایی که می توانید تماس لمسی با وی داشته باشید. تماس لمسی با بدن نوزاد گیرنده های مغزی نوزاد را تحریک و کودک را آرام می کند. هر قدر این تحریکات بیشتر باشد، احتمال این که کودک زودتر آرام بگیرد، بیشتر است. به آرامی پشت پاها، معده و پیشانی کودک را نوازش کنید. به هنگام تعویض پوشک پاهای کودک را ماساژ دهید و بگذارید کمی تقلا کند. با او حرف بزنید. شنیدن صدای مادر برای کودک آرام بخش است زیرا وی این صدا را قبلا هم شنیده است. گاهی آوازی زیر لب زمزمه کنید. کودکان حتی در این سن ریتم و تن صدا را تشخیص می دهند. همچنین می توانید از خودرو برای آرام کردن او استفاده کنید. حرکت خودرو در بیشتر موارد کودکان را آرام می کند. اگر امکان آن میسر نیست، او را داخل گهواره قرار دهید و به آرامی تکان دهید. گاهی لازم است از کمی آب ولرم برای آرام کردن کودک استفاده کنید صدای آب و گرمای آن می تواند گریه بسیاری از بچه ها را قطع کند. او را درون وان مخصوص قرار دهید و بدنش را ماساژ دهید. توجه او را به یک پرنده، آینه و چیزی که تا به حال ندیده یا کمتر در معرض آن بوده است، جلب کنید در نهایت خونسردی خود را حفظ کنید اگر با عصبانیت یا ناامیدی با او روبه رو شوید، گریه وی شدت پیدا می کند و وارد مرحله جدیدی می شود. با این که شنیدن گریه مداوم کودک بسیار دشوار است، اما چند نفس عمیق بکشید و دوباره تلاش کنید. گاهی دستپاچگی وتلاش بیش از حد برای ساکت کردن کودک به شیوه های مختلف، نتیجه عکس می دهد و او بیقراری بیشتری از خود نشان می دهد. بنابراین بگذارید ۵دقیقه با صدای بلند گریه کند. بعد این فرصت را به خود بدهید که موقعیت را بهتر حلاجی کنید و راه برون رفت از آن را بجویید. بهتر است ابتدا از راهکارهایی که همیشه از آن استفاده می کردید، شروع کنید. سپس ۵دقیقه او را راحت بگذارید تا گریه کند. بعد روش بعدی را در پیش بگیرید. اگر یک روش منظم و ثابت برای آرام کردن نوزاد در پیش بگیرید، حتی اگر به ظاهر چندان موفق نباشد، کودک به آن عادت می کند و به همان شیوه آرام می شود.

● انواع گریه

درست است که نمی توان گریه کودکان را دقیقا دسته بندی کرد اما اصول کلی وجود دارد. نوزادان تازه متولد شده، معمولا گریه ای با صدای بلند و واضح دارند و قفسه سینه شان پس از هر جیغ کاملا پر و خالی می شود بین این گریه ها تنفس کوتاهی می کنند و یک گریه کوتاه تر دارند سپس با رسیدن اکسیژن کافی به قفسه سینه، برای جیغ بعدی آماده می شوند. وقتی نوزاد چند ماهه است، تنفس عمیق تری دارد بنابراین گریه هایش هم طولانی تر است. وقتی گرسنه است، همراه با گریه پیچ و تاب می خورد. اگر گرسنه نباشد، گریه طولانی و مداوم است و هر لحظه بالاتر می گیرد. اگر درد داشته باشد، گریه گوشخراشی خواهد داشت و چهره اش با دفعاتی که گریه عادی دارد، متفاوت خواهد بود.این گریه به آسانی قطع نمی شود مگر این که منشاء درد شناسایی و رفع شود.

● ماساژ نوزاد

ماساژ دادن کودکان یکی از بهترین روش های آرام کردن آن هاست. او را به یک اتاق آرام با نور مناسب ببرید. پوشکش را درآورید و به آرامی پاها، دست ها و معده و پشت او را ماساژ دهید. واکنش وی به شما می گوید که ماساژ کدام قسمت های بدن را دوست دارد، ابتدا از سر شروع کنید، ضربه های آرامی به پیشانی کودک بزنید سپس دو طرف صورت را به آرامی ماساژ دهید و از پیشانی به سمت گردن بروید.از شقیقه به سمت فک بروید و ماساژ را ادامه دهید. پشت گوش ها را با انگشت هایتان ماساژ دهید و با یک حرکت دورانی کل جمجمه و سر را ماساژ دهید. سپس دست ها را از بازوها تا مچ به آرامی ماساژ دهید. کف دست ها را با انگشت شست فشار دهید و انگشت ها را یکی یکی به آهستگی بفشارید. قفسه سینه کودک را به آرامی با کف دست و ابتدا به سمت گردن و سپس به دو طرف بدن فشار دهید. شکم را با هر دو دست که روی هم گذاشته اید به آهستگی فشار دهید و پاها را در حالی که انگشتانتان را دور ران کودک حلقه کرده اید، از پایین به بالا و بالعکس ماساژ دهید. هریک از انگشتان پا را به آرامی به طرف خارج بکشید.

فراموش نکنید که گریه کردن بخشی از زندگی طبیعی نوزاد است و راهکارهایی که برای آرام سازی او انجام می دهید، بخشی از توانمندی های مادرانه شما را شکوفا می کند. بنابراین به جای آشفتگی، خشم، احساس یاس و ناامیدی به خاطر بسپارید که پس از هر بار گریه نوزاد، به تجربیاتتان اضافه می شود و در طول زمان میزان صدمات وارده به نوزاد و کودک کمتر خواهد شد.

كمك هاي اوليه براي خفگي‏

همه ما مايليم كه باور كنيم هرگز در شرايطي قرار نخواهيم گرفت كه نياز به نجات جان فرزندمان داشته باشيم ولي ممكن است اين واقعه رخ دهد. كودكان ممكن است در اثر ورود مواد غذايي يا اسباب بازي به مجاري تنفسي، قرار گرفتن زير آب در وان يا استخر و يا پيچيده شدن طناب يا نخ پرده به دور گردنشان دچار خفگي شوند. شما بايد بدانيد كه در چنين مواقعي بايد چه اقداماتي انجام دهيد. دستورالعمل گام به گام زير براي شرح اصول كمك هاي اوليه در مواقع خفگي تهيه شده است ولي لطفا آنرا بعنوان تنها منبع اطلاعاتي خود در اين زمينه در نظر نگيريد. وقتي را به فراگيري دوره CPR شيرخواران و كودكان اختصاص دهيد. اين روش بر حسب سن كودك فرق مي كند و انجام ناصحيح آن ممكن است بسيار زيان بخش باشد. دستورالعمل زير مخصوص كودكان زير يكسال است كه بعلت انسداد راه هوايي دچار خفگي شده اند.

مرحله 1: وضعيت را بسرعت ارزيابي كنيد اگر كودك شما بطور ناگهاني توانايي سرفه كرن، گريه كردن و جيغ كشيدن را از دست داده است ممكن است چيزي مسير تنفس او را بند آورده باشد و شما بايد براي بيرون آوردن آن دست بكار شويد. ممكن است كودك اصوات عجيب از حلق خارج كند و يا پوست او به رنگ قرمز روشن يا آبي در آيد. اگر كودك سرفه و استفراغ دارد مسير تنفسي او كاملا مسدود نشده است. در اينصورت اجازه دهيد سرفه كند. سرفه موثرترين راه برطرف ساختن انسداد است. اگر كودك قادر نيست چيزي را كه در مسير تنفسي اش گير كرده، با سرفه خارج سازد از يك نفر بخواهيد كه به اورژانس اطلاع دهد و شما ضربات پشت و فشردن سينه را شروع كنيد (به مرحله 2 مراجعه كنيد). اگر با كودك تنها هستيد 2 دقيقه از او مراقبت كنيد سپس به اورژانس اطلاع دهيد. از طرف ديگر اگر مشكوك هستيد مسير تنفسي كودك به علت تورم حلق مسدود شده است بلافاصله به اورژانس اطلاع دهيد. ممكن است كودك شما دچار يك واكنش آلرژيك نسبت به چيزي كه خورده و يا گزش حشره شده باشد و يا ممكن است مبتلا به عفونت حلق مثلا خروسك باشد. اگر كودك دچار مشكلات قلبي نيز هست فورا به اورژانس اطلاع دهيد.

مرحله 2: سعي كنيد كه آنچه را كه مسير تنفسي را مسدود كرده است با ضربات پشت و فشردن سينه بيرون آوريد. اگر كودك قادر نيست خودش مسير تنفسي اش را تخليه كند و شما معتقيد كه چيزي آنجا گير كرده است در حاليكه با كف دست سر و گردنش را نگاه داشته ايد، بدقت او را روي بازوي خود قرار دهيد و صورتش را به طرف پائين بگيريد. دستي كه كودك را نگه داشته است به ران خود تكيه دهيد. كودك را طوري نگه داريد كه سرش پائين تر از ساير قسمت هاي بدن قرار گيرد. بعد با استفاده از پاشنه دست 5 ضربه به پشت، بين دو تيغه شانه اش وارد كنيد تا آنچه در آنجا گير كرده است از جاي خود خارج شود. سپس دست آزاد خود را (آن دستي كه ضربات پشت را با آن وارد كرده ايد) روي پشت كودك قرار دهيد در حاليكه ساعدتان در مسير ستون مهره ها قرار دارد. سپس او را به آرامي در حاليكه سر و گردنش را نگه داشته ايد بگردانيد بعد در حاليكه دستتان را به ران تكيه داده ايد صورت كودك را رو به بالا نگه داريد و در اين حال هم سرش را پائين تر از ساير قسمت هاي بدن نگه داريد. سر 2 تا 3 انگشتتان را روي خطي فرضي كه بين دو نوك سينه هاي كودك ترسيم كرده ايد، بگذاريد. براي ايجاد فشار به آرامي سينه را 5/2 تا 5/3 سانتي متر به پائين فشار دهيد بعد صبر كنيد تا سينه به وضعيت طبيعي بازگردد. 5 فشار به سينه او وارد كنيد و اين عمل را كاملا نرم و آرام انجام دهيد. حركات نبايد پرشي باشد. همين عمل 5 ضربه پشت و 5 فشار سينه را متناوبا آنقدر ادامه دهيد تا شيئي كه در مسير تنفسي گير كرده بيرون آيد و كودك سرفه كند. اگر او سرفه مي كند بگذاريد آنقدر سرفه كند تا كاملا خارج شود. اگر در هر لحظه اي كودك بيهوش شود به CPR يا احيا قلبي- تنفسي نياز خواهد داشت . دوبار به او تنفس مصنوعي بدهيد. اگر هوا پائين نمي رود (سينه بالا نمي آيد)، سر او را برگردانيد و دوبار ديگر به او تنفس مصنوعي بدهيد. اگر هنوز هم سينه بالا نمي آيد 30 بار سينه او را فشار دهيد. داخل دهان را نگاه كنيد و اگر جسمي را مي بينيد آنرا خارج سازيد. دوبار ديگر به او تنفس مصنوعي بدهيد، فشردن سينه را تكرار كنيد و همينطور ادمه دهيد تا كمك برسد.

برگرداندن يا رفلاكس چيست؟ رفلاكس چگونه بر روي كودك تاثير مي گذارد؟ برگرداندن يا رفلاكس به حالتي اطلاق مي شود كه محتويات معده به داخل مري يا حتي دهان برمي گردد. در پزشكي به مري ازوفاگوس گفته مي شود. لذا اسم كامل پزشكي رفلاكس، واژه رفلاكس گاسترو- ازوفاژيال است و به آن رگورژيتاسيون هم گفته مي شود. ديافراگم عضله ايست كه قفسه سينه را از حفره شكمي جدا مي كند. مري مانند لوله ايست كه دهان را به معده متصل مي كند و بايد مسير نسبتا طولاني را از دهان و قفسه سينه به سمت بالاي شكم بپيمايد. در محل عبور مري از ديافراگم سوراخي وجود دارد و ديافراگم در اين ناحيه بطور طبيعي مانند دريچه عمل مي كند تا از برگشت مواد معده به درون مري جلوگيري كند. پزشكان به اين مكانيسم دريچه اي (كه در نواحي ديگري از بدن هم وجود دارد) اسفنكتر گويند. گاهي اوقات عملكرد دريچه به اندازه كافي قوي نيست، براي مثال در دوران بارداري اين اسفنكتر ممكن است بخوبي عمل نكند و شايد شما تجربه بازگشت مواد خورده شده را به مري يا حتي دهان داشته باشيد. در حقيقت، يكي از دلائلي كه دچار سوزش سر دل در حاملگي مي شويد اينست كه فشار جنين شما اسفنكتر را بالا مي برد و اين امر سبب برگشت اسيد و محتويات معده به مري مي شود. اين پديده در كودكان نيز رخ مي دهد، اما به دلائل مربوط به خودشان كه عمدتا بعلت تكامل ناكافي اسفنكتر است. در طول سال اول زندگي كودك، عملكرد اسفنكتر قويتر مي شود و احتمال بازگرداندن محتويات معده كاهش مي يابد. حدود 50 درصد كودكان درجاتي از رفلاكس را خواهند داشت، اما تنه درصد كمي از آنها دچار رفلاكس شديد هستند.

علائم باليني رفلاكس چيست؟ كودكتان بعد از هر بار شيرخوردن ممكن است مقدار كمي شير را بالا بياورد يا دچار سكسكه شود. وي ممكن است دچار سرفه پس از بالا آوردن شير شود و احتمالا علت اين است كه شير در حال پس زدن از معده، اشتباها وارد مجاري هوايي وي شده است. اين امر طبيعي است و تا زماني كه كودكتان از ساير جنبه ها مشكلي نداشته باشد جاي هيچ گونه نگراني نيست. فقط لازم است يك تكه پارچه يا دستمال در دسترس داشته باشيد. هم بچه هايي كه شير خشك مي خورند و هم آنها كه از شير مادر تغذيه مي كنند ممكن است به چنين وضعيتي مبتلا شوند. آيا لازم است كودكم را نزد پزشك ببرم؟ در موارد زير لازم است با پزشك كودكتان مشورت كنيد:

• اگر در شرايط عادي رفلاكس بيش از پنج بار در روز اتفاق بيافتد.

• اگر كودك بعد از خوردن غذا زياد گريه مي كند.

• اگر به طور مكرر استفراغ مي كند.

• اگر سرفه كردن حالتي دائمي شده است.

روشهاي ساده اي وجود دارد كه بايد در ابتدا مورد توجه قرار گيرند؛ مانند نگه داشتن كودك در وضعيت عمودي براي 20 دقيقه بعد از هر بار تغذيه، اين وضعيت به باقي ماندن مواد خورده شده در معده تا زماني كه به داخل روده تخليه شود كمك خواهد كرد. در ضمن بهتر است وعده هاي غذايي كمتر با دفعات بيشتر مورد استفاده قرار گيرد، اگرچه كودكان هميشه موافق اين موضوع نيستند! اما اين كار مانع پر شدن كامل معده شده و احتمال پس رانده شدن مواد را با توجه به شل بودن دريچه بين مري و معده، كاهش مي دهد.

آيا درمانهاي ديگري براي رفلاكس وجود دارد؟

در موارد خيلي شديد استفاده از آنتي اسيدها يا تغليظ كننده هاي غذايي ممكن است ارزشمند باشد. مي توانيد تركيباتي كه هر دو خاصيت مذكور را داشته باشند از داروخانه ها تهيه نمائيد. اين داروها را با تجويز پزشكتان مصرف كنيد و هر از چند گاهي آنها را براي مدت كوتاهي قطع كنيد تا بدانيد آيا بيماري بهتر شده است يا نه؟ ممكن است پزشك كودكتان برخي از داروهايي مثل سايمتيدين يا رانيتيدين را تجويز كند كه براي درمان زخم معده در بالغين مصرف مي شوند. البته استفاده از آنها بعضي از كشورها براي اطفال تاييد نشده است، ولي در بعضي كشورها مورد استفاده قرار مي گيرند. پزشك كودكتان ممكن است داروها يا روشهاي ديگري را براي شرايط كودك شما برگزيند. بطور معمول اين وضعيت با استفاده از تكنيكهاي توضيح داده شده و استفاده از داروهاي محدود، با گذشت زمان بهتر خواهد شد. در مواردي هم لازم است كه بيماري كودك كاملا جدي تلقي شود و اگر تاكنون به پزشك متخصص كودكان مراجعه نكرده ايد با مشاهده موارد زير حتما اقدام كنيد:

• اگر هرگونه شكي در تشخيص وجود داشته باشد.

• اگر بيماري با درمانهاي ساده برطرف نشود.

• اگر خون در استفراغ وجود داشته باشد.

• اگر كودكتان دچار كم خوني باشد.

• اگر سرفه هاي پايدار يا عفونتهاي مكرر تنفسي وجود داشته باشد كه بنظر برسد به علت بازگشت مواد از معده به مري هستند.

• اگر كودك در وزن گيري مشكل داشته باشد يا از خوردن غذا امتناع كند.

• اگر عمل بلع مشكل باشد. خوشبختانه اين موارد نادر هستند، اما اگر در مورد هر يك از آنها نگران هستيد به پزشك متخصص كودكان مراجعه كنيد. شايد لازم باشد براي تشخيص دقيق و بررسي كامل، آزمايشاتي براي كودك انجام شود. ممكن است پزشك تصميم بگيرد تا از كودك اندوسكوپي به عمل آورد يا با قرار دادن وسيله اي در انتهاي مري، اسيديته ناحيه را در طول 24 ساعت اندازه گيري كند. اين اقدامات معمولا براي كودك و متعاقبا براي شما ناراحت كننده خواهد بود اما گاهي بعنوان آخرين اقدام براي قطعي بودن تشخيص بيماري يا تعيين ميزان وخامت آن ضروري است. سعي كنيد نگران نشويد بيشتر شيرخواران دچار علائم خفيفي از رفلاكس هستند كه در ابتدا توضيح داده شد و به عارضه اي جدي كه نيازمند اقدامات يا درمانهاي جراحي باشد، مبتلا نيستند. اگر وضعيت كودك شما از نظر وزن گيري مناسب است، به خودتان اطمينان دهيد كه اين مقدار برگرداندن با رشد كودك بهتر خواهد شد.

و مقالات ۱۱ دلیل گریه نوزادان را بشناسید! ۱۱ دلیل گریه نوزادان را بشناسید! گاهی وقت‌ها صدای گریه نوزاد شما حالتی غیرعادی به خود می‌گیرد. گریه‌ای که هرگز نظیرش را نشنیده‌اید. در چنین شرایطی بعد از این‌که نیازهای اولیه نوزاد را به سرعت بررسی کردید و با مشکل مواجه شدید حتما سراغ پزشک او بروید

بچه‌ها گریه می‌کنند و پدر و مادر‌ها دست و پایشان را گم می‌کنند. مشکل اینجاست که آن‌هایی که به تازگی به جمع والدین اضافه شده‌اند از چم و خم کار بی‌خبرند. در واقع آن‌ها نمی‌دانند هنگامی که نوزاد گریه سر می‌دهد می‌خواهد چیزی به پدر و مادرش بگوید. راحت‌تر این‌که گریه، زبان نوزاد است. مهم است که به عنوان پدر و مادر بدانید بچه‌ها هیچ‌وقت بی‌دلیل گریه نمی‌کنند. یعنی اصلا نوزادی وجود ندارد که از سر دلخوشی فریادش به آسمان بلند شود. پس هر وقت صدای این فرشته‌های کوچک درمی‌آید بدانید که آن‌ها به واسطه نیاز یا مشکلی که درآن لحظه دارند اشک‌هایشان سرازیر شده. با این وضعیت بهتر است با دلایل گریه بچه‌‌ها آشنا شوید. اگر نوزاد شما وقت و بی‌وقت گریه سر می‌دهد، می‌توانید دلیلش را در لیست پیش رو جستجو کنید.

گـرسنـگی

شاید گرسنگی اولین احتمالی باشد که به واسطه گریه نوزادتان در نظر بگیرید. بهتر است روش پیشگیری را در این مورد یاد بگیرید. پیشگیری از گریه نوزادان به دلیل گرسنگی نیاز به دانستن زمان گرسنگی آن‌ها دارد. برای این امر هم حتما لازم نیست جیغ و فریاد راه بیندازند. شما باید علائم گرسنگی آن‌ها را دریابید. نوزادان گاهی در این شرایط است که حتی دستشان را می‌خورند. اگر در آغوش باشند سرشان را به نشانه شیرخوردن به سمت سینه مادر می‌چرخانند. بچه‌ها گاهی اوقات بابت گرسنگی فقط نق می‌زنند و البته بعضی وقت‌ها هم ملچ و ملوچ راه می‌اندازند که این‌ها همگی می‌توانند نشانه‌های گرسنگی نوزاد باشند؛ پیش از آن‌که بابت بی‌توجهی شما به همه این علائم صدای گریه‌شان به آسمان بلند شود.

پوشک کثیف!

بعضی ا ز بچه‌ها به محض این‌که پوشک خود را کثیف می‌کنند داد و فریاد راه می‌اندازند. بعضی دیگر اما پر تحمل هستند و صدایشان هم درنمی‌آید. اگر نوزاد شما جزء دسته دوم است بهتر است خودتان زود به زود پوشک او را نگاهی بیندازید تا مانع از سوختگی پا‌هایش شوید.

خواب آلودگی

آیا بچه‌ها خوشبخت نیستند؟ آن‌ها وقتی خسته هستند به راحتی می‌توانند بخوابند؛ هر زمانی که بخواهند و هر جایی که باشند. خب! این شاید تصور شما باشد. در واقعیت ماجرا اما خوابیدن بچه‌ها به این راحتی‌ها هم نیست که شما فکر می‌کنید. آن‌ها همیشه هم بابت خواب‌آلود بودن چشم‌هایشان را نمی‌مالند بلکه نق می‌زنند و گریه سر می‌دهند. آن‌ها را بلند کنید. شعری دلنشین را به آرامی هر چه تمام‌تر در گوششان زمزمه کنید و آهسته آهسته تکانشان دهید. اگر هم شعر بلد نیستید بهتر است با جملات دلنشین آن‌ها را خواب کنید. شما از کجا می‌دانید، شاید آن‌ها کلمه به کلمه حرف‌های شما را متوجه شوند! نوزاد شما آغوش شما را می‌خواهد! نوزادان بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید به نوازش و آغوش شما احتیاج دارند. این نکته مهم را هرگز از یاد نبرید که نوزادان به شدت دوست دارند صورت پدر و مادرشان را از نزدیک ببینند صدای آن‌ها را از نزدیک بشنوند و البته به صدای تپش قلبشان گوش بدهند. نوزادان حتی دوست دارند بوی تن پدر و مادرشان مشام آن‌ها را پر کند؛ بویی که فقط مختص پدر و مادر آن‌هاست و نه هیچ‌کس دیگری. گریه آن‌ها شاید دلیلش این باشد که آغوش پدر و مادرشان را می‌خواهند. شاید پیش خودتان فکر کنید زیادی در آغوش گرفتن بچه‌ها آن‌ها را لوس می‌کند اما حداقل در چند ماه اول نوزادی اصلا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و به واقع آغوش پدر و مادر برای بچه‌ها یک نیاز ضروری است.

مشکلات شکمی

نفخ معده نوزادان از جمله مشکلاتی است که گریه‌های پر سرو صدای بچه‌ها را در پی دارد. یادتان باشد مشکل نفخ معده بچه‌ها اگر حل نشود ممکن است در طول هفته ۳ تا ۴ بار بچه‌ها را چنان آزار دهد که صدای گریه آن‌ها به آسمان بلند شود. اگر کوچولوی شما به طور معمول بعد از غذا خوردن گریه سر می‌دهد، شک نکنید که او با مشکل هوای معده که منجر به درد می‌شود، مواجه است. بهتر است قبل از این‌که سرخود از شربت‌هایی مانند گریپ‌میکسچر استفاده کنید حتما پزشک فرزندتان را در جریان بگذارید و در صورت تایید او سراغ چنین داروهایی بروید. به طور کلی روش طبیعی برای رفع نفخ معده نوزاد و جلوگیری از گریه‌های بی‌امان او این است که در چنین صورتی نوزاد را روی شکم بخوابانید و آرام آرام پشت او را مالش دهید. همچنین می‌توانید پاهای او را در همین حالت به دست بگیرید و به آرامی هر چه تمام‌تر مانند رکاب زدن دوچرخه حرکت دهید تا مشکل نفخ معده‌اش حل شود. کمک کنید آروغ بزند! خالی کردن هوای معده یا به زبان ساده‌تر‌‌ همان آروغ زدن یک الزام نیست اما اگر کوچولوی شما بعد از غذا خوردن گریه می‌کند، شاید به کمکتان نیاز دارد تا هوای معده‌اش را از طریق آروغ زدن خالی کند. بچه‌ها معمولا وقتی از سینه مادر یا بطری شیر می‌خورند مقداری هوا را هم همراه شیر قورت می‌دهند و همین سبب می‌شود بعدا به آروغ زدن احتیاج پیدا کنند و اگر این اتفاق نیفتد صدای گریه‌شان در می‌آید! یا خیلی گرمشان است یا خیلی سرد مواظب باشید!

اگر همواره حین عوض کردن پوشک بچه لباس او را در می‌آورید و آن وقت است که فریادش به آسمان بلند می‌شود تصور نکنید صرفا از عمل تعویض پوشک و لباس شاکی است و بابت آن گریه می‌کند بلکه ممکن است کوچولوی شما آنقدر سردش شده باشد که گریه‌اش درآمده و این اشک‌ها به واقع نشانه اعتراض باشد. یادتان باشد نوزادان معمولا دوست دارند لباس کافی به تن داشته باشند و گرم بمانند و البته نه زیادی گرم! برای این‌که در سرما و گرمای بچه‌ها دچار اشتباه نشوید، بهتر است یک نکته را به عنوان قانون همواره به یاد داشته باشید. یک نوزاد باید همیشه یک لایه لباس بیشتر از شما به تن کند. بنابراین دمای بدن او را با توجه به سرما و گرمای خودتان و میزان لباسی که می‌پوشید، تنظیم کنید. بچه‌ها به طور معمول به خاطر گرما کمتر شکایت می‌کنند اما بابت سرما حسابی شاکی می‌شوند و گریه راه می‌اندازند.

یک چیز کوچولو

گاهی اوقات هر چه تلاش می‌کنید متوجه علت گریه نوزاد خود نمی‌شوید. در این مواقع بهتر است در بدن او سراغ یک مشکل کوچک بگردید. ممکن است یک تار موی ظریف دور انگشت شست پایش پیچیده باشد و آ‍زارش بدهد. ممکن است یک تکه از نخ لباسش به بدن او چسبیده باشد. ممکن است مارک لباسش اذیتش کند؛ یک دلیل کوچک که شاید به راحتی با چشم شما قابل رویت نباشد. تلاش کنید علت را پیدا کنید چون در غیر این صورت ساعت‌ها با چشمان معصوم و البته اشک‌آلود او مواجه می‌شوید!

تولد دندان‌ها

یکی از دلایل شایع گریه کردن‌های بیش از حد بچه‌ها تولد دندان‌های آن‌هاست. یادتان باشد که هر یک دندانی که قرار است از میان لثه‌های حساس نوزاد شما بیرون بیاید کلی درد برای او به همراه دارد. بعضی از بچه‌ها حین دندان درآوردن درد بیشتری را نسبت به بعضی دیگر تحمل می‌کنند. به طور کلی اگر گریه‌های نوزاد شما امانتان را بریده و قطع هم نمی‌شود و البته شما هم دلیلش را پیدا نمی‌کنید با انگشتان خود به آرامی لثه او را لمس کنید. اگر به قسمت سختی رسیدید بدانید که مشکل از ظهور دندان‌هاست. به طور معمول اولین دندان نوزاد در فاصله زمانی ۴ تا ۷ ماه متولد می‌شود. البته همواره این احتمال وجود دارد که دندان‌ها زود‌تر خودشان را نشان بدهند. بنابراین اصلا از این بابت تعجب نکنید. وقتی کسی درکشان نمی‌کند! بهتر است بعضی مواقع بچه‌ها را درک کنید.

آن‌ها گاهی بابت سرو صدای زیاد دور و اطرافشان کلافه می‌شوند.

گاهی برای این‌که زیاد بغلشان می‌کنند، کلافه می‌شوند.

گاهی برای این‌که زیاد بغلشان می‌کنند، عصبانی می‌شوند.

بوسه‌ها دیوانه‌شان می‌کند! بنابراین بعضی وقت‌ها گریه‌های از ته دل نوزاد یعنی این‌که «لطفا این همه محبت دیوانه‌کننده را بس کنید!» در چنین مواقعی بهتر است مادر یا پدر، نوزاد را به گوشه خلوتی ببرند و او را در آرامش برای دقایقی در آغوش بگیرند و به آرامی تکانش دهند. وقتی احساس آرامش نمی‌کند! اگر همه نیازهای اولیه نوزاد را بررسی کرده‌اید و بابت همه چیز مطمئن شده‌اید اما او همچنان گریه می‌کند، ممکن است مشکلی داشته باشد که این چنین آرامشش را از دست داده.

دمای بدنش را کنترل کنید چون شاید تب کرده و این تب می‌تواند نشانه یک بیماری باشد. شاید یک سرماخوردگی ساده است که او را کلافه کرده است. شاید هم به توجه شما احتیاج دارد. یادتان باشد بچه‌ها گاهی صرفا برای جلب توجه شما اشک می‌ریزند. گاهی نیاز دارند شما آن‌ها را در آغوش بگیرید و به آن‌ها توجه کنید. پس لطفا به اندازه کافی به‌آن‌ها توجه کنید حتی بعضی وقت‌ها بیش از اندازه به آن‌ها توجه کنید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)