نفسنفس، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 21 روز سن داره

هستی من.نفس

رشد کودک از ماه اول تا ماه نهم

1392/6/1 18:40
نویسنده : آلیس
144 بازدید
اشتراک گذاری

ماه 1، هفته 0 

کودک شما چگونه رشد می کند؟

از آنجايي كه بدن نوزاد تا همين اواخر به صورت خميده درون رحم شما قرار گرفته بود، ممكن است تا مدتي بدن او خميده به نظر برسد و دستها و پاهاي او به صورت كاملا كشيده قرار نگيرند. حتي ممكن است پاهاي او كج باشند. اما نگران نباشيد؛ بدن كودك شما كم كم به صورت صاف و كشيده در خواهد امد و هنگامي كه سن او به 6 ماه برسد، بدن او كاملا صاف خواهد بود. در ضمن، تا زماني كه او به زندگي در خارج از رحم شما، كه برايش مكاني راحت و امن بوده، عادت كند، ممكن است استفاده از يك قنداق كه از جنس پتوي نرم و سبك است، برايش لذت بخش باشد! در همين سايت مي توانيد مطالب بسيار جالبي را در مورد نوزاد، مشكلات شايع و روش مقابله با آنها، نحوه رشد و تكامل و نيازهاي او پيدا كنيد.

زندگی شما:

در اين هفته، حقيقت آغاز مي شود: شما يك بچه داريد! او تماما به شما تعلق دارد، با شما به خانه آمده و به عشق، مراقبت و غذا دادن شما احتياج دارد. بدون شك شما در مورد اينكه چگونه و چه كارهايي بايد براي كودك خود انجام دهيد، مطالعه كرده ايد. ما مقالات زيادي را در اين سايت جمع آوري كرده ايم تا ضمن يادآوري مطالب قديمي، نكات جديدي را نيز به شما آموزش دهيم؛ اما بهترين توصيه ما براي اين هفته اين است: سعي نكنيد به يكباره، هنر نگهداري از بچه را به طور كامل بياموزيد! آرام آرام و به راحتي مي توانيد اين كار مهم را ياد بگيريد. توان و تحمل نوزاد شما، بيشتر از آن است كه شما فكر مي كنيد! همانقدر كه شما و همسرتان به كودك عادت مي كنيد او نيز به شما عادت مي كند. برقراري اين رابطه نيز مانند هر رابطه خوب ديگر، ممكن است مدتي زمان ببرد.

ماه 1، هفته 1

کودک شما چگونه رشد می کند؟

بينايي نوزاد شما هنوز هم تيره و مبهم است. چشمان نوزاد در ابتداي تولد، نزديك بين است و او زماني مي تواند اشيا را به بهترين نحو ببيند كه در فاصله 20 تا 25 سانتيمتري از صورت او قرار گرفته باشند؛ بنابراين او زماني صورت شما را به وضوح مي بيند كه او را در بغل گرفته و نزديك به خود قرار دهيد. اگر كودك شما در ابتدا مستقيما به چشمان شما نگاه نمي كند، نگران نشويد. نوزدان تمايل دارند كه به ابروها، محل رويش موي سر و يا دهان شما (كه هنگام صحبت با او، در حال حركت است) نگاه كنند. هنگامي كه او شما را در ماه اول بهتر بشناسد، علاقه بيشتري به نگاه مستقيم به چشمان شما پيدا خواهد كرد. مطالعات نشان مي دهند كه نوزادان، نگاه كردن به صورت انسانها را بيشتر از هر رنگ يا چيز ديگر، دوست دارند. پس از صورت انسان، آنها نگاه به اشيائي را دوست دارند كه تفاوت رنگها در آنها شديدتر باشد، مانند صفحه شطرنج.

زندگی شما:

ظرف دو تا چهار روز پس از تولد نوزاد، سينه هاي شما پر از شير خواهد شد. پيش از اين، نوزاد شيرخوار شما از يك مايع مغذي به نام "آغوز" تغذيه مي كرد. اين تغيير مهم كه به عنوان "احتقان پستان" شناخته مي شود، تاثيرات جانبي ناراحت كننده اي را نيز بر برخي از مادران خواهد داشت: ممكن است موجب بروز ناراحتيهاي متوسط تا شديد شود. چرا؟ بدن شما مي خواهد شير را از غده هايي كه مولد شير هستند و آن را به نوك سينه انتقال مي دهند، خارج كند؛ همچنين پس از زايمان، سطح هورمونهاي بدن شما نيز كاهش يافته است و شما هنوز به مكيدن شير توسط نوزاد خود، عادت نكرده ايد. ممكن است سينه هاي شما حساس، سفت يا داغ شوند و ممكن است ورم كرده يا اينكه احساس تپش يا ضربان در آنها داشته باشيد. دردناك بودن شيردادن به كودك از طريق سينه در اين زمان، نشانه آن نيست كه شما توان اين كار را نداريد يا اين كار براي شما مناسب نيست. اين حالت، موقتي است و ضمن عادت كردن كودك به مكيدن شير از سينه، اين عارضه نيز به تدريج از بين خواهد رفت. البته، به روشهاي زير مي توانيد درد سينه را در اين دوره، كاهش دهيد:

- يك دوش گرم بگيريد.

- قبل از هر بار شير دادن، سينه هاي خود را با كمپرس گرم (مثلا: قرار دادن پارچه در آب گرم و سپس گرفتن آب آن و گذاشتن روي سينه ها) ماساژ دهيد.

- قبل از شير دادن به نوزاد، كمي از شير هر يك از سينه هاي خود را بيرون بريزيد. در صورتي كه سينه شما كاملا پر باشد، محكم نگه داشتن سينه براي نوزاد شما سخت خواهد شد و در نتيجه نوزاد ممكن است دهان خود را در محل غلطي (غير از نوك سينه) قرار دهد. در اين حالت، او سعي مي كند كه محكمتر سينه را بمكد كه در نتيجه موجب درد گرفتن اين قسمت خواهد شد.

- از يك سوتين مناسب دوران حاملگي استفاده كنيد. برخي از خانمها ترجيح مي دهند كه حتي در شب و هنگام خواب نيز از سوتين استفاده كنند.

- هر دو يا سه ساعت، به كودك خود شير بدهيد. در صورت دردناك بودن سينه، از شير دادن به كودك خودداري نكنيد. هر چه به كودك خود بيشتر شير بدهيد، سينه هاي شما بيشتر احساس راحتي خواهند كرد. روش درست اين است كه در هر وعده شيردهي از هر دو پستان به نوبت شير دهيد.اما براي اينكه زخمها فرصت بيشتري براي بهبود داشته باشند، مي توانيد در هر دفعه از يكي از سينه ها، به كودك خود شير بدهيد.

- پس از شير دادن به كودك، سينه هاي خود را با كمپرس سرد ماساژ دهيد. مي توانيد براي اين كار از يك كيسه حاوي يخ خرد شده و يا سبزيجات (مثل لوبيا يا نخود فرنگي) يخزده استفاده كنيد.

ماه 1، هفته 2

کودک شما چگونه رشد می کند؟

رحم شما براي كودك، يك محيط دنج و گرم و نرم بود و مدتي طول مي كشد تا نوزاد به تصاوير، صداها و احساسات مختلف زندگي خارج از رحم عادت كند. احتمالا شما نمي توانيد يك شخصيت يا خلق و خوي خاص را در كودك خود تشخيص دهيد، زيرا او در اين دوره حالتهايي از قبيل خواب و بيداري (كه ممكن است در حالت بيداري، آرام يا فعال باشد) را به طور متناوب تجربه مي كند. نوزاد شما تنها بوسيله گريه كردن مي تواند با شما ارتباط برقرار كند، اما شما مي توانيد با صدا يا لمس كردن، با او ارتباط برقرار كنيد. اكنون، كودك شما قادر است كه صداي شما را تشخيص داده و بين صداي شما و ساير صداها، تفاوت قائل شود. احتمالا نوزاد شما دوست دارد كه او را نوازش كنيد، ببوسيد، ماساژ دهيد، بغل كرده و راه ببريد. حتي ممكن است هنگامي كه صداي شما را بشنود يا صورت شما را ببيند، "آه" بكشد و يا بخواهد كه شما را در يك جمع پيدا كند.

زندگی شما:

شايد اين حالت بي معني به نظر بيايد اما وجود دارد: دقيقا در زماني كه شما بايد شاد باشيد؛ گرفته، ناراحت و زودرنجيد و بداخلاقي يا بيقراري مي كنيد. تا حدي مشخص شده است كه دلايل بروز اين عارضه در تقريبا نيمي از مادران، چه چيزهايي مي تواند باشد. در هفته هاي اولي كه شما با نوزاد خود در خانه هستيد، مواردي از قبيل كم خوابي، نقاهت پس از زايمان، نيازهاي مراقبتي يك نوزاد، كم تجربگي در مورد نگهداري و مراقبت از نوزادان و نداشتن كمك كافي، مي تواند شديدا استرس زا باشد. تغييرات شديد هورموني پس از زايمان مي تواند بر روحيات و خلقيات شما تاثير بگذارد، خصوصا اگر سابقه حاد از "سندرم پيش از قاعدگي" يا PMS هم داشته باشيد؛ در اين عارضه فرد چند روز قبل از شروع عادت ماهيانه دچار تغيرات خلقي مانند زودرنجي، ناراحتي، عصبانيت و ... مي شود. بعلاوه، يكي ديگر از عوامل مي تواند نوع نگاه جامعه امروزي درباره مادران باشد كه از مادران انتظار دارد تا همه وظايف را بر عهده بگيرند و تصور عمومي نيز بر آن است كه زندگي آنها سراسر شادي و زيبايي است، و در نتيجه اين تناقض منجر به بروز افسردگي خفيف مي گردد. دانستن اين كه اين حالتها كاملا طبيعي است، كمك بزرگي به شما مي كند. بهتر است احساسات خود را با كساني كه آنها را دوست داشته و به آنها اطمينان داريد، در ميان بگذاريد: با همسر، والدين، يك دوست صميمي و يا يكي از آشنايان. ارتباط با ديگر زوجهايي كه به تازگي صاحب فرزند شده اند نيز مي تواند به شما كمك كند، زيرا شما خواهيد فهميد كه تنها نيستيد و بسياري افراد ديگر نيز اين حالات را تجربه مي كنند. ما امكان برقراري اين قبيل ارتباط را در بخش تبادل نظر براي شما فراهم كرده ايم. يك مدت زمان مشخص را به خودتان اختصاص دهيد. نوزاد خود را پيش همسر يا والدين خودتان بگذاريد و به ديدار يكي از دوستانتان برويد، خريد كنيد، يا يك دوش آرام و راحت بگيريد. حتي نشستن در هواي آزاد يا پياده روي در هواي تازه با كودكتان نيز مي تواند به شما كمك كند. به مرخصي برويد. مرخصي پس از زايمان را از دست ندهيد. موبايل خود را خاموش كنيد و به سراغ كامپيوترتان نيز نرويد. اين چند هفته را به تقويت ارتباطات خود با خويشاوندانتان اختصاص دهيد. اگر اين عارضه، بيش از چند هفته ادامه پيدا كرد، به پزشك خود مراجعه كنيد. شما ممكن است واقعا دچار عارضه "افسردگي پس از زايمان" شده باشيد كه به نوبه خود وضعيت جدي به شمار مي رود. دلايل بروز اين عارضه كاملا شناخته شده نيستند، اما مسلما بروز اين عارضه بدين معنا نيست كه شما يك مادر خوب نيستيد يا اينكه به خوبي با شرايط فعلي كنار نيامده ايد.

نشانه هاي افسردگي پس از زايمان عبارتند از: عصبانيت شديد، اضطراب و وحشت ناگهاني، تغيير عادات غذايي (كاهش اشتها يا اشتهاي بيش از حد)، بيخوابي، و اينكه تصميم بگيريد به خود يا نوزادتان آسيب برسانيد. براي اطلاعات بيشتر مي توانيد مقاله افسردگي پس از زايمان را در ني ني سايت بخوانيد.

ماه 1، هفته 3

کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزادان دوست دارند و البته نياز هم دارند كه عمل مكيدن را انجام دهند، پس از اين كار آنها جلوگيري نكنيد. ممكن است فهميده باشيد كه پستانك، به كودك شما كمك مي كند تا آرام شود. برخي از كارشناسان توصيه مي كند كه در هنگام خواب يا چرت زدن كودك، از پستانك استفاده كنيد، زيرا شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد اين كار احتمال "مرگ ناگهاني كودك" را كاهش مي دهد. هنگامي كه كودك شير نمي خورد يا انگشت شما نيز در دسترس او نيست، ممكن است انگشت شست خود يا ديگر انگشتهايش را بمكد تا آرام شود؛ اين الزاما به معناي گرسنه بودن نوزاد نيست، اگر چه علامت مهمي از گرسنگي مي باشد.

زندگی شما:

برخي از مادرها مي گويند كه در هنگام تولد كودك، ناگهان احساس كرده اند كه به نوزاد خود علاقه مند شده اند و بين آنها پيوند ايجاد شده است. ظاهرا به نظر مي رسد كه در اكثر موارد پيوند بين مادر و كودك به همين صورت رخ مي دهد. اما در واقع، بروز اين پيوند و علاقه هميشه به صورت يك اتفاق عجيب و غريب در اتاق زايمان نيست. در بيش از نيمي از مادران، مدتي طول مي كشد تا اين پيوند ايجاد شود و البته اين اتفاق به هيچ وجه بد نيست. زايمان و بهبود پس از زايمان، خصوصا در صورتي كه اين دو مرحله با مشكلاتي مواجه شوند، مي تواند موجب بروز فشارهاي فيزيكي و بدني نسبتا زيادي شود. اگر شما تاكنون با كودكان سر و كار نداشته ايد، مسووليت نگهداري از يك كودك نيز مي تواند به تنهايي عامل تاخير در ايجاد پيوند عاطفي باشد و نگراني در مورد انجام صحيح همه كارها و وظايف نيز مي تواند به اين عامل اضافه شود. رابطه شما با كودكتان، چندان با رابطه شما با ديگر افراد تفاوت ندارد و ممكن است مدتي زمان و همچنين ارتباطات متقابل بين شما و نوزادتان لازم باشد تا احساس پيوند و دلبستگي بين شما ايجاد شده و رشد كند. پس اگر در حالي به كودك خود (كه مدتي طولاني منتظر آمدنش بوده ايد) نگاه مي كنيد كه گويا به يك غريبه نگاه مي كنيد، نگران نباشيد. حتي مي توان گفت كه او تا حدي غريبه هم هست! مدتي صبر كنيد و آنگاه در خواهيد يافت كه زندگي بدون او براي شما ممكن نخواهد بود. با اين حال، اگر احساساتي از قبيل كناره گيري از كودك يا حتي تنفر از او تا چند هفته ادامه پيدا كرد، شما ممكن است دچار "افسردگي پس از زايمان" شده باشيد. حدود 10% از مادران از اين عارضه رنج مي برند كه عمدتا در اثر تغييرات هورموني پس از زايمان رخ مي دهد. بعلاوه، در صورتي كه حالت "دوسوگرايي" يا "دمدمي بودن" (توجه ناگهاني و دلسردي ناگهاني نسبت به كودك و وضعيت خود به عنوان مادر) براي مدتي طولاني ادامه پيدا كند، عوارض ديگري همچون بيخوابي، عصبانيت، تغييرات اشتها و تصميم براي آسيب رساندن به خود يا نوزادتان، نيز ممكن است بروز نمايند. عارضه افسردگي پس از زايمان به قابليت مادر بودن شما ارتباطي ندارد، بلكه به تغييراتي بيوشيميايي ربط دارد كه شما كنترل چنداني بر آنها نداريد. بهتر است تا زمان معآينه بعدي صبر نكنيد و اين حالت را بدون درنگ به ماما يا پزشك متخصص زنان يا روانشناسي كه تحت نظر او هستيد، اطلاع دهيد. هرچه زودتر به دنبال راه حل و كمك برويد زودتر حالات ناخوشايند را پشت سر مي گذاريد و احساس بهتري خواهيد كرد.

ماه 1، هفته 4

کودک شما چگونه رشد می کند؟

نوزاد شما ممكن است صداهاي نامفهومي از خود در بياورد تا احساسات خود را ابراز كند. تعداد كمي از كودكان نيز در اين مرحله جيغ مي كشند يا مي خندند. شما هم مي توانيد همان صداهاي نامفهوم را از خودتان در بياوريد و با او ارتباط برقرار كنيد و البته با نوزاد خود به صورت چهره به چهره حرف هم بزنيد. او از اينكه شما خيره به او نگاه كنيد لذت خواهد برد! اگر هم كاري داريد كه بايد انجام دهيد، نوزاد از شنيدن صداي شما از اتاق ديگر لذت مي برد. حتما با صداي خود كودك هم با او حرف بزنيد. اين كار خنده دار نيست! كودك شما با اين صداهاي بلند و كشيده كنار مي ايد و اين صداها مي توانند ساختار و عملكرد زبان را به او آموزش دهند.

زندگی شما: حتي هم اكنون كه شما به تازگي مادر شده و خوشحال ترين فرد روي زمين هستيد، بروز احساس نااميدي امري معمول و طبيعي است. البته شما دوست نداريد كه اين را به همه بگوييد، اما 9 ماه را در انتظار كودك خود بوده ايد و مدام پيش خود تصور مي كرده ايد كه او چه شكلي خواهد بود و او اكنون اينجاست، اما ممكن است دقيقا همان چيزي نباشد كه شما انتظار داشته و پيش خود مجسم مي كرده ايد. در صورتي كه يك نوزاد دچار بيماري يا مشكل خاصي باشد، احتمال بروز اين احساسات در والدين او بيشتر است، زيرا آنها آنچه را مي خواسته اند به دست نياورده اند. اما با اين حال، والدين يك كودك كاملا سالم نيز معمولا اين احساسات را دارند:

- مادر سه پسر، كه انتظار تولد يك دختر را داشته است.

- يك مادر نسبتا مسن كه احتمالا ديگر هرگز بچه دار نخواهد شد و انتظار يك دختر كوچولو را داشته، اما پسر به دنيا اورده است.

- مادري كه در ابتدا دو قلو حامله بوده، اما يكي از جنينها در اوائل دوران حاملگي در رحم مرده و او صاحب تنها يك فرزند شده است.

- وقتي كه نوزاد دقيقا شبيه پدرش باشد و حتي يك ذره هم به مادر شباهت نداشته باشد! در همه اين موارد، كودك كاملا سالم است و مي توان اين را جشن گرفت. اما يك كودك تخيلي نيز وجود داشته كه به دنيا نيامده و مي توان براي او سوگواري كرد؛ حتي قبل از در آغوش گرفتن يا پذيرش كامل كودك اصلي و واقعي. افراد به ندرت در اين باره صحبت مي كنند، اما اين حالت كاملا طبيعي و انساني است. بنابراين اگر شادي شما آميخته با حسرت است، لازم نيست احساس گناه كنيد. مي توانيد در يك محيط خلوت و شخصي، كمي غصه بخوريد و سپس به شمارش نعمتهايي بپردازيد كه خدا به شما داده است.

ماه 2، هفته 1

کودک شما چگونه رشد می کند؟

دوران نوزادي كودك شما پايان يافته و از اين پس كودك شما يك شيرخوار محسوب مي شود. شايد فكر كنيد كه قبل از اين هم نوزاد شما بسيار مي خنديده، اما در بيشتر نوزادان لبخندهاي غير ارادي كه ناشي از انقباضات عضلات صورت هستند مكررا رخ مي دهد. در همه كودكان، اولين لبخند واقعي در زمان مشخصي رخ مي دهد. پس خود را براي آن لحظه اي آماده كنيد كه نوزاد شما، پاداش مراقبتهاي عاشقانه شما را با يك لبخند شاد (البته با دهاني بي دندان!) كه فقط و فقط براي شماست، مي دهد. حتي اگر شما بدترين شب خود را هم گذرانده باشيد، اين لبخند قلب شما را آب خواهد كرد.

زندگی شما:

به زودي شما آخرين معآينه مراقبتهاي بارداري را (كه با اولين بار مراجعه به دكتر پس از حامله شدن آغاز شده بود) خواهيد داشت. دكتر شما مي خواهد اطمينان حاصل كند كه وضعيت شما، پس از گذراندن فشارهاي دوران حاملگي، زايمان و نهايتا تولد كودك، از لحاظ روحي و جسماني خوب است. در حين معاينه داخلي، پزشك اطمينان حاصل مي كند كه پارگي، زخم يا كوفتگي هاي احتمالي واژن يا دهانه رحم بهبود يافته اند. اگر وضعيت دهانه رحم مناسب باشد، ممكن است پزشك از شما بخواهد كه آزمايش "پاب اسمير" (به منظور تشخيص فرآيندهاي بدخيم، عفونت و يا ناهنجاريهاي بخش خارجي دهانه رحم) را انجام دهيد. همچنين اگر پرينه (ناحيه ميان مقعد و واژن) دچار پارگي شده باشد يا براي تسهيل زايمان طبيعي، برش داده شده باشد، دكتر شما آن را هم معآينه مي كند تا بخيه ها را بررسي كند. پزشك، پستانهاي شما را نيز معآينه خواهد كرد. در صورتي كه شما به كودك خود شير نمي دهيد، پزشك شما مي خواهد اطمينان حاصل كند كه هيچ قسمتي از پستانها سفت يا زخم نباشند، زيرا آينها مي توانند نشانه عفونت باشند. او همچنين مي خواهد بداند كه آيا شير شما خشك شده است يا نه. در صورتي كه شما با سينه به كودك خود شير مي دهيد، او سينه شما را معآينه خواهد كرد تا ببيند كه آيا هيچيك از مجاري لنفي غدد پستان، بسته شده اند يا خير؛ زيرا اين عامل ممكن است منجر به بروز ورم پستان شود. احتمالا به شما گفته خواهد شد كه مي توانيد از اين به بعد، آميزش جنسي داشته باشيد. البته، برخي از مادران تا چند هفته يا حتي چند ماه ديگر، ممكن است تمايل يا انرژي كافي براي آميزش نداشته باشند. عليرغم ميزان تمايل شما به اين موضوع، بايد در مورد "پيشگيري از بارداري پس از زايمان" بحث و بررسي كنيد، زيرا حتي اگر دوباره پريود نشده باشيد يا حتي اگر كودك خود را شير بدهيد، احتمال بروز حاملگي مجدد وجود دارد. پزشك شما در مورد وضعيت روحي شما نيز بررسي خواهد كرد. از هر پنج مادر، 4 نفر تا حدودي به افسردگي خفيفي دچار خواهند شد كه به "اندوه پس از زايمان" معروف است. با اين حال، اگر اين حالتها بيشتر از 2 هفته طول بكشند، ممكن است به "افسردگي پس از زايمان" مبتلا شده باشيد كه يك حالت نسبتا جدي است. پزشك يا ماماي شما ممكن است مواردي را به شما پيشنهاد كنند كه واقعا به شما كمك خواهد كرد، از قبيل: مراجعه به يك پزشك يا مشاور روانشناس كه با افراد زيادي مانند شما سر و كار دارد؛ يا استفاده از برخي داروهاي ضدافسردگي كه حتي در صورت شيردهي براي شما يا كودك مضر نباشد.

ماه 2، هفته 2

کودک شما چگونه رشد می کند؟

اكنون، كودك شما براي مدت طولاني تري در طول روز بيدار است و شما مي توانيد از اين زمان براي كمك به رشد حواس او استفاده كنيد. براي او لالايي بخوانيد يا موسيقي بزنيد. لازم نيست كه شما خود را به موسيقي هاي كودكانه محدود كنيد. خانه را از صداي موسيقي پر كنيد: از موسيقي هاي قديمي و كلاسيك گرفته تا موسيقي هاي جديد و آنگاه ببينيد كه او شادي خود را با درآوردن صداهاي كودكانه و نامفهوم يا تكان دادن سريع و نامنظم دستها و پاها نشان مي دهد. ممكن است نوزاد شما از صداهايي مانند صداي ناقوس يا حتي تيك تاك ساعت نيز خوشش بياييد. هر چه صداهاي متنوع تري را براي او بگذاريد، نتيجه بهتري خواهد داشت. نهايتا در مي يابيد كه نوزاد شما به برخي صداها بهتر واكنش نشان مي دهد.

زندگی شما:

شما بيشتر از آنچه بتوان تصور كرد خسته هستيد. مي توان گفت تقريبا ميل جنسي چنداني نداريد؛ به شكر خدا، سطح هورمونها مجددا در بدن شما تنظيم مي شود، بخصوص اگر به نوزادتان شير مي دهيد. زندگي شما نسبت به زماني كه تازه حامله شده بوديد، خيلي فرق كرده است و آن روزها را تنها به شكل يك خاطره دور و قديمي به ياد مي آوريد. اگر پزشك شما مي گويد كه از لحاظ فيزيكي براي نزديكي و دخول آماده هستيد، حتي اگر همسر شما تمايل داشته باشد، بدان معني نيست كه همه بدن شما واقعا براي اين كار آمادگي دارد. چه شما براي آميزش جنسي آمادگي داشته باشيد يا نه، به هر حال مي توانيد به روابط عاشقانه با همسرتان ادامه دهيد. بيش از نيمي از خانمها در ماه اول پس از زايمان تنها به برقراري رابطه عاطفي و عاشقانه بدون جنبه جنسي و دخول اكتفا مي كنند و تنها درصد نسبتا كمي نزديكي همراه با دخول را انجام مي دهند. موارد زير، برخي از نگرانيهاي عمومي پيرامون نزديكي پس از زايمان هستند:

آيا دخول درد خواهد داشت؟ اگر واژن شما (به خاطر پارگي) بخيه زده شده باشد يا براي تسهيل زايمان طبيعي برش داده شده باشد، احتمالا هنوز هم نسبت به دخول حساسيت زيادي دارد و ممكن است چند ماه طول بكشد تا زخمهاي آن كاملا خوب شوند. از آنجا كه وضعيت عادي نزديكي ممكن است فشار زيادي به شما وارد كند، مي توانيد تا زماني كه زخمهاي شما كاملا خوب نشده اند، از وضعيتهاي ديگري استفاده كنيد. در صورتي كه كودك خود را شير مي دهيد، تغييرات هورموني ممكن است باعث خشك شدن واژن شوند. بنابراين، از كاندومهاي چرب شده يا از يك روغن چرب كننده استفاده كنيد.

آيا واژن كشيده شده است؟ نه. واژن قابليت ارتجاعي دارد؛ براي تطابق با خروج نوزاد بزرگتر شده و پس از زايمان، به اندازه قبلي خود بازگشته است. تغيير اندازه واژن در اثر زايمان، دائمي نيست. با اين حال، استفاده از تمرينهاي Kegel (كه در همين سايت آورده شده اند)، مي تواند به شما كمك كند تا ميزان كشيدگي طبيعي عضلات واژن خود را تقويت كنيد. آيا همسر من، هنوز هم از لحاظ جنسي به من علاقه دارد؟ اگر همسر شما از شما دوري مي كند يا علاقه چنداني به رابطه جنسي نشان نمي دهد، بايد به ياد داشته باشيد كه او نيز فشار زيادي را تحمل مي كند. ممكن است او نيز تمام انرژي خود را از دست داده و يا در مورد نيازهاي نوزادي كه در خانه داريد، نگران باشد. همچنين، ممكن است به كمي زمان نياز داشته باشد تا خود را با اين واقعيت وفق دهد كه همسر جذاب او اكنون يك مادر شده است. صحبت كردن در مورد احساسات خود و همچنين تغييراتي كه نوزاد مي تواند در زندگي شما ايجاد كند، شما را به يكديگر نزديكتر خواهد كرد. اگر احساس مي كند كه هنوز زمان مناسبي براي نزديكي نيست، مي توانيد همديگر را در آغوش بگيريد، ببوسيد و به هر روشي كه فكر مي كنيد بهتر است، با يكديگر ارتباط جسمي (و نه الزما جنسي) داشته باشيد.

ماه 2، هفته 3

کودک شما چگونه رشد می کند؟

شما ممكن است مشاهده كنيد كه در برخي مواقع كودك كاملا ساكت است و گويا اطراف خود را زير نظر گرفته است. اين دوران اولين مرحله يادگيري است؛ مغز كودك در سه ماهه اول پس از تولد 5 سانتي متر رشد مي كند! شما مي توانيد از اين موقعيت براي آشنايي بيشتر با كودك خود استفاده كنيد؛ با او حرف بزنيد، برايش آواز بخوانيد و عكسهاي روي ديوار را برايش توضيح دهيد. ممكن است او قادر به پاسخ دادن به شما نباشد اما مسلما در حال يادگيري است. مي توانيد دست او را بر روي پارچه ها يا چيزهاي جديد قرار دهيد و همچنين نورها و صداهاي جديد را در مقابل او قرار دهيد؛ همه اين موارد فرصت مناسبي براي يادگيري وي هستند، به شرط آنكه ميانه روي را در اين كار رعايت كنيد. حتي زمان استحمام نيز مي تواند يك آزمايشگاه براي شناختن زندگي باشد.

زندگی شما:

جامعه امروز فشار زيادي بر مادران وارد مي كند تا خودشان به كودك شير بدهند. بدون شك شيري كه در سينه شما توليد مي شود يك غذاي كامل اوليه براي كودك است. اما با اين حال بنا به برخي دلايل بعضي از مادران قادر نيستند كه نوزاد را از سينه خود شير دهند كه مي تواند به دليل بيماري، ناراحتي و يا درد ناشي از شير دادن و يا حتي محروم بودن از توان شير دادن باشد. اگر در تمام دوران حاملگي براي شير دادن به كودك برنامه ريزي مي كرده ايد اما اكنون در اثر مواردي از قبيل به دنيا آوردن نوزاد نارس يا سزارين، شيردهي به كودك براي شما غير ممكن يا بسيار دشوار شده است، اين احساس گناه بيشتر خواهد بود. در سينه هر مادري شير كافي براي تغذيه نوزاد توليد مي شود، اما برخي از مادران، حتي پس از چند ساعت يا چند روز تلاش نمي توانند شيردهي را به درستي انجام دهند و از اين رو جريان و توليد شير با اشكال مواجه مي شود. اين درست است كه شير مادر كاملترين و بهترين غذاي نوزاد است ولي شير خشك نيز مي تواند نيازهاي تغذيه اي كودك را تامين كنند. در صورتي كه شير دادن از سينه را رها كرده ايد يا تصميم اين كار را داريد با پزشك خود يا يك مشاور در زمينه شيردهي مشورت كنيد. در مورد احساس خود نيز حرف بزنيد و خيلي به خودتان سخت نگيريد. مهمترين چيزي كه بايد به ياد داشته باشيد اين است كه اهميت علاقه و مراقبت از كودك بيشتر از نحوه تغذيه او است.

ماه 2، هفته 4

کودک شما چگونه رشد می کند؟

اكنون كودك شما مي تواند بين صداهاي آشنا و غريبه تفاوت قائل شود و مي توان گفت كه يك شنونده بهتري شده است. او همچنين مي تواند به شما نشان بدهد كه با محيط اطرافش هماهنگ شده است. مي توانيد ببينيد كه او هنگام شنيدن برخي صداهاي خاص سعي مي كند محل آن را تشخيص دهد. صحبت دائمي با كودك (هرچند اين صحبت يكطرفه باشد!) مي تواند به كودك كمك كند تا درك خود را از اطرافش بهتر كند. او حتي ممكن است هنگام صحبت كردن به دهان شما نگاه كرده و از نحوه كار آن تعجب كند!

زندگی شما:

بنا به برخي دلايل تنها تعداد كمي از والدين در هفته هاي اول پس از زايمان روابط عاشقانه دارند. با اين حال بايد به ياد داشته باشيد كه بچه دار شدن بدين معنا نيست كه شما ديگر هيچ احساس جنسي در زندگي نداريد. حتي اگر زمان كافي، توان يا علاقه اي به نزديكي نداريد باز هم مي توانيد راههايي را براي روابط عاطفي و ابراز علاقه به يكديگر پيدا كنيد؛ به هم عشق بورزيد: عشق ورزي در صحبت كردن: علي رغم همه استرسها و فشارهاي رواني احتمالي صحبت كردن با يكديگر را ترك نكنيد. به ياد داشته باشيد كه هر دوي شما در حال گذراندن تغييرات بسيار مهمي هستيد. صحبت درباره اين تغييرات مي تواند شما را به يكديگر نزديكتر كند. شكايت ها و ناراحتيهاي خود را به گونه اي بيان كنيد كه طرف مقابل احساس نكند كه شما در حال متهم كردن يا مقصر دانستن او هستيد؛ مثلا بهتر است به جاي «تو نبايد آن كار را مي كردي» بگوييد: «وقتي تو آن كار را مي كني من احساس خوبي ندارم يا فلان احساس را دارم». عشق ورزي با خنديدن: هنگامي كه زندگي شما وارونه شده است و آنقدر خسته شده ايد كه ديگر توان فكر كردن به كارهاي خود را نداريد، اين موقعيت مي تواند همانقدر كه گريه دار است خنده دار هم باشد! مي توانيد به اشتباهات يكديگر، با هم بخنديد! عشق ورزي در بيرون از خانه: نوزاد را پيش يكي از آشنايان مورد اعتماد يا يك پرستار بچه بگذاريد، از خانه بيرون برويد؛ پياده روي، سينما، رستوران، مركز خريد يا هر جاي ديگري كه قبلا مي رفتيد. حتي گذراندن چند ساعت با يكديگر مي تواند مجددا به شما انرژي ببخشد. عشق ورزي با تماس بدني: رابطه جنسي فقط به معني دخول نيست. بوسيدن، در آغوش گرفتن، نوازش كردن و ديگر روابط عاشقانه احتياجي به انرژي زياد ندارند و مي توانند به شما كمك كنند تا احساس آرامش كنيد. عشق ورزي در گذر زمان: به ياد داشته باشيد كه اين چند هفته كه اوضاع شما به هم ريخته و يا كاملا وارونه شده است به زودي مي گذرد.

ماه 3، هفته 1

کودک شما چگونه رشد می کند؟

اگر نوزاد شما شبها مي خوابد (5 يا 6 ساعت در بيشترين حالت) شما خيلي خوش شانس هستيد! اكثر نوزاداني كه حدود 10 هفته از تولدشان مي گذرد نيمه شبها از خواب بيدار مي شوند. اما حتي كودكاني نيز كه در طول شب نمي خوابند بايد مدت زمان نسبتا طولاني تري را به طور پيوسته در حال خواب يا بيداري بگذرانند به جاي آنكه در فاصله هاي زماني كوتاه و بطور مكرر بخوابند و بيدار شوند. احتمالا كودك شما 2 يا 4 بار در طول شبانه روز مي خوابد و حدود 10 ساعت از 24 ساعت را بيدار است. يك نكته جالب اينكه اگر كودك شما سحرخيز باشد يا اينكه تا نيمه شب بيدار بماند يا خواب طولاني يا كوتاه داشته باشد همين حالت را در تمام دوران كودكي خود حفظ خواهد كرد.

زندگی شما:

حتي اگر مطمئن هستيد كه چگونه مي خواهيد از نوزاد خود مراقبت كنيد بهتر است در مورد همه گزينه هاي موجود يك بررسي اجمالي داشته باشيد. پس از اين كار ممكن است يك روش ديگر براي شما جالب توجه به نظر برسد. هنگامي كه به دنبال يك مهد كودك روزانه يا مركز مراقبت خانگي مي گرديد از والدين ديگر نيز پرس و جو كنيد. سعي كنيد به تعداد بيشتري از اين گونه مراكز سر بزنيد، زمان بيشتري را در هر مركز (در اوقات مختلف روز) بگذرانيد و با كارمندان و مديران مركز و ساير والديني كه به آنجا مي آيند صحبت كنيد تا درك بهتري از هر مركز به دست آوريد. اگر به دنبال يك مراقب يا پرستار شخصي مي گرديد، از ديگران سوال كنيد تا فرد مورد نظر خود را پيدا كنيد. در هر مركز با چند نفر از مربيان صحبت كنيد و ببينيد كه آيا مي توانند با كودك شما به خوبي ارتباط برقرار كنند يا خير. نگهداري كودك توسط يكي از آشنايان: در صورتي كه بخواهيد مراقبت كودك خود را به يكي از آشنايان (در خانه خودتان يا در خانه آنها) بسپاريد براي شما ارزانتر يا حتي رايگان تمام خواهد شد و لازم نيست نگران اين باشيد كه آيا مراقبت و علاقه كافي به كودك شما ابراز مي شود يا خير. اما ممكن است برخي از پدربزرگ يا مادربزرگها و يا فاميلها حوصله كافي براي مراقبت دائمي از كودك شما را نداشته باشند و لازم باشد كه شما در مورد مدت زماني كه مي خواهيد نوزاد را به آنها بسپاريد يا دفعاتي كه مي توانيد اين كار را بكنيد قبلا با آنها صحبت كنيد. پرستار بچه: يك پرستار با تجربه مي تواند با كودك رابطه محبت آميز مستقيمي برقرار كند، در فضايي كه براي كودك شما آشنا است. با اين حال استخدام يك پرستار به صورت تمام وقت ممكن است گران باشد و در نتيجه اين گزينه براي بسياري از والدين منتفي است. در ضمن اگر پرستار كودك به طور ناگهاني از ادامه كار منصرف شود نگهداري از كودك با مشكلاتي مواجه خواهد شد. از همه مهمتر اينكه شما شايد مجبور باشيد مدت طولاني فرزند دلبندتان را پرستار تنها بگذاريد و در مورد آنچه ممكن است رخ دهد نگران باشيد. مهدكودكهاي روزانه: اين مراكز يك محيط ساخت يافته را براي كودك شما فراهم مي كنند و معمولا كارمندان آن را كساني تشكيل مي دهند كه براي نگهداري از نوزدان تعليم ديده اند. به دنبال مراكزي بگرديد كه مورد تاييد سازمان بهزيستي هستند و بطور معمول شيرخواران را مي پذيرند. مراكز خانگي مراقبت از كودكان: تعداد چنين مراكزي بسيار كم است و بايد از سازمان بهزيستي شهر يا محل زندگي خود در مورد آنها بپرسيد. تعداد كودكان در هر يك از اين خانه ها ممكن است از تنها چند كودك محدود و يا تعداد زيادي كودك (به اندازه يك مهد كودك) متفاوت باشد. اين گزينه براي برخي از والدين جذاب است زيرا اين مراكز دقيقا يك خانه (با همه ويژگيهاي يك خانه) هستند و توسط يك مادر اداره مي شوند. همچنين از آنجا كه اين مراكز نسبتا ارزانتر هستند ممكن است برنامه هاي كمتري نسبت به يك مهدكودك براي نوزاد شما تدارك ببينند. پس ابتدا از افراد ديگر در اين باره راهنمايي بخواهيد. 

ماه 3، هفته 2

کودک شما چگونه رشد می کند؟

كودك شما هنوز هم يك ژيمناست ورزيده نشده(!) اما حركات او كمي متناسب تر و هماهنگ تر شده اند. شما خواهيد ديد كه حركات نامنظم دستها و پاهاي او در روزهاي اول تولد به تدريج جاي خود را به حركات نرمتر و دايره وارتر (خصوصا هنگامي كه به افراد ديگر نگاه مي كند) مي دهند. فضاي كافي براي نوزاد خود فراهم كنيد تا بازوها و پاهايش را بكشد و حركت دهد. يك پتو روي زمين پهن كنيد و به او اجازه دهيد كه هر طور مي خواهد حركت كند. اين حركات به كودك شما كمك مي كنند تا عضلات در حال رشد خود را قويتر كرده و كشيدگي طبيعي آنها را بهبود بخشد. هنگامي كه كودك شما بر روي شكم خود قرار گرفته باشد حركت دادن پاهايش را آغاز مي كند كه اولين مرحله در يادگيري راه رفتن است.

زندگی شما:

فكر مي كنيد اگر به كودك خود شير مي دهيد آيا باز هم احتمال حامله شدن وجود دارد؟ حتي اگر هنوز پريود هم نشده ايد آيا باز هم اين احتمال وجود دارد؟ پاسخ هر دو سوال مثبت است. حتي اگر از لحاظ جنسي "نيمه فعال" نيز باشيد احتمال باردار شدن وجود دارد. بر خلاف باور عمومي شير دادن به كودك مانع حاملگي نمي شود و تخمك گذاري پيش از آغاز اولين پريود بعد از زايمان رخ مي دهد، اما نمي توان به دقت زمان اولين تخمك گذاري را تعيين نمود. پس در صورتي كه نمي خواهيد براي نوزاد خود يك برادر يا خواهر همسن بياوريد بهتر است اقدامات جلوگيري از بارداري را بكار گيريد! پزشك شما مي تواند گزينه هاي مختلف را براي شما توضيح دهد اما در اينجا چند مطلب قابل ملاحظه را مطرح مي كنيم: شما قبل از حاملگي از چه روشي براي جلوگيري از بارداري استفاده مي كرديد؟ ممكن است نتوانيد از همان روش قديمي استفاده كنيد. اگر قبلا از "ديافراگم" (يكي از وسايل جلوگيري از بارداري كه در واژن قرار داده مي شود و مي تواند اسپرمها را از بين ببرد) استفاده مي كرديد، قبل از استفاده مجدد آن را بررسي كرده و با وضعيت جديد خود مطابقت دهيد، زيرا ممكن است اندام شما در اثر زايمان تغيير كرده باشد. اگر شما از پيش از حاملگي از روشهاي هورموني (قرص، چسبهاي پوستي يا حلقه داخل واژن) براي جلوگيري از بارداري استفاده مي كرديد و اكنون به كودك خود شير مي دهيد نبايد استفاده از اين روش را مجددا شروع كنيد، زيرا اين هورمونها ممكن است بر مقدار و يا كيفيت شير شما تاثير بگذارند. خانمهايي كه به نوزاد خود شير مي دهند به قرصهايي با فرمول و تركيب متفاوت نياز دارند؛ مثلا قرصهايي كه فقط پروژسترون داشته باشند. آيا مي خواهيد از يك روش جديد استفاده كنيد؟ به عنوان مثال استفاده از IUD (گذاشتن وسيله اي درون رحم براي جلوگيري از انعقاد نطفه) در خانمهايي كه تا به حال زايمان داشته اند بهتر از خانمهايي كه هرگز بچه نداشته اند جواب مي دهد. آيا به استفاده از كاندوم فكر كرده ايد؟ استفاده از كاندوم مي تواند گزينه مناسبي براي خانمهايي باشد كه به كودك خود شير مي دهند زيرا بر شيردهي آنها هيچ تاثيري نمي گذارد.

ماه 3، هفته 3

کودک شما چگونه رشد می کند؟

خواندن داستان يا شعر براي كودك حتي در همين سن كم بسيار خوب است. شنيدن صداي شما به وي كمك مي كند تا شنوايي خود را مطابق با آهنگ زباني كه با آن تكلم مي كنيد، پرورش دهد. تغيير دادن شدت صدا، استفاده از لهجه محلي و همچنين آواز خواندن، رابطه شما و كودكتان را بسيار جذابتر و شيرينتر خواهد كرد. اگر كودك شما هنگامي كه شما براي او چيزي مي خوانيد به اطراف خود نگاه مي كند يا علاقه اي به خواندن شما نشان نمي دهد، چيز ديگري برايش بخوانيد يا او را آزاد بگذاريد تا كمي استراحت كند. از پاسخهايي كه او به حركات شما مي دهد براي تنظيم رفتارهاي خود با او راهنمايي بگيريد. شما مي توانيد كتابهاي بسيار زيادي پيدا كنيد كه براي كودك مناسب باشند. كتابهاي بزرگي را انتخاب كنيد كه تصاوير روشن و بزرگ و همچنين يك متن ساده و روان داشته باشند، حتي مي توانيد از كتابهايي استفاده كنيد كه بدون متن بوده و تنها تصوير و نقاشي دارند و خودتان داستان را براي او بسازيد. در اين مرحله لازم نيست كه براي انتخاب كتاب، راهنماي گروه سني كودكان را دقيقا رعايت كنيد. كتابهايي كه براي كودكان بزرگتر طراحي شده اند در صورتي كه عكسهاي شفاف با رنگهاي روشن داشته باشند مي توانند توجه كودك شما را نيز جلب كنند.

زندگی شما:

هنگامي كه نوزاد شما متولد مي شود همه اطرافيان مايل هستند تا شما را نصيحت كنند يا در مورد كودكتان نظر بدهند: «نمي خواهي به او يك زيرپوش بپوشاني؟»، «اگر از همين حالا غذاي معمولي به او ندهي به اندازه كافي قوي و بزرگ نخواهد شد!»، «نگذاريد پستانك بمكد زيرا دندانهايش را خراب خواهد كرد!» و ... از آنجا كه اين نصيحتها (صحيح يا غلط) فضولي به نظر مي رسند، مادر را آزار مي دهند. چگونه بايد با اين موارد برخورد كرد؟ اولين كار اين است كه همه اين موارد را جدي نگيريد. گوش دادن به همه حرفهاي دوستان، آشنايان و غريبه ها سريعترين راه براي از بين بردن اعتماد به نفستان است. بهتر است هر كاري كه فكر مي كنيد بهتر است انجام دهيد. البته توجه داشته باشيد كه اين نصيحتها با نيت خيرخواهانه انجام مي شوند. اطرافيان شما به كودكتان علاقه دارند. بعضي اوقات آنها پيشنهادات خود را براي اين مطرح مي كنند كه فقط مي خواهند حرفي زده باشند. در جواب بهتر است يك پاسخ معمولي بدهيد: «از توجه شما ممنونم» يا «در اين باره فكر خواهم كرد». بهترين راه براي پاسخ دادن به نصيحتهاي پدربزرگها و مادربزرگها در زمينه غذا يا خواب كودك اين است كه پاي يك فرد سوم را به ميان بكشيد: «خيلي ممنون مادر؛ از دكتر مي پرسم تا ببينم او چه پيشنهادي دارد».

ماه 3، هفته 4

کودک شما چگونه رشد می کند؟

اگر چه كودك شما از چند روز پس از تولد قادر به شناختن شما بود، اما اكنون قادر است نشان بدهد كه شما را مي شناسد! حدود نيمي از كودكان در اين سن قادر هستند نشان بدهند كه والدين خود را مي شناسند. احتمالا او به غريبه ها نيز لبخند خواهد زد، خصوصا هنگامي كه مستقيما در چشمان او نگاه كنند يا با او حرف بزنند. اما او به تدريج افراد را بهتر مي شناسد و شما، همسرتان و احتمالا چند نفر ديگر از آشنايان را بر ديگر افراد ترجيح خواهد داد. گاهي اوقات ممكن است كودك شما ساكت شود و با شما ارتباط چشمي برقرار كند، يا ممكن است در ميان جمع به دنبال شما بگردد و هنگامي كه شما را پيدا كرد دستانش را از هيجان تكان دهد يا بخندد. حتي ممكن است بوي شما براي او آرامش بخش باشد.

زندگی شما:

آيا در اغلب اوقات احساس مي كنيد عصباني يا بدخلق هستيد، اما آن را به حساب مشكلات عصبي پس از زايمان مي گذاريد؟ آيا همسر يا يكي از دوستان شما تعجب نكرده اند كه چرا پس از گذشت چندين هفته از زايمان اين تغيير احساسات و غمگيني هنوز ادامه دارند؟ اجازه ندهيد كه خجالت يا غرور مانع مشورت شما با پزشك شود. ده تا بيست درصد از مادران دچار "افسردگي پس از زايمان" مي شوند كه ممكن است از دو هفته تا يكسال طول بكشد. اين عارضه يك بيماري واقعي و البته قابل درمان است. پس اگر احساس تغيير عمده اي نسبت به سه ماه گذشته (كه زايمان داشته ايد) نمي كنيد اين سوالات را از خودتان بپرسيد. آيا: - مشكل خواب داريد؟ - در اكثر مواقع احساس مي كنيد كه بسيار خسته هستيد؟ - احساس مي كنيد كه اشتهايتان كم شده است؟ - برخي مسائل كوچك (كه قبلا شما را آزار نمي دادند) اكنون براي شما نگران كننده هستند؟ - نگران هستيد كه آيا مي توانيد مدتي از وقتتان را به خودتان اختصاص دهيد يا نه؟ - فكر مي كنيد كه فرزند(ان) شما بدون وجود شما وضعيت بهتري خواهند داشت؟ - نگران هستيد كه همسر شما به خاطر اين قبيل احساسات از شما خسته شود؟ - براي هر مساله اي به همسر و كودكانتان پرخاش مي كنيد؟ - فكر مي كنيد كه هر زن ديگري به عنوان يك مادر بهتر از شما است؟ - براي كوچكترين مسائل هم گريه مي كنيد؟ - ديگر از چيزهايي كه قبلا لذت مي برديد لذت نمي بريد؟ - از دوستان و همسايگانتان كناره گيري مي كنيد؟ - از ترك كردن خانه يا تنها ماندن مي ترسيد؟ - حملات اضطرابي (اضطراب ناگهاني) داريد؟ - بدون دليل عصباني مي شويد؟ - نمي توانيد بر روي مسائل مورد نظرتان تمركز كنيد؟ - فكر مي كنيد كه خودتان يا ازدواجتان مشكلي دارد؟ - احساس مي كنيد كه اين احساسات همواره با شما باقي خواهند ماند و هيچگاه بهتر نخواهيد شد؟ اگر به سه سوال يا بيشتر از سوالات فوق جواب مثبت داده ايد به دنبال راهنمايي پزشك يا روانشناس و نهايتا درمان خود برويد.

ماه 4، هفته

کودک شما چگونه رشد می کند؟

كودكان دوست دارند كه لمس شوند. در واقع آنها در يك مرحله از زندگي خود موفق مي شوند كه هنگامي كه افراد ديگر آنها را لمس مي كنند اين تماس بدني را احساس كنند. اين مرحله يك مرحله حساس از رشد آنها است. تمام تماسهاي پوستي و لمسي كه با كودك خود داشته ايد نه تنها به شما كمك كرده است تا احساس دلبستگي و پيوند بين خود و كودكتان را تقويت كنيد بلكه در هنگام ناراحتي كودك، او را آرام كرده و در هنگام كج خلقي، او را تسكين مي دهد. حس لامسه كودك خود را با استفاده از روشهاي مختلف پرورش دهيد: با استفاده از خز يا حرير، پشم يا لباسهايي از جنس حوله. در اين سن، كودك شما تلاش خواهد كرد تا هر چيزي را كه به دستش مي رسد بخورد. بنابراين در انتخاب اشيا مختلف براي او مراقب باشيد و او را با چيزهايي كه مي تواند در دهانش بگذارد تنها نگذاريد. كتابهايي وجود دارند كه خواندن را به صورت يك تجربه لمسي در مي آورند. در برخي از اين كتابها پوست يا پوشش روي پوست حيوانات مختلف شبيه سازي شده يا اشيائي از قبيل آينه، كاغذ سمباده و ... در آنها گذاشته شده است.

زندگی شما:

اگر فقط در يك دوره زماني در طول عمر خود نياز به واقع بيني داشته باشيد، اكنون زمان آن فرا رسيده است. به ياد داشته باشيد كه بارداري و زايمان بر زندگي و همچنين اندام شما اثر گذاشته؛ كمر و باسن شما ممكن است بزرگتر شده و شكمتان نيز كمي برآمده شده باشد. شما بايد به بدن خود حداقل همان زماني كه طول كشيده است تا كودكتان را پرورش دهد (يعني حدود 9 ماه) فرصت دهيد تا به حالت قديمي خود بازگردد. برخي از خانمها نمي توانند به راحتي به وزن دوران قبل از حاملگي خود برسند. تا زماني كه وزن شما در محدوده اي باشد كه براي سلامتي شما خطري نداشته باشد مي تواند كاملا مناسب تلقي شود. در صورتي كه كودكتان را از سينه خود و با شير خودتان تغذيه مي كنيد بايستي بيشتر دقت كنيد كه يك رژيم غذايي سنگين نگيريد. به جاي آنكه سعي كنيد با استفاده از رژيم غذايي يا برنامه ورزشي (كه نمي توانيد براي تمام عمر خود آن را ادامه دهيد) وزن خود را به سرعت كاهش دهيد، بهتر است به تغذيه و نحوه غذا خوردن خود بيشتر دقت كنيد. برخي از مواردي كه مي تواند در اين زمينه به شما كمك كند عبارتند از: در هر وعده غذايي مقدار كمتري غذا بخوريد و سعي كنيد هر وعده غذايي را در مدت طولاني تري بخوريد: بتدريج در مي يابيد كه مقادير كمتري از غذا نيز براي شما كافي خواهد بود. قبل از اينكه كاملا سير شويد از غذا خوردن دست بكشيد. آب بنوشيد: يك بطري آب خنك را در دسترس داشته باشيد و در طول روز آرام آرام بنوشيد. اين كار نه تنها به شما كمك مي كند كه آب بدن خود را در حد طبيعي نگه داريد (كه اين امر براي خانمهاي شيرده ضروري است) بلكه شكم شما را پر كرده و از بروز احساس گرسنگي جلوگيري مي كند. مصرف مقادير متعادلي از چاي گياهي، قهوه بدون كافئين، آب مزه دار شده يا ويتامين دار شده نيز مناسب است. كالريهاي "خوب" را جايگزين غذاهاي بي ارزش كنيد: شما در دوران حاملگي تاكيد و مراقبت خاصي بر غذاي خود داشتيد. اين مراقبت و دقت را كنار نگذاريد. ميان وعده و خوراكيهاي مناسب در دسترس داشته باشيد: از خوراكيهاي كم كالري (خصوصا جويدني ها) از قبيل ذرت بو داده (بدون روغن)، ميوه و سبزيجات خام دائما استفاده كنيد. دوباره ورزش را آغاز كنيد: به تدريج و به آرامي برنامه ورزشي را كه پيش از حاملگي داشتيد مجددا آغاز كنيد.

ماه 4، هفته 2

کودک شما چگونه رشد می کند؟

از اين به بعد كودك شما قادر است تا در مورد دنياي اطراف خود نتيجه گيريهايي را انجام دهد. او به هر چيزي كه اطرافش باشد با كنجكاوي نگاه مي كند حتي به انعكاس شكل خودش در آينه يا يك سطح صاف. يك آينه نشكن را در برابر او قرار دهيد يا هنگامي كه آماده هستيد او را در برابر يك آينه بنشانيد. كودك شما نخواهد فهميد كه آنچه در آينه مي بيند در واقع تصوير خودش است (البته وقتي او وارد دو سالگي شود به تدريج اين مطلب را خواهد فهميد)؛ اما مهم نيست. او از خيره شدن به انعكاس شكل خود يا ديگران در آينه لذت خواهد برد و ممكن است خوشحالي اش را با يك خنده زيبا با آن دهان بي دندانش نشان دهد!

زندگی شما:

داشتن يك بچه تغييراتي را در رابطه شما با ديگران ايجاد مي كند كه شامل دوستانتان نيز خواهد شد. گاهي اوقات دوستان قديمي تان كه هيچ وقت بچه نداشته اند به اندازه شما از بچه دار شدنتان خوشحال خواهند شد؛ در اين حالت فقط لازم است تا برخي تغييرات در برنامه روزمره زندگي تان داده شود و غير از اين همه چيزهاي ديگر در رابطه شما با آنها سر جاي خودش خواهد ماند. اما ممكن است افراد ديگر به اندازه شما هيجان زده نشده باشند. برخي افراد ممكن است حسادت كنند، خسته شوند يا اينكه اصلا علاقه اي به بچه ها نداشته باشند. در اين حالت شما نبايد دوستانتان را سرزنش كنيد. شما نيز در حال تغيير هستيد. كارهايي كه قبلا به آنها علاقه داشته و با دوستانتان انجام مي داديد ممكن است در برنامه جديد زندگي شما جايي نداشته باشند. هر چند شما نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه همه چيز همانند قبل ادامه پيدا كند، بهتر است سعي كنيد كه بين برنامه هاي قديمي و وضعيت جديد خود تعادلي برقرار كنيد. دوست شما نمي تواند از شما انتظار داشته باشد كه همه نگرانيها و افكار خود در مورد كودكتان را كنار بگذاريد و شما هم نمي توانيد از او انتظار داشته باشيد كه دائما شنونده مسائل مربوط به مادر شدن و زايمان و كودك شما باشد. براي زماني كه كنار هم هستيد يا كارهايي كه با هم انجام مي دهيد، به دنبال علائق مشترك بگرديد. مثلا بسيار خوب خواهد بود اگر گاهي اوقات دو نفره (فقط شما و دوستتان) براي ناهار بيرون برويد و بعضي وقتها نيز از او بخواهيد كه براي ديدن كودك شما به منزلتان بيايد. با اين حال به طور خلاصه مي توان گفت كه شما بايد منتظر برخي تغييرات در دوستيهاي خود باشيد. شما ممكن است از برخي دوستهاي قديمي خود دور شويد، اما فرزندتان شما را به سمت معاشرين جديدي خواهد كشاند. با شركت در گروههاي بازي، كلوپهاي مربوط به حمايت از مادران و يا برخوردهاي اتفاقي در پارك، شما و همسرتان با والديني آشنا خواهيد شد كه نقاط مشترك زيادي با شما دارند.

ماه 4، هفته 3

کودک شما چگونه رشد می کند؟

هنگامي كه كودك را بر روي شكمش قرار بدهيد، سر و شانه هايش را بالا مي گيرد و از بازوهايش به عنوان حائل بدن كوچكش استفاده مي كند. اين حركتهايي كه شبيه به حركت شنا در بدنسازي است اما خيلي سبكتر و ساده تر، عضلات او را قوي تر كرده و موجب مي شود كه ديد بهتري نسبت به اطراف خود پيدا كند. حتي ممكن است كه خودش (و البته شما را هم!) با چرخيدن از روي شكم به پشت و برعكس سرگرم كند. شما مي توانيد از طريق بازي او را به يادگيري اين مهارت تشويق كنيد: يك اسباب بازي را در يك طرف او (كه معمولا به آن طرف مي غلطد) حركت دهيد تا نظر او را به سمت آن جلب كنيد. تلاش او را براي رسيدن به اسباب بازي تشويق كرده و لبخند بزنيد. كودك به اطميناني كه شما به او مي دهيد نياز دارد زيرا اين مهارت و تجربه جديد مي تواند براي او ترسناك باشد.

زندگی شما:

احساس گناه لزوما بد نيست. احساس گناه بدان معناست كه ما از عمق وجودمان نگران و مراقب يك چيز هستيم. گاهي اوقات شما مجبور هستيد كه كودك خود را پيش والدينتان يا پرستار كودك بگذاريد و او را براي مدتي ترك كنيد. در واقع يك مادر خوب محسوب نمي شويد اگر در اين موقعيتها احساس ترس يا اضطراب نداشته باشيد! در اينجا مي خواهيم اين نكته را متذكر شويم كه اگر همواره تسليم نگراني و اضطراب خود شويد، به هيچ وجه خوب نخواهد بود. نياز به نگهداري مناسب از كودك توسط خودتان بايد با واقعيات ديگر زندگي از قبيل وضعيت روحي شما (كه گاهي اوقات نياز داريد تا مدتي از كودك خود دور شويد)، نياز شما براي تامين درآمد از طريق كار و نياز درازمدت كودك شما براي برقراري تعامل اجتماعي با ديگران به تعادل برسد. در اين حالت استخدام پرستار كودك مي تواند مفيد و گاهي ضروري باشد. اگر تا كنون يك پرستار بچه استخدام نكرده ايد از زوجهاي ديگري كه به آنها اعتماد داريد راهنمايي بخواهيد. هنگامي كه يك پرستار پيدا كرديد از او بخواهيد كه در منزل همراه كودك شما باشد و آنگاه به كارهاي روزمره خانه بپردازيد. در اين حالت مي توانيد گاهي اوقات نحوه برخورد او با كودكتان را بررسي كنيد. در دفعات اول تنها براي خريد از خانه خارج شويد، به سرعت خريد خود را انجام داده و به خانه برگرديد. هنگام بازگشت به خانه اجازه ندهيد كه دلواپسي شما بروز كرده و ديگران متوجه آن شوند. اگر عصبي و ناراحت به نظر برسيد كودكتان به سرعت متوجه شده و در نتيجه جدايي براي هر دوي شما سخت تر خواهد شد.

ماه 4، هفته 4

کودک شما چگونه رشد می کند؟

محققان بر اين باورند كه كودك شما در اين مرحله قادر است تا تمام اصوات اصلي را كه زبان مادري او را تشكيل مي دهند درك كند. از اين هفته تا شش ماهگي كودك شما به تدريج توانايي توليد برخي صداها را به دست خواهد آورد؛ در نتيجه شما مي توانيد كلماتي را كه مدتها در انتظارش بوده ايد بشنويد؛ كلماتي از قبيل: "با- با" و "ما- ما". هرچند متخصين رشد كودك مي گويند كه كودك شما در اين مرحله قادر به ارتباط برقرار كردن بين اين كلمات يا شما و همسرتان نيست (يعني نمي تواند بين "با- با" با پدرش و "ما- ما" با مادرش ارتباط ذهني برقرار كند) اما به هر حال شنيدن اين كلمات بسيار هيجان انگيز خواهد بود. شما مي توانيد تلاش كودك را براي ارتباط برقرار كردن با والدينش، از طريق تكرار كردن صداهايي كه او از خودش در مي آورد، تقويت كنيد. اكنون ممكن است كه كودك تلاش كند تا صداي شما را تقليد كند. مي توانيد امتحان كنيد؛ بگوييد: "با" و او ممكن است تلاش كند تا همين صدا را تكرار كند. واكنش نشان دادن به تلاش كودك براي توليد صدا يا حرف زدن مي تواند به كودك كمك كند تا اهميت زبان را بفهمد. همچنين به او كمك خواهد كرد تا رابطه علت و معلولي را بهتر بفهمد. همچنين موجب مي شود تا او براي خودش ارزش قائل شود. او به تدريج خواهد فهميد كه حرفهايي كه مي زند موجب تغيير برخورد ديگران مي شود.

زندگی شما:

معمولا مادرها از تغييراتي كه در اثر حاملگي و زايمان در بدنشان ايجاد مي شود ناراضي هستند. اگر هنوز هم از لباسهاي حاملگي استفاده مي كنيد يا از نگاه كردن در آينه و ديدن اندام نامناسب خود مي ترسيد وقت آن رسيده است كه يك فعاليت ورزشي منظم را آغاز كنيد. در اين مرحله بدن شما براي ورزش كردن آمادگي دارد مگر اينكه پزشك به شما توصيه كرده باشد كه سراغ ورزش نرويد. حتي در اين مرحله نيز ممكن است مفاصل و رباطهاي شما در اثر بقاياي هورمونهاي دوران حاملگي شل و نرم باشند، پس ورزش را با يك برنامه ساده (مثلا يك كلاس نرمشهاي سبك بدون حركات پرشي و سنگين) آغاز كنيد. ورزش كردن بر توانايي شما براي شير دادن به كودك اثر نمي گذارد؛ اما از انجام برخي حركات خاص (مثل برخي حركات بدنسازي با وزنه يا وضعيت هاي خاص در يوگا) كه مي تواند منجر به زخمي شدن پستانهاي شما شود خودداري كنيد. در ضمن شما مي توانيد كودكتان را نيز در برنامه ورزشي جديد خود شركت دهيد. هنگامي كه مي خواهيد براي پياده روي برويد او را در كالسكه اش قرار دهيد و به همراه خود ببريد؛ يا هنگامي كه مي خواهيد با دوچرخه ثابت خود تمرين كنيد او را بر روي صندلي يا تخت خوابش طوري قرار دهيد تا شما را ببيند. همچنين مي توانيد به دنبال يك سالن تمرين بگرديد كه يك مهد كودك نيز در كنار آن باشد تا بتوانيد ضمن نظارت بر وضعيت كودك خود به ورزش بپردازيد. علي رغم همه كارهايي كه داريد زمانهايي را در برنامه روزانه خود به ورزش كردن اختصاص دهيد. مي توانيد هنگامي كه كودكتان خواب يا آرام است از فيلمهايي كه حركات ورزشي مختلف را آموزش مي دهند استفاده كنيد. در صورتي كه كار مي كنيد ماشين خود را كمي دورتر از محل كارتان پارك كرده و كمي پياده روي كنيد؛ يا اينكه در ساعت ناهار در يك سالن در نزديكي محل كار تمرين كنيد. در صورتي كه بتوانيد برنامه اي براي ورزش تنظيم كنيد كه ساده يا مناسب باشد احتمال اينكه بتوانيد به اين برنامه ادامه بدهيد بيشتر خواهد بود. با اين حال خيلي به خودتان سخت نگيريد. هر چند مراقبت از وضعيت بدني به سلامتي شما كمك مي كند، مدتي طول مي كشد تا اندام شما به حالت طبيعي خود برگردد. اگر بيش از حد نگران اندام و ظاهر خود باشيد ممكن است مزاياي روحي ورزش را از دست بدهيد. بدن شما با پرورش يك كودك، كار بسيار بزرگي انجام داده است؛ اين كار واقعا كار بزرگي بوده است؛ به آن اهميت بدهيد!

ماه 5، هفته 1

کودک شما چگونه رشد می کند؟

در اين هفته كودك شما مي تواند براي چند دقيقه با دستها و پاهايش بازي كند. او علاقه دارد كه هر حركت را آنقدر تكرار كند كه از نتيجه آن مطمئن شود. آنگاه او حركت خود را كمي تغيير مي دهد تا ببيند كه آيا نتيجه هم تغيير مي كند يا نه. ممكن است ناگهان متوجه شويد كه كودك شما در اتاق خوابش به طور عجيبي ساكت شده است و هنگامي كه به سراغ او مي رويد مي بينيد كه كودك شما (كه تا چندي پيش در هنگام بيداري لحظه به لحظه به مراقبت شما نياز داشت) خودش را در تخت خوابش سرگرم كرده است! احتمالا شما مي توانيد به خواندن مقاله ادامه بدهيد؛ شايد هم فقط فرصت كنيد كه به عناوين نگاهي بيندازيد!

زندگی شما:

اگر شما مراقبت اصلي از كودك را بر عهده گرفته باشيد، ممكن است هرگاه كه كودك گريه را آغاز مي كند بي درنگ به طرف او برويد. در واقع اين حركت را مي توان نوعي واكنش طبيعي قلمداد كرد. اما بهتر است به همسر خود نيز اين فرصت را بدهيد تا گاهي اوقات كودك را آرام كند. اين كار نه تنها به شما كمك مي كند كه گاهي يك استراحت مختصر داشته باشيد، بلكه اعتماد به نفس همسرتان را نيز افزايش مي دهد و موجب ايجاد پيوند بين او و كودك مي شود. شما مي توانيد روشهاي مختلفي را براي اين كار به همسر خود پيشنهاد كنيد، اما بهتر است كه گاهي اوقات اجازه دهيد خود او به تنهايي اين كار را تجربه كرده و روش آرام كردن كودك را ياد بگيرد. به همسر خود يادآوري كنيد كه ابتدا نيازهاي اصلي كودك (تعويض پوشك، تغذيه و آروغ گرفتن) را بررسي كند و در صورت نياز آنها را انجام دهد. در صورتي كه كودك به گريه ادامه داد، همسر شما مي تواند كودك را در آغوش بگيرد، پشت او را بمالد يا از ماساژهاي مخصوص كودكان استفاده كند. بسياري از كودكان با حركات آهسته و ريتيمك آرام مي شوند. اين كار به همسر شما نيز كمك مي كند تا احساس كند كه كار مهمي كرده است! رقصاندن، تكان دادن يا تاب دادن كودك نيز مي تواند او را آرام كند. سرگرم كردن كودك نيز يك راه ديگر براي آرام كردن او است. همسر شما مي تواند با جست و خيزهاي كودكانه، آواز خواندن و در آوردن صداها يا اداهاي بامزه كودك را سرگرم كند.

ماه 5، هفته 2

کودک شما چگونه رشد می کند؟

هر چند مي توان گفت كه براي يك كودك گريه كردن اصلي ترين راه ارتباط برقرار كردن با ديگران است، اما او به تدريج بامزه تر هم شده است. او ممكن است به چيزهاي بامزه بخندد: مثلا هنگامي كه شما صورت خود را از زير پتو يا پشت پرده به طور ناگهاني بيرون مي آوريد و "قايم موشك" بازي مي كنيد؛ يا هنگامي كه يك اسباب بازي فنري ناگهان از درون جعبه اش بيرون مي پرد؛ البته اين حركات نبايد با صداي خيلي بلند يا به صورتي كه كودك را بترسانند انجام شوند. وقتي كودك شما مي خندد يا از خودش صداهايي (حتي نامفهوم) در مي آورد او را تشويق كنيد: بخنديد و اداهاي بامزه در بياوريد. كودكان از شنيدن صداهاي متنوع لذت مي برند و شما براي ايجاد اين صداها به اسباب بازي هاي مخصوص احتياج نداريد. زبان خود را بگردانيد، سوت بزنيد يا صداي حيوانات مختلف را در آوريد؛ مطمئن باشيد كه كودك شما خوشش خواهد آمد!

زندگی شما:

بسياري از خانمهايي كه سر كار مي روند مي توانند با استفاده از شيردوش در محل كار به تغذيه كودك خود با شير مادر ادامه دهند. اين كار موجب مي شود كه توليد شير در سينه هاي آنها به نحو مناسبي ادامه پيدا كند و همچنين شير كافي براي پر كردن شيشه شير كودك تهيه مي شود. اما انجام اين كار به خصوص در اوائل مي تواند سخت يا استرس زا نيز باشد. در اينجا به برخي نكات كه شيردوشي در محل كار را آسانتر مي كنند اشاره مي كنيم: در خانه هم تمرين كنيد: وسايل متعددي براي دوشيدن شير وجود دارند. شما مي توانيد از چندين نوع استفاده كنيد تا مناسبترين آنها را براي خودتان پيدا كنيد. ممكن است بتوانيد برخي از آنها را قبل از خريد مثلا از دوستان يا آشنايان به امانت بگيريد و آزمايش كنيد. مثلا برخي از خانمها ترجيح مي دهند كه از شيردوشهاي اتوماتيك استفاده كنند تا در زمان صرفه جويي كنند. در مورد نحوه نگهداري شير دوشيده شده نيز فكر كنيد. در محل كار موقعيت مناسبي را براي دوشيدن پيدا كنيد: در ادارات بزرگ مي توانيد از نماز خانه استفاده كنيد، فقط بايد زمان مناسب را در نظر بگيريد. شايد لازم باشد برنامه تان را به مافوق خود اطلاع دهيد. سعي كنيد در زمان و مكان مشخصي اين كار را انجام دهيد: در صورت امكان هر 3 ساعت يكبار اين كار را انجام دهيد. در ضمن نوشيدن مقدار كافي آب بين دفعات شيردوشي را فراموش نكنيد. سعي كنيد اين كار را با آرامش انجام دهيد تا نتيجه بهتري بگيريد: رعايت اين مورد ممكن است سخت ترين مرحله باشد. برخي از مادرها ترجيح مي دهند با نگاه به عكس كودك يا چيزي كه آنها را به ياد كودكشان مي اندازد، خود را در شرايط روحي مناسب قرار دهند. به اين ترتيب حتي شير بيشتري هم به جريان مي افتد. مي توانيد تصور كنيد كه در حال شير دادن به كودك هستيد يا اينكه يكي از لالايي هايي را كه براي كودكتان مي خوانيد در ذهن مرور كنيد.

ماه 5، هفته 3

کودک شما چگونه رشد می کند؟

استفاده از يك برنامه منظم براي شبها كه مثلا مي تواند شامل حمام رفتن يا خواندن داستان باشد، كودك شما را براي خوابيدن آماده مي كند. بهتر است به صورت مرحله به مرحله كودك را براي خواب آماده كنيد: به او غذا بدهيد، او را حمام كنيد يا فقط آبي روي بدنش بريزيد، لباسهايش را بپوشانيد، با او به آرامي بازي كنيد، يك كتاب برايش بخوانيد، يا كمي آواز يا لالايي بخوانيد يا كمي موزيك بگذاريد و آنگاه او را بخوابانيد. يك برنامه منظم و دوست داشتني، زمان كافي براي ايجاد ارتباط و پيوند بين شما و كودكتان فراهم مي كند. ممكن است برنامه شبانه را با همسر خود به اشتراك بگذاريد: شما كودك را به حمام ببريد، همسرتان برايش داستان بخواند و.... يا اينكه شما و همسرتان مي توانيد خواباندن كودك را يك شب در ميان بر عهده بگيريد.

زندگی شما:

پس از گذشتن دوران اوليه پس از زايمان و مرحله نسبتا دشوار عادت كردن به زندگي با كودك جديد، بسياري از والدين به نقطه اي مي رسند كه احساس مي كنند دوباره به زندگي واقعي و دنياي بسيار بزرگ اطراف خود وارد شده اند؛ دنيايي كه پس از تولد كودك موقتا آنرا ترك كرده بودند. مراقبت از كودك مي تواند كاري بسيار سنگين و همچنين هميشگي باشد كه ممكن است كاملا با مسووليت شما در محل كار (مخصوصا اگر شغل شما هدفمند بوده و يا مستلزم روابط زياد با ساير بزرگسالان باشد) متفاوت باشد. به شش طريق زير مي توانيد تعادل نسبي را برقرار كنيد:

1- به يكي از گروههاي مربوط به والدين بپيونديد: به دنبال گروههايي بگرديد كه علائق شما را تامين كرده و با فعاليتها و منابع خود از شما حمايت مي كنند. در روزنامه هاي محلي، كتابخانه مسجد يا دفتر پزشكان متخصص اطفال به دنبال اعلاميه هاي مربوط به جلسات اين گروهها بگرديد. ممكن است گروههاي مخصوصي براي مادراني كه فرزندان خود را با شير مادر تغذيه مي كنند، مادران شاغل، مادراني كه به كتاب خواندن براي كودكانشان علاقه دارند، مادران خانه دار و... وجود داشته باشد. شما مي توانيد يك گروه مناسب را در نزديكي خود پيدا كنيد.

2- در اينترنت بگرديد: از طريق ايميل با دوستان و افراد فاميل خود در تماس باشيد، در سايتهاي مخصوص كودكان با ساير والدين آشنا شويد يا اينكه فقط اخبار را در سايتهاي خبري بررسي كنيد.

3- مقداري از وقتتان را به خودتان اختصاص دهيد: حداقل يكبار در هفته به خودتان استراحت بدهيد. بهتر است كه هر روز نيم ساعت وقت را به خودتان اختصاص دهيد؛ كه مي تواند در زمان استراحت نيمروزي يا پياده روي باشد.

- خواندن را فراموش نكنيد: هنگامي كه كودك شما در خواب است، يك كتاب يا مجله بخوانيد. حتي اگر هر روز فقط بتوانيد چند صفحه هم بخوانيد براي اينكه به دنياي داستان پناه ببريد و يا يك چيز جديد ياد بگيريد كافي است.

5- يك دفترچه خاطرات يا وبلاگ درست كنيد: ممكن است دوست داشته باشيد خاطرات خود را به طور عمومي و همگاني بنويسيد يا اينكه آنها را به طور محرمانه و خصوصي براي خودتان نگه داريد. در هر حال نوشتن اين خاطرات مي تواند به حفظ سلامت رواني شما كمك كند.

6- با يك نفر كه همسن خودتان است صحبت كنيد: صحبت كردن با يك دوست، آشنا يا همسرتان از طريق تلفن يا به صورت مستقيم و رو در رو مي تواند توان و نيروي جديدي به شما ببخشد؛ خصوصا اگر موضوعات مربوط به كودكتان را براي چند دقيقه كنار بگذاريد و درباره آنها صحبت نكنيد.

ماه 5، هفته 4

کودک شما چگونه رشد می کند؟

شما براي ابراز احساسات خود از يك شيوه پيچيده و ابزارهاي مختلف استفاده مي كنيد؛ اما كودك شما نمي تواند از اين روش استفاده كند. هرچند او مي تواند عصبانيت، خستگي يا خوشحالي خود را به شما نشان بدهد، اما توانايي او براي نشان دادن علاقه يا انجام كارهاي بامزه در حال رشد است. همچنين كودك شما با بالا آوردن دستهايش (هنگامي كه دوست دارد او را بغل كنيد) يا گريه كردن (هنگامي كه اتاق را ترك مي كنيد) وابستگي شديدش را به شما نشان مي دهد. او حتي ممكن است شما را بغل كرده و يا حتي ببوسد. او آرام آرام مي تواند كارهاي بامزه و خنده دار شما را بفهمد: به حرفها يا كارهاي بامزه شما مي خندد و تلاش مي كند تا شما را بخنداند. سعي كنيد با قيافه بامزه خود هميشه بخنديد! زندگی شما:

شما صاحب يك فرزند شده ايد؛ پيدا كردن زمان و توان كافي براي روابط جنسي به اندازه كافي دشوار است. در ضمن يك كودك نيز در اتاق شما يا اتاق خودش وجود دارد كه هر لحظه آماده است تا گريه و زاري راه بيندازد. اما با كمي برنامه ريزي و تلاش هر كاري ممكن است! معاشقه كنيد: معاشقه لزوما به معناي مرحله اول براي شروع رابطه جنسي نيست. در واقع معاشقه يك نوع رابطه عاطفي است كه مي تواند با تماس فيزيكي باشد يا نباشد و الزامي ندارد كه حتما به يك رابطه جنسي يا نزديكي ختم شود. مكالمات عاشقانه وقتي با هم هستيد، يا حتي وقتي در كنار نيستيد و از طريق تلفن، پيغام موبايل يا حتي از طريق اي ميل مي تواند فضاي پر استرس زندگي شما را تغيير دهد و شما را سرحال بياورد. زمان مناسب را به دست آوريد: هر وقت كودك شما مي خوابد لازم نيست شما هم فورا بخوابيد! وقتي كودك پس از مدتي بازي يا فعاليت خوابيده است، مي توانيد مطمئن باشيد كه او حداقل براي يك ساعت آينده خواب خواهد بود. مدتي از وقتتان را فقط به خود و همسرتان اختصاص دهيد: لازم نيست لباس بپوشيد و بيرون برويد؛ كافي است كه فقط با هم باشيد. اكنون كه شما صاحب يك فرزند شده ايد، صحبت با يكديگر در زماني كه كودك شما خوابيده است مي تواند جاي سينما يا رستوران رفتن را بگيرد. مهم نيست در مورد چه موضوعي صحبت مي كنيد؛ شوخي، جدي با اتفاقات روزمره، كافيست ارتباط پويا داشته باشيد. سعي كنيد شوخ طبع باشيد: آمادگي آن را داشته باشيد كه برخي چيزها به طور عادي پيش نروند يا اتفاقات غيرمنتظره اي رخ دهد. مثلا اگر شما به كودك خود شير مي دهيد ممكن است هنگام رابطه جنسي كمي شير ترشح شود؛ پس يك دستمال در دسترس داشته باشيد. اگر كودك شما شروع به گريه كرد فورا به طرف او ندويد تا او را آرام كنيد؛ چند دقيقه صبر كنيد تا ببينيد كه آيا دوباره مي خوابد يا نه. اگر او آرام شد يا دوباره خوابيد مي توانيد به برنامه خود ادامه دهيد. در اين حالت فكر نكنيد كه حتما تمايلات شما كاملا از بين رفته است، آرامش خود را حفظ كنيد و ببينيد كه چه خواهد شد!

ماه 6، هفته 1

کودک شما چگونه رشد می کند؟

در اين مرحله كودك شما ممكن است نشانه هاي اولين مرحله مهم در رشد عاطفي خود را بروز دهد: نگراني در برابر غريبه ها. او ممكن است با ديدن افراد غريبه ناراحت يا عصباني شود و حتي ممكن است در صورتي كه يك فرد غريبه به طور ناگهاني به او نزديك شود گريه كند. در هنگام حضور افرادي كه براي كودك شما غريبه هستند اين نكته را در نظر داشته باشيد. پس اگر يك فرد غريبه او را بغل كرد و كودك شما ناگهان شروع به گريه كرد خجالت زده نشويد. كودك خود را پس گرفته و در آغوش بگيريد تا آرام شود. به دوستان و بستگان خود بگوييد كه با حركات آرام و نرم به كودك شما نزديك شوند. اما از طرف ديگر نبايد از نزديك شدن افراد جديد به كودك خود جلوگيري كنيد. عادت كردن كودك شما به ديدن افراد و چهره هاي جديد براي او بسيار مفيد خواهد بود. تنها بايد به خاطر داشته باشيد كه كودك شما براي گذشتن از اين مرحله بسيار مهم از رشد خود به صبر و درك متقابل شما نياز دارد.

زندگی شما:

شايد در دوران بارداري نگران بوديد كه آيا كودكتان به شما دلبستگي پيدا خواهد كرد يا نه. اما اكنون مي بينيد كه شما و كودكتان چنان به هم وابسته شده ايد كه اگر فرد ديگري به شما نزديك شود كودكتان گريه و زاري به راه خواهد انداخت! اين مساله ممكن است حتي در مورد همسر شما هم صدق كند و البته موجب ناراحتي او هم خواهد شد. هنگامي كه كودك شما با يك فرد ديگر ارتباط برقرار نكند ممكن است براي آن فرد بسيار سنگين و ناگوار باشد؛ و اين بدان معناست كه شما بايد تلاش بيشتري بكنيد. به همين دليل عادت كردن به افراد ديگر مرحله مهمي در اجتماعي شدن كودك شما است. يك رابطه قوي و پايدار از طريق رابطه هاي دائمي ايجاد مي شود، پس همسرتان را تشويق كنيد تا حتي در كارهاي ابتدايي مربوط به مراقبت از كودك نيز (مانند: عوض كردن پوشك، استحمام كودك و غذا دادن به او) با شما همكاري كند. از او بخواهيد كه مثلا هنگامي كه براي پياده روي مي رود، كودك را با خودش ببرد و وقتي را هم به بازي كردن با او اختصاص دهد. در ابتدا به قدري از كودك فاصله بگيريد كه نتواند صداي شما را بشنود يا بوي شما را احساس كند. يك پيشنهاد اين است كه كارهاي مربوط به مراقبت از كودك را بين خود و همسرتان تقسيم كنيد تا مثلا همسرتان وظيفه استحمام روزانه يا خواباندن كودك را به عهده بگيرد. سعي كنيد بين كودكتان با دوستان و خانواده تان نيز ارتباط برقرار كنيد. هنگامي كه فرد ديگري با كودك شما بازي مي كند يا حرف مي زند، كودك را در بغل بگيريد. سپس كودك را به آن فرد بدهيد و همانجا در كنار او بايستيد. سپس براي چند لحظه از آنها دور شويد و به سرعت برگرديد. اين مرحله را چندبار تكرار كرده و در هر بار مدت زماني را كه از كودك دور مي شويد طولاني تر كنيد.

ماه 6، هفته 2

کودک شما چگونه رشد می کند؟

مهارت كودك شما در تشخيص اشيا كوچك و متحرك بيشتر شده است. در اين مرحله او مي تواند با ديدن تنها بخشي از يك شي (مثلا اسباب بازي دوست داشتني اش كه از زير مبل پيدا است) آنرا بشناسد. اين مهارت مبناي بازي "قايم باشك" است كه شما در چند ماه آينده با او بازي خواهيد كرد. او همچنين مي تواند يك شي را در خارج از محدوده ديد خود تعقيب كند. در صورتي كه شما كودك را در نزديكي يك شي بر روي ميز قرار دهيد او به سمت آن خواهد رفت و هنگامي كه به آن برسد به سمت شي دوم مي رود.

زندگی شما:

استخدام پرستار بچه يك تصميم مهم است. احتمالا سخت ترين مرحله پيدا كردن و انتخاب فردي است كه او را دوست داشته و به او اعتماد داشته باشيد، خصوصا اگر در اين مرحله نتوانيد از اعضاي خانواده يا دوستان نزديكتان كمك بگيريد. پرس و جو از دوستان، همسايگان و ديگر زوجهاي جواني كه به تازگي صاحب فرزند شده اند مي تواند روش بسيار مناسبي براي پيدا كردن پرستار مورد نظر باشد. در برخي مناطق موسساتي وجود دارند كه فعاليت آنها در زمينه استخدام خدمتكار و پرستار سالمند يا كودك است. يك گزينه ديگر اين است كه وظيفه نگهداري از كودك خود را با يك زوج ديگر (كه آنها هم يك كودك دارند) تقسيم كنيد. ممكن است بتوانيد گروههاي چند نفره تشكيل دهيد. هنگام انتخاب پرستار كودك بايد به برخي نكات توجه كنيد، از قبيل: سن، تجربه و داشتن اطلاعات در زمينه مراقبتهاي عمومي و كمكهاي اوليه براي كودكان. براي شروع مي توانيد از ديگران راهنمايي بخواهيد و البته يك مصاحبه كامل هم مي تواند به شما كمك كند تا در مورد شخصيت و توانايي هاي فرد اطلاعات كافي به دست آوريد. تعامل و رابطه متقابل پرستار با كودك خود را به دقت ملاحظه كنيد. يك نوجوان (كه نمي توانيد كودك خود را با او تنها بگذاريد) مي تواند به عنوان "كمك كار مادر" استخدام شود. او مي تواند در حالي كه شما به كارهاي خود يا انجام امور منزل مي پردازيد، از كودك مراقبت كند. بنابراين مهم است كه از قبل مشخص كنيد پرستار را براي چه زمانهايي و چه كارهايي مي خواهيد استخدام كنيد. هنگامي كه پرستار مورد نظر خود را انتخاب كرديد، بهتر است از او بخواهيد تا كمي زودتر بيايد تا مدتي را با هم بگذرانيد. اجازه دهيد در حالي كه شما وسايل كودك را آماده مي كنيد، او كودك شما را بغل كند. اطلاعات مورد نياز را هم به او بدهيد: شماره تماس با شما و پزشك كودك، شماره و محل اورژانس پزشكي براي مواقع مورد نياز، راه خروج اضطراري از منزل، محل لوازم كمكهاي اوليه و مواد ضروري، اطلاعات مربوط به سلامت كودك و اجازه استفاده يا انجام امور درماني (براي زماني كه شما در دسترس نباشيد). براي دستمزد، بهتر است با والدين ديگري كه در منطقه شما زندگي مي كنند نيز مشورت كنيد تا از نرخ معمول آن اطلاع پيدا كنيد.

ماه 6، هفته 3

کودک شما چگونه رشد می کند؟

در اين مرحله كودك شما دنيا را تقريبا آنگونه كه شما مي بينيد و مي شنويد، مي بيند و مي شنود. مهارتهاي ارتباطي او به سرعت رشد مي كنند كه مي توانيد اثر آن را در جيغ و فريادهاي او، صداهاي نامفهوم او (كه شبيه صدايي است كه هنگام توليد و حركت حباب در آب ايجاد مي شود) و تغيير تن صداي او (مثل آن چيزي كه در اپرا مي شنويد) ببينيد. اين صداها مي توانند نظر يا پاسخ او را (از قبيل خوشحالي، علاقه يا حتي رضايت) به موارد مختلف يا وقتي كه مشكلاتش حل مي شوند (مثل تعويض پوشك و...) نشان دهند. در اين سن حدود نيمي از كودكان صداهاي نامفهومي را با تكرار كلمات يك بخشي (مانند: "با"، "ما"، "دا" يا تركيبات ديگر از يك حرف صدا دار با يك حرف بي صدا) ايجاد مي كنند. حتي برخي از كودكان قادر هستند تا يك يا دو بخش ديگر نيز به اين كلمات اضافه كرده و در نتيجه صداهاي پيچيده تري را توليد كنند. شما مي توانيد با درآوردن همين صداها يا بازي كردن با كودك (مثلا تقليد صداي گوسفند: "بـع" يا صداي بز: "مـع") كودك را تشويق كنيد. يا وقتي صدايي را از او شنيديد كه نتوانستيد مفهوم آن را تشخيص دهيد، كافي است يك جواب به كودك بدهيد تا صحبت شما ادامه پيدا كرده باشد؛ مثلا بگوييد: «آره! اين يه ماشينه؛ چقدر هم رنگ قرمزش بامزه است»! كودك شما نيز از اين كار استقبال خواهد كرد و به صحبت كردن ادامه مي دهد.

زندگی شما:

هنگامي كه كم خوابي به مشكل دائمي زندگي تبديل مي شود به سختي مي توان در طول روز به كار پرداخت. همكاران شما كه با بچه سر و كله نمي زنند، نمي توانند بفهمند كه مشكل شما چيست. شما سه راه حل اصلي داريد:

1- افزايش خواب كودك: در اين سن اكثر كودكان مي توانند كه تمام طول شب را بخوابند. در صورتي كه كودك شما قادر به اين كار نيست از روشهاي مربوط به آماده كردن كودك براي خواب استفاده كنيد. مي توانيد مقاله هاي مربوط به خواب كودك را نيز مطالعه كنيد تا از برخي ايده هاي اين مقالات استفاده كنيد.

2- افزايش خواب خودتان: مي توانيد از روشهاي زير استفاده كنيد: - در صورتي كه مي توانيد، در زمان استراحت سر كار يك چرت مختصر بزنيد. (ممكن است حتي نتوانيد راجع به اين گزينه فكر كنيد؛ پس موارد ديگر را امتحان كنيد.) - حجم كارهاي خانه را كمتر كرده يا برخي از آنها را به ديگران محول كنيد تا بتوانيد كمي استراحت كنيد. - شب زودتر بخوابيد و مسووليت خواباندن كودك را بر عهده همسر خود بگذاريد. - يك برنامه منظم براي خواب و بيداري خود طراحي و اجرا كنيد. سعي كنيد هر روز در زمان مشخصي بخوابيد و از خواب بيدار شويد.

3- افزايش كيفيت خواب در هنگام استراحت: مي توانيد از روشهاي زير براي يك خواب بهتر استفاده كنيد: - اگر براي به خواب رفتن با مشكل مواجه هستيد با پزشك خود در مورد داروهاي گياهي و يا داروهاي خواب آوري كه بدون نسخه در داروخانه ها فروخته مي شوند مشورت كنيد. در برخي موارد كافي است تا براي چند شب از برخي از اين داروها استفاده كنيد تا ساعت بيولوژيك بدن شما به حالت طبيعي بازگردد. - اتاق خواب خود را براي خواب آماده كنيد. مسائل و ابزارهاي مربوط به شغل خود را از روي تخت برداريد (بهتر است كه آنها را از اتاق خارج كنيد). اطمينان حاصل كنيد كه تشك شما نرم و راحت است (اگر 8 يا 10 سال از عمر آن گذشته است بهتر است يك تشك نرمتر و جديدتر بخريد). نور، دما و صداي اتاق را در حد مطلوب تنظيم كنيد. در حالت كلي هر چقدر اتاق شما تاريكتر، خنكتر و ساكت تر باشد براي خواب بهتر است. تلويزيون را از اتاق خواب بيرون برده و راديو را خاموش كنيد. - قبل از زمان خواب كمي استراحت كنيد تا سريعتر به خواب رفته و خواب بهتري داشته باشيد. نوشيدن شير گرم، تمرين يوگا، تمرينهاي كششي، تنفس عميق و ماساژ مي توانند موجب شوند كه راحت تر به خواب برويد. - كلا از خودتان مراقبت كنيد. از وعده هاي غذايي مغذي و خوراكيهاي سبك استفاده كنيد، از مصرف چاي و قهوه بعد از غروب خودداري كنيد و مرتب به ورزش بپردازيد. سخت ترين يا خسته كننده ترين كار خود را در اوائل روز انجام دهيد و در بقيه طول روز به خودتان سخت نگيريد.

ماه 6، هفته 4

کودک شما چگونه رشد می کند؟

هنگامي كه فعاليت كودك شما بيشتر مي شود پوشيدن لباسهاي راحتي برايش بهتر خواهد بود. لباسهاي نرم را براي او انتخاب كنيد كه با حركتهاي او به اين سو و آن سو، روي بدنش خراش و جراحت ايجاد نكنند. لباسهاي گشاد كشي و نازك نيز براي كودك شما مناسب هستند، زيرا امكان حركت را براي او فراهم مي آورد. از استفاده از اين لباسها خودداري كنيد: لباسهاي زبر يا خراش دار؛ لباسهايي كه كراوات بلند، دكمه يا پاپيون داشته باشند (براي جلوگيري از خطر خفه كردن كودك)؛ هر چيزي كه مانع خواب، چهار دست و پا راه رفتن، بازي يا فعاليتهاي ديگر كودك شما شود.

زندگی شما:

مراقبت از كودك خسته كننده است. خوردن غذاي سنگين موجب احساس خواب آلودگي مي شود، بنابراين از غذاها و خوراكيهاي سبك و مغذي استفاده كنيد. صبحانه را فراموش نكنيد: اگر چه هنگامي كه عجله داشته باشيد، وسوسه مي شويد كه صبحانه نخوريد، اما بدن شما پس از خواب شبانه (يا در برخي اوقات نخوابيدن كامل در يك شب!) به تجديد انرژي نياز دارد. غذاهاي پروتئيني (مانند تخم مرغ) يا كربوهيدراتهايي كه به آرامي در بدن به انرژي تبديل مي شوند (مانند نان با ،رد جوي دوسر) مي توانند انرژي لازم براي تمام طول صبح را تامين كنند. به تدريج از هرم غذايي بالا برويد: روزانه حدودا 2.5 فنجان از سبزيجات و 1.5 تا 2 فنجان از ميوه براي خانمهايي كه در سن باروري هستند توصيه مي شود. سبزيجات خام را در يخچال خود نگهداري كنيد. سبزيجات خرد شده را به غذاهايي كه تهيه مي كنيد اضافه كنيد. ميوه را مي توان به صورت خشك شده، يخزده يا كمپوت استفاده كرد كه همه اين موارد براي شما سالم هستند. مي توانيد خوراكيهاي سالم و خوشمزه اي از ميوه تازه يا يخزده، آب ميوه يا ماست تهيه كنيد. از هله هوله صرفنظر كنيد: چيپس و شكلات در ابتدا به شما انرژي مي دهند اما پس از آن موجب مي شوند كه بيشتر از قبل احساس تنبلي و خستگي كنيد. از غذاهاي مغذي تر استفاده كنيد (مانند سيب زميني پخته، ذرت بو داده بدون روغن، بادام يا پسته). هله هوله هاي سالم را در دسترس داشته باشيد: ميوه خرد يا خشك شده، كشمش، تخمه آفتابگردان يا كدو، آجيل مخلوط، تكه هاي نارگيل، زيتون و انواع پنير. مي توانيد از تركيب بعضي از اين مواد با شير، ميان وعده مناسبي براي خود تهيه كنيد. كربوهيدراتها را با دقت انتخاب كنيد: كربوهيدراتها يكي از منابع اصلي تامين انرژي هستند. پس اگر براي كاهش وزن مي خواهيد مصرف آنها را به كلي قطع كنيد، بهتر است در اين باره دوباره فكر كنيد. مثلا مي توانيد از ماكاروني (بدون سس چرب) يا شيرينيهاي ساده (مانند كراكر يا توك با پنير) استفاده كنيد. به مقدار لازم آب بنوشيد: آب مورد نياز بدن خود را با نوشيدن مقادير زيادي مايعات و بخصوص آب، تامين كنيد. از آب ميوه هاي 100% طبيعي و نوشيدني هاي انرژي زا نيز مي توانيد استفاده كنيد، اما به ميزان شكر موجود در آنها دقت كنيد و توجه داشته باشيد كه نوشيدني هاي كافئين دار مي توانند موجب از دست رفتن آب بدن شما شوند.

ماه 7، هفته 1

کودک شما چگونه رشد می کند؟

ممكن است كودك شما استفاده از يكي از دستهايش را براي مدتي به دست ديگرش ترجيح دهد و بالعكس؛ اما شما نمي توانيد دقيقا تشخيص دهيد كه او چپ دست خواهد بود يا راست دست. اين مساله در 2 تا 3 سالگي مشخص مي شود. سعي نكنيد بر انتخاب دست توسط كودكتان تاثير بگذاريد. راست دست يا چپ دست بودن قبل از تولد مشخص شده است! مثلا در صورتي كه او واقعا چپ دست باشد، اگر او را به استفاده از دست راست وادار كنيد ممكن است موجب گيج شدن او شود و مشكلاتي در زمينه تنظيم رابطه دست با چشم، ميزان سرعت عمل و چابكي او و همچنين افتضاح شدن دست خطش در آينده پيش بيايد!

زندگی شما:

تقريبا همه پدر و مادرها گاهي اوقات به بچه هاي دوستان و آشنايان يا بچه هايي كه در كوچه و خيابان مي بييند نگاهي مي اندازند و كودك خود را با آنها مقايسه مي كنند. هنگامي كه مي شنويد كه پيشرفت يك كودك در زمينه اي خاص بيشتر از كودك شما است، طبيعي است كه نگران شويد كه آيا كودك شما سالم است يا نه؟ البته اين بدان معنا نيست كه اين طرز فكر كاملا سودمند است. هر كودكي با سرعت خاص خودش رشد مي كند. بويژه در حدود 6 ماهگي كودكان در زمينه توانايي هاي فيزيكي و همچنين تكلم با يكديگر تفاوت زيادي دارند. اگر درباره كودك خود و رشد او نگران هستيد بهتر است به جاي اينكه او را با كودكان ديگر مقايسه كنيد درباره رشد طبيعي كودك اطلاعاتي به دست آوريد. حتي در اين صورت هم نمودارهاي مربوط به زمان بروز وقايع خاص (مثلا زمان شروع به صحبت يا زمان راه رفتن) تنها يك راهنماي كلي هستند. ممكن است وضعيت كودك شما با اين نمودار هم كاملا تطابق نداشته باشد و علت آن مي تواند اين باشد كه كودك بر افزايش يك مهارت خاص تمركز كرده است و يا اينكه صرفا به زمان بيشتري نياز دارد. تاخير يادگيري فقط در يك زمينه خاص دليلي براي بروز "تاخير رشد" نيست. پس خيالتان راحت باشد! اما به غريزه خود اعتماد كنيد: در صورتي كه هنوز هم نگران هستيد حتما با پزشك كودكتان مشورت كنيد.

ماه 7، هفته 2

کودک شما چگونه رشد می کند؟

به زودي كودكتان به شما خواهد فهماند كه براي غذا خوردن با دست آماده شده است. نشانه اين امر مي تواند آن باشد كه قاشقي را كه با آن به او غذا مي دهيد از شما بگيرد، يا غذا را با دست از بشقاب شما بيرون بريزد. چهار يا پنج لقمه كوچك از غذا را بر روي صندلي او يا يك بشقاب نشكن قرار دهيد. براي كاهش احتمال خفه شدن، غذا را در حالي به كودك بدهيد كه به صورت عمودي و صاف بر روي صندلي نشسته باشد. از غذا دادن به او در حالي كه به صورت خميده در صندلي ايمني خود در ماشين يا در كالسكه قرار گرفته است خودداري كنيد. ممكن است كودك شما اشتهاي خوبي داشته باشد اما هنوز دندان ندارد؛ پس از غذاهايي شروع كنيد كه بتواند با لثه بجود و يا به راحتي در دهانش حل شوند. در آينده و با رشد كودك مي توانيد لقمه هايي از بعضي غذاهايي را كه خودتان مي خوريد به او بدهيد.

زندگی شما:

اكثر مادران كمترين توجه را به خودشان مي كنند. مراقبت از كودك، انجام شغل، تامين نيازهاي همسر و خانه داري در اولويتهاي اول قرار دارند. اما شما بايد به خودتان نيز اهميت بدهيد زيرا در غير اين صورت ادامه زندگي برايتان مشكلتر خواهد شد. اين كار مانند آن است كه بخواهيد يك ماشين را بدون بنزين برانيد. از آنجايي كه شما نمي توانيد چند ساعت به 24 ساعت شبانه روز اضافه كنيد، پس همين ساعتهايي را كه در اختيار داريد به طور صحيح به كارهاي مختلف اختصاص دهيد. ابتدا از خودتان بپرسيد كه از چه كارهايي مي توانيد صرفنظر كنيد. به عنوان مثال آيا كارهاي داوطلبانه اي وجود دارند كه بتوانيد كنار بگذاريد؟ يك راه ديگر براي استفاده بهتر از زمان، آن است كه براي همه دقايق برنامه ريزي كرده و سعي كنيد در هر كار چند دقيقه صرفه جويي كنيد! دفعات پخت غذا در طول هفته را كمتر كنيد، اما در هر دفعه مقدار بيشتري غذا بپزيد و قسمتي از غذا را براي وعده بعد در يخچال يا براي هفته بعد در فريزر نگهداري كنيد. مي توانيد گاهي اوقات از غذاهاي آماده كه از فروشگاه مي خريد استفاده كنيد. در صورتي كه وضعيت تميزي و مرتبي خانه همانند گذشته نيست، نگران نشويد. در صورت نياز از ديگران تقاضاي كمك كنيد يا در صورتي كه آنها پيشنهاد كمك دادند پيشنهاد آنها را بپذيريد. كارهاي گروهي نيز مي تواند بخشي از فشار بر روي شما را كاهش دهد. مي توانيد بخشي از وظيفه مراقبت از كودك را بر عهده ديگران بگذاريد. يك فعاليت خاص را براي خودتان (و فقط خودتان) برنامه ريزي كنيد: مثلا يك كلاس ورزشي و يا ناهار خوردن با يكي از دوستان. سپس ليستي از كارهاي مورد نياز يا علاقه خود را (از قبيل مطالعه، خياطي، گشت و گذار در اينترنت) تنظيم كنيد و در هر فرصتي كه به دست مي آوريد يكي از آنها را انجام دهيد. با زوجهاي ديگر مشورت كنيد تا ببينيد آنها چگونه در زمان خود صرفه جويي كرده و زندگي را آسانتر مي كنند!

ماه 7، هفته 3

کودک شما چگونه رشد می کند؟

در اين سن كودكان به حيوانات مصنوعي (كوچك يا بزرگ) علاقه نشان مي دهند. يكي از اين حيوانات ممكن است به محبوبترين اسباب بازي كودك شما تبديل شود. در اين حالت به زودي شما مي بينيد كه اين اسباب بازي را بايستي همه جا به دنبال خودتان ببريد و البته معمولا آب دهان كودك شما بر روي آن جاري است! نگران نباشيد: يك "شي انتقالي" مانند اين مي تواند نشانه اي از رشد استقلال شخصي باشد، كه كودك شما ياد مي گيرد تا خودش را از شما جدا كند و روي پاي خودش بايستد؛ البته آهسته آهسته! هنگامي كه مي خواهيد چيز جديدي بخريد، اسباب بازيهاي نرمي را انتخاب كنيد كه به خوبي دوخته شده باشند. اسباب بازيهاي ديگري كه مي توانند براي كودك شما مناسب باشند شامل توپ، استوانه هاي تودرتو، اسباب بازيهايي كه فنر دارند و ناگهان بيرون مي پرند و همچنين عروسكهاي بزرگ هستند. يكي از راههايي كه مي توانيد بفهميد آيا كودك شما يك اسباب بازي مخصوص و محبوب دارد يا نه، اين است كه سعي كنيد اسباب بازي را از او دور كنيد. در اين حالت ممكن است ببينيد كه با دور كردن اسباب بازي، كودك با صداي بلند اعتراض مي كند!

زندگی شما:

والدين شما و همسرتان كه به تازگي پدربزرگ و مادربزرگ شده اند حال خوشي دارند! آنها واقعا حال خوشي دارند و البته بعضي مواقع زياده از حد حال خوشي پيدا مي كنند! در صورتي والدين شما يا همسرتان از نحوه تربيت كودك توسط شما انتقاد كردند، ناخواسته شما را نصيحت كردند يا كار ديگري كردند كه بر نوع انتخاب شما جهت تربيت فرزند تاثير بگذارند، برخورد شديد و تدافعي نكنيد. در صورتي كه شما از شيوه اي كه براي بزرگ كردن كودك خود انتخاب كرده ايد مطمئن باشيد، راحت تر مي توانيد با اين نظرات ناخواسته برخورد كنيد. ممكن است سابقه آنها در بزرگ كردن كودك بيشتر از شما باشد، اما شما و همسرتان والدين اين كودك هستيد و شايد بهتر باشد كه اين نكته را به آرامي به آنها تذكر بدهيد. البته تجربه آنها مي تواند مفيد باشد. در صورتي كه نظر شما با آنها متفاوت است، محترمانه از آنها تشكر كنيد و به كار خود ادامه دهيد. لوس كردن بچه كار اختصاصي پدربزرگ و مادربزرگ هاست! كودك شما از بغل شدن يا ابراز علاقه آنها اذيت نمي شود به شرط اينكه اين كارها با برنامه اي كه براي غذا خوردن و خواب او ترتيب داده ايد تداخل نداشته باشد. هديه دادن بيش از حد ممكن است موجب تعجب شما شود، اما پدربزرگ و مادربزرگ كودك به خاطر علاقه و همچنين سخاوت اين كار را خواهند كرد. در صورتي كه بين آنها و كودك شما ارتباطي وجود دارد اين ارتباط مي تواند كاملا تحت نظر شما صورت گيرد. در صورتي كه واقعا با يك هديه يا اقدامي مخالف هستيد، مخالفت خود را در آغاز با يك جمله مثبت شروع كنيد. از آنها به خاطر سخاوتشان تشكر كنيد و آنگاه در صورتي كه فكر كرديد لازم است با مهرباني برايشان توضيح دهيد كه چه چيزي را براي كودك خود ترجيح مي دهيد.

ماه 7، هفته 4

کودک شما چگونه رشد می کند؟

ممكن است كودك شما غذا خوردن با دستهاي خود را آغاز كرده باشد. هرچند اين كار مي تواند در 10 ماهگي هم آغاز شود. هنگامي كه او به اين مرحله برسد شما مي توانيد از "ليوان مخصوص كودك" استفاده كنيد. يك ليوان كه دو دسته و يك لوله (دهانه) داشته باشد به او بدهيد. بگذاريد كودك تلاش كند تا مايع درون ليوان را بنوشد اما قبل از اينكه كاملا خسته شود دريچه لوله را (كه روي ليوان قرار دارد) باز كنيد. اگر كودك شما نتوانست مايع را از طريق لوله بمكد، درپوش ليوان را برداشته و بگذاريد كه مايع را مستقيما از درون ليوان بنوشد. به او ياد بدهيد كه چگونه سر ليوان را به طرف پايين بياورد تا مايع به درون دهان او جاري شود.

زندگی شما:

"غريزه مادري" يك حرف كليشه اي نيست. اين غريزه يك ابزار ارزشمند و قوي است كه مي تواند در بزرگ كردن كودك به شما كمك كند. شما بهتر از هر شخص ديگري كودك خود را مي شناسيد و بهترين كسي هستيد كه مي تواند زمان تغيير وضعيت كودك را تشخيص دهد. دكتر بنجامين اسپاك در اولين كتاب معروف خود يعني "كودك و مراقبت دوران كودكي" در سال 1946 مي گويد: «شما بايد به خودتان اعتماد كنيد. شما بيشتر از آنچه فكر مي كنيد مي دانيد». اگر احساس مي كنيد كه چيزي براي سلامتي، رشد يا راحتي كودك شما مناسب نيست فورا با اين احساس خود مبارزه نكنيد. در بسياري از موارد يكي از والدين توانسته است بسيار زودتر از تيم پزشكي نشانه هاي اوليه يك مشكل را در كودك تشخيص دهد؛ مانند آغاز يك بيماري (حتي پيش از بروز تب) يا يك عارضه كه تشخيص داده نشده ولي موجب بروز تغييرات رفتاري يا تاخير رشد كودك مي شود. پس شما بايد چكار كنيد؟ به غريزه خود توجه كنيد. مشاهدات خود را در مورد كودك بنويسيد. در مورد مشورت با پزشك كودك شك نكنيد. اگر هنوز هم قانع نشده ايد به بررسي خود ادامه دهيد تا يك جواب قانع كننده پيدا كنيد. اگر اشتباه كرده بوديد يا به بروز يك مشكل مشكوك بوديد در حالي كه هيچ مشكلي در ميان نبود نگران نشويد. هر كسي اشتباه مي كند. با تشخيص احساسات غريزي و يادگيري از طريق تجربه، بتدريج ياد خواهيد گرفت كه بهترين راه برخورد با كودك چگونه است.

ماه 8، هفته 1

کودک شما چگونه رشد می کند؟

در اين مرحله ممكن است هنوز به كودك خود بگوئيد كه "تلفن اسباب بازي نيست"، "جغجغه ات را به اين طرف و آن طرف پرتاب نكن" و "موهاي خواهرت را نكش"! در اين سن كودك ممكن است بخواهد اقتدار شما را با سرپيچي از دستورهاي ساده امتحان كند. او نافرمان، لجباز يا خودسر نيست، فقط كنجكاو است. در اين سن هرگز به كودك خود اين برچسب ها را نسبت ندهيد. به خاطر داشته باشيد كه كودك فقط چيزهايي را به خاطر مي آورد كه چند لحظه پيش به او گفته ايد. در اين سن بهترين كار اين است كه فقط بگوييد: "نه" و سپس او را از انجام كارش منصرف كنيد.

زندگی شما:

پذيرفتن مسووليت يك كوچولو براي 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته، يا از سر كار سراسيمه به سراغ كودك رفتن و بالعكس مي تواند سرسام آور باشد. اين چند نكته را طي اولين سال زندگي با كودك خود به خاطر داشته باشيد: سلامتي خود را حفظ كنيد: چه اضافه وزن دوران حاملگي را كاهش داده باشيد يا نه، بايستي به اندازه كافي غذا بخوريد. از كافئين و الكل بپرهيزيد؛ اثر محرك و آرام بخش آنها موقتي است و پس از آن موجب مي شود كه احساس ناخوشايندتري داشته باشيد. يك برنامه ورزشي متعادل را چند بار در هفته پيگيري كنيد. اين برنامه مي تواند صرفا به پارك كردن ماشين در محلي دورتر از محل كار و پياده روي تا محل كار خلاصه شود. به اندازه كافي بخوابيد و در صورت امكان گاهي اوقات كمي چرت بزنيد. دستهاي خود را مرتب بشوييد تا از سرماخوردگي جلوگيري كنيد، خصوصا اگر كودك شما تماس زيادي با ساير كودكان دارد. از خانه بيرون برويد: با پياده روي يا كمي گلكاري يا باغباني از هواي تازه لذت ببريد. كودك شما هنوز كوچك است و مي توانيد او را به همراه خود به اين طرف و آن طرف ببريد؛ پس تا به راه نيفتاده است قدر اين موقعيت را بدانيد! گاهي اوقات را هم صرفا به خودتان (بدون كودك دلبندتان) اختصاص دهيد؛ با همسر يا يكي از دوستانتان به گردش برويد يا يك كار ديگر را كه دوست داريد اما مدتي است به آن نپرداخته ايد انجام دهيد. به خودتان حال بدهيد(!): براي ماساژ، آرايش و پيرايش صورت، مانيكور يا هر چيز ديگري كه فكر مي كنيد به شما احساس بهتر بودن مي دهد، كمي پول خرج كنيد. يك حمام طولاني و دلچسب هم مي تواند بسيار عالي باشد. تمركز كنيد: از يوگا، حركات كششي، تنفس عميق يا ديگر تمرينهاي مربوط به تمدد اعصاب استفاده كنيد.

ماه 8، هفته 2

کودک شما چگونه رشد می کند؟

"دندان در آوردن كودك" بين 3 تا 12 ماهگي آغاز مي شود اما اولين دندانها در اكثر كودكان در فاصله 4 تا 7 ماهگي بيرون مي زنند؛ و معمولا اولين دندانها دو دندان جلويي در آرواره پايين هستند. در صورتي كه بين دو دندان او فاصله وجود دارد نگران نشويد. دندانها معمولا با زواياي مختلف از لثه خارج مي شوند و فاصله بين آنها در سن 3 سالگي (كه همه 20 دندان شيري در مي آيند) از بين خواهد رفت. هنگامي كه مرحله دندان درآوردن آغاز مي شود، از آنجا كه كودك مي خواهد به اين "چيزهاي جديد" كه در دهانش درآمده اند عادت كند، آب دهان او بيشتر سرازير شده و صداهاي جديدي از خودش درخواهد آورد.

زندگی شما:

ممكن است موارد زيادي پيش بيايد كه مادر يك كودك 7 ماهه تا كنون يك پرستار بچه استخدام نكرده يا مدت زماني را دور از كودك خود نگذارنده باشد. اين كار ممكن است دلايل متعددي داشته باشد: مثلا كودك دچار بيماري شده باشد يا مادر نتواند كسي را براي مراقبت از كودك پيدا كند. مادراني كه شاغل هستند ممكن است به هيچ وجه مايل نباشند كه وقت آزاد خود را دور از كودكشان بگذرانند. و البته كودكان 7 ماهه ممكن است آنقدر بامزه و دوست داشتني باشند كه نتوان از آنها دور شد! همانگونه كه قبلا اشاره شد بنا به دلايلي بهتر است شما هر از چند گاهي از كودك خود دور شويد: به خاطر او يا به خاطر خودتان. اين جدايي هاي كوتاه مدت به او كمك مي كند تا رابطه خود را با افراد ديگر تنظيم كند و اجتماعي تر شود و حتي مي تواند او را در برابر "اضطراب جدايي" بيمه كند. لازم نيست كه براي مدت زمان طولاني او را ترك كنيد. يك ساعت خروج از منزل، ديدن يك فيلم يا هر جدايي كوتاه مدت در زماني كه كودك بيدار است و مي فهمد كه شما در كنار او حضور نداريد كافي است. اين كار براي شما هم خوب است: شما هم مي فهميد كه اگر از كودك خود دور شويد آسمان به زمين نمي آيد!

ماه 8، هفته 3

کودک شما چگونه رشد می کند؟

در اين مرحله احساسات كودك شما واضح تر شده است. او ممكن است افراد آشنا را ببوسد و اگر تشويق شود اين كار را تكرار خواهد كرد. در چند ماه آينده كودك شما خواهد توانست خلق و خوهاي مختلف (عصبانيت، شادي و...) را تشخيص داده و تقليد كند و ممكن است اولين نشانه هاي همدلي (ابراز شادماني متقابل يا ابراز همدردي) را از خود بروز دهد. مثلا اگر صداي گريه كسي را بشنود ممكن است خودش هم گريه كردن را آغاز كند. هرچند كودك شما در ابتداي راه فهم و درك احساساتش است اما از شما تقليد خواهد كرد. در ماهها و سالهاي آينده كودك شما دقيقا همان رفتاري را خواهد داشت كه شما با ديگران و بخصوص با خود او داريد.

زندگی شما:

هر كسي يك راه ميانبر خاص را ترجيح مي دهد. در اينجا چند راه براي ساده تر كردن زندگي پيشنهاد مي كنيم: غذاي خود را پيشاپيش آماده كنيد: برخي والدين ترجيح مي دهند كه غذاي كودك، خوراكيهاي ساده و چند وعده غذاي خانواده را پيشاپيش آماده كرده و سپس در موقع نياز از اين ذخيره استفاده كنند. مي توانيد در هر وعده كه امكان دارد مقداري بيش از نياز آن وعده غذا تهيه كنيد تا براي يك روز در يخچال يا براي روزهاي بعد در فريزر نگهداري كنيد. لوازم و مواد را منظم كنيد: هر چيزي را كه بطور روزانه يا هفتگي استفاده مي كنيد، در يك مكان خاص قرار دهيد تا در زمان نياز بتوانيد آن را به راحتي پيدا كنيد. بهتر است در هر جا تعدادي پوشك يا پستانك قرار دهيد؛ مثلا اگر در يك خانه بزرگ يا چند طبقه زندگي مي كنيد، يا خانه اقوامي كه بطور هفتگي سر مي زنيد. همواره تعدادي پوشك به صورت ذخيره نگهداري كنيد تا در زمان لازم با مشكل مواجه نشويد. وسايل استحمام و تغذيه كودك خود را در جعبه هاي پلاستيكي و در مكانهاي مشخص قرار دهيد تا در زمان نياز بتوانيد آنها را به راحتي پيدا كنيد. كودك را در فعاليتهاي خودتان شركت دهيد: شما مي توانيد به همراه كودك خود يك دوش دونفره بگيريد كه هم تفريح بامزه اي خواهد بود و هم در وقت شما صرفه جويي خواهد شد. مي توانيد برخي از امور منزل را به صورت بازي انجام دهيد: تا كردن لباسهاي شسته شده (كودك شما دوست دارد كه در ميان لباسها بازي كند) يا منظم كردن اتاق كودك. در اين صورت مي توانيد همزمان كارهاي خود را انجام دهيد، از كودك مراقبت كنيد، تفريح كرده و در وقت خود نيز صرفه جويي كنيد.

ماه 8، هفته 4

کودک شما چگونه رشد می کند؟

كودك شما آرام آرام مي تواند حركت كند و البته زمين خوردن هم بخش لاينفكي از اين فعاليت كودك است. هرچند اين زمين خوردنها ممكن است براي چند لحظه شما را واقعا بترساند، اما سعي كنيد از تلاش كودك براي كشف محيط اطراف و محدوديتهايش لذت ببريد. هر چند شما ميل داريد كه از كودك خود مراقبت كامل به عمل آوريد، اما با خودداري از اين ميل، به او اجازه دهيد كه رشد كند و روي پاي خودش بايستد. با اين حال سعي كنيد كه محيط خانه را براي كودك خود "امن" كنيد. يك راه مناسب آن است كه خودتان را جاي او بگذاريد تا بتوانيد محلهاي خطرناك را پيدا كنيد. مثلا محل نگهداري اشيا شكننده را محكم كنيد تا از سقوط و شكستن آنها جلوگيري شود و مبلمانهايي را كه چندان جلوي حركت كودك را نمي گيرند در اتاقها نگه داريد.

زندگی شما:

بسياري از والديني كه به تازگي صاحب فرزند شده اند مي گويند: هنگامي كه مدتي از تولد كودك گذشته و هيجان اوليه ورود كودك به زندگي از بين مي رود والدين مي فهمند كه از يكديگر دور شده اند و احساس نزديكي كه به يكديگر داشتند از بين رفته است. بچه دار شدن را مي توان زلزله اي در زندگي يك زوج دانست. از آنجا كه سختيها و وظايف تنظيم زندگي جديد اغلب بر دوش يكي از زوجين (عموما: مادر) قرار مي گيرد احساس جدايي از همسر مي تواند به سادگي ايجاد شود. اعتراف به بروز اين احساسات (در ابتدا اعتراف نزد خود و سپس ابراز آن به همسر) اولين قدم براي حل مساله است. به او بگوييد كه چه مقدار وقت و توجه براي كودك خود صرف كرده ايد (كه در نتيجه همسر شما ممكن است فكر كند كه تنها مانده است) و به او بگوييد كه چقدر به او علاقه داريد و از دوري او ناراحتيد. در صورتي كه شما و همسرتان (هر دو) اين احساس را داشته باشيد جاي نگراني نيست زيرا مي توانيد مشكل را حل كنيد. برنامه اي بريزيد كه زمان بيشتري را با هم بگذرانيد. ببينيد كه به چه كارهاي مشتركي علاقه بيشتري داريد و آن كارها را در اولويتهاي اول خود قرار دهيد. براي مدت زماني كه مي خواهيد با هم بگذرانيد برنامه مشخصي تدارك ببينيد. اين برنامه مي تواند به صورت هفتگي، شبانه يا شركت در مراسم خاص يا مذهبي باشد. يك رمز خاص بين خود بگذاريد تا هنگامي كه صحبتهاي يكي از شما زياده از حد به كودك يا كارهاي روزمره مربوط شد طرف ديگر با يادآوري آن رمز موضوع صحبت را عوض كند. اكنون كه كودك شما بزرگتر شده است مي توانيد برنامه جديدي را براي تقسيم كارها (مراقبت از كودك و انجام امور منزل) تهيه كنيد. اين كار نه تنها از فشار كار بر روي شما كم خواهد كرد، بلكه موجب خواهد شد تا شما و همسرتان بتوانيد زمان بيشتري را در كنار يكديگر به تفريح بگذرانيد. همچنين اين مزيت را هم خواهد داشت كه شما و همسرتان به صورت يك تيم دونفره كار خواهيد كرد.

ماه 9، هفته 1

کودک شما چگونه رشد می کند؟

كودك شما در اين سن سعي مي كند با تكان دادن، ضربه زدن، رها كردن يا پرتاب كردن اشيا آنها را بهتر بشناسد؛ و پس از آن اشيا را به طرف دهانش مي برد تا آنها را بهتر امتحان كند! او به تدريج مي فهمد كه شما از اشيا "استفاده" مي كنيد ( مثلا با شانه موهاي او را مرتب مي كنيد)؛ در نتيجه اگر تعداد زيادي از چيزهايي را كه او بتواند به آنها ضربه بزند، آنها را به اين طرف و آن طرف بتاباند، تكان دهد، رها كند يا باز كند، در اطراف او قرار دهيد براي او بسيار جذاب خواهد بود. همچنين كودك شما از اسباب بازيهايي كه كاربردهاي خاصي داشته باشند (مثلا تلفن) خوشش مي آيد. اگر خود او نمي تواند گوشي تلفن را نزديك گوشش نگه دارد شما براي او اين كار را بكنيد و وانمود كنيد كه در حال صحبت با تلفن هستيد. در چند ماه آينده او استفاده صحيح از اشيا مختلف را ياد خواهد گرفت: موهايش را شانه خواهد كرد، از فنجان چاي يا شير خواهد نوشيد و با تلفن اسباب بازي اش حرف خواهد زد!

زندگی شما:

در صورتي كه شما مراقبت از كودك خود را به ديگران سپرده و براي مدتي از او دور شويد، كودك شما به طور طبيعي نشانه هاي "اضطراب چدايي" را از خود بروز مي دهد. در واقع اين مطلب بيانگر رشد طبيعي و سالم او است. البته دانستن اين مطلب موجب نمي شود كه از اضطراب كودك خود ناراحت نشويد. روشهاي زير مي توانند به شما كمك كنند تا بر اين اضطراب غلبه كنيد: - يك خداحافظي گرم (اما واقعي) با او بكنيد. نگذاريد كه گريه كودك موجب احساساتي شدن يا تبديل يك خداحافظي ساده به يك وداع غم انگيز شود. - هنگامي كه با او خداحافظي كرديد واقعا براي مدتي از او دور شويد. در صورتي كه كودك با مشكل جدي مواجه نشده است، تسليم ميل دروني خود براي برگشتن نزد كودك نشويد. در صورتي كه پيش او برگرديد كار براي هر دوي شما مشكلتر خواهد شد. - هنگامي كه به مقصد رسيديد به منزل خود زنگ زده و تلفني با او صحبت كنيد. براي اين كه فكرتان آرام شود با كسي كه از او مراقبت مي كند صحبت كنيد تا مطمئن شويد كه كودك در شرايط مناسبي قرار دارد. به ندرت پيش مي ايد كه او پس از خروج شما از منزل گريه را متوقف كرده و به كار ديگري مشغول شود. - پس از اينكه به نزد كودك خود برگشتيد مدتي از وقت خود را فقط به او اختصاص دهيد تا پيوند بين شما مجددا برقرار شود. - به غريزه خود اعتماد كنيد. آيا هنگامي كه همسر شما كودك را ترك مي كند كودك همين واكنشها را نشان مي دهد؟ در صورتي كه پاسخ اين سوال منفي است مي توانيد از همسر خود بخواهيد كه به جاي شما از كودك دور شود. آيا هنگامي كه به نزد كودك بر مي گرديد او ناراحت و گرفته است؟ اين احتمال وجود دارد كه كودك شما و پرستار يا مراقب او با هم خوب كنار نيايند.

ماه 9، هفته 2

کودک شما چگونه رشد می کند؟

بينايي كودك شما (كه قبلا در بهترين حالت برابر 20 از 40 بود) اكنون از لحاظ روشني (شفافيت) و فاصله ديد مشابه يك فرد بزرگسال است. با اينكه هنوز هم ديد كودك شما در فواصل كوتاه بسيار بهتر است، ديد او براي فواصل نسبتا دور نيز به قدري رشد كرده است كه مي تواند افراد و اشيا را در اطراف اتاق تشخيص دهد. او ممكن است يك اسباب بازي را در گوشه ديگر اتاق ببيند و به سمت آن حركت كند. همچنين رنگ چشمان كودك شما به رنگ نهايي بسيار نزديك شده، هر چند ممكن است در آينده باز هم اندكي تغيير كند.

زندگی شما:

استفاده از "وقفه" يا "time-out" يك تكنيك انضباطي ساده براي والديني است كه كودك آنها قدري بزرگ شده است. پدر يا مادر مي توانند با استفاده از اين روش (و كاهش فشاري كه بر آنها وارد مي شود) رفتار خود را اصلاح كنند. خصوصا هنگامي كه كودك به راه مي افتد گاهي اوقات تحمل كردن مي تواند بسيار دشوار باشد. هنگامي كه احساس مي كنيد واقعا در برابر كودك درمانده شده ايد، كمي مكث كنيد تا به حالت طبيعي برگرديد. هنگامي كه احساس مي كنيد خيلي خسته ايد كودك را براي مدتي در محوطه بازي اش قرار دهيد. همچنين اگر كودك شما سالم است اما بدون دليل به طور دائم به گريه ادامه مي دهد، مي توانيد از اين روش استفاده كنيد؛ در اين حالت تا زماني كه شما بتوانيد كنترل خودتان را مجددا به دست آوريد، مطمئن هستيد كه كودك شما در محل امني قرار دارد. اگر او ناگهان در شب شروع به گريه كرد قبل از اينكه به سراغ او برويد چند دقيقه صبر كنيد تا كاملا بر خودتان مسلط شويد. روشهاي ديگري نيز براي اينكه در مواجهه با يك اتفاق ناگوار كنترل خود را مجددا به دست آوريد وجود دارد: چند نفس عميق بكشيد يا تا 10 بشماريد. همچنين مي توانيد از برخي روشهايي كه در ابتداي تولد كودك نيز استفاده مي كرديد باز هم استفاده كنيد: هنگامي كه كودك شما مي خوابد شما هم بخوابيد. البته از همسر خود نيز بخواهيد كه در يك برنامه منظم گاهي اوقات مسووليت نگهداري از كودك را بر عهده بگيرد. البته اين برنامه منظم لزوما مربوط به زماني نيست كه نگهداري از كودك سخت مي شود، بلكه مي تواند دائمي باشد.

ماه 9، هفته 3

کودک شما چگونه رشد می کند؟ ممكن است بخواهيد بدانيد كه آيا هنگامي كه كودك شما بتواند بايستد و حركت كند به كفش نياز دارد يا نه. بسياري از متخصصين بيماريهاي كودكان و همچنين متخصصين رشد اعتقاد دارند كه تا پيش از زماني كه كودك بتواند در خارج از خانه هم راه برود به كفش نيازي ندارد. ممكن است كودك شما در هنگام حركت پاهاي خود را كمي كج بگذارد يا كف پاهايش صاف به نظر برسند؛ اين مسائل كاملا طبيعي هستند. در صورتي كه كودك شما بدون كفش راه برود عضلات پاهاي او تقويت مي شوند. همچنين در اين حالت احساس كردن بافت و تركيب چيزي كه روي آن راه مي رود مي تواند به حفظ تعادل او كمك كند.

زندگی شما:

حركت دادن بدن در واقع منجر به توليد انرژي مي شود. در اينجا راهنماييهايي براي انتخاب ورزش مناسب ارائه شده است: - از خانه بيرون برويد: بخشي از زماني را كه با كودك خود مي گذرانيد، بطور منظم به پياده روي، دويدن آرام يا گردش اختصاص دهيد. در اين حالت از يك كالسكه كودك مخصوص دويدن آرام يا يك كالسكه كه چرخهاي مناسب داشته باشد استفاده كنيد. در اين صورت هنگامي كه ورزش مي كنيد مي توانيد حواس كودك خود را نيز تحريك كرده و به رشد او كمك كنيد. - با كودك خود به يك كلاس مناسب برويد: برخي باشگاههاي بدنسازي يا كلاسهاي يوگا كلاسهاي ويژه اي را نيز براي مادران به همراه كودكان خردسالشان برگزار مي كنند. در برخي از مراكز نيز بخش ويژه اي براي نگهداري از كودكان تدارك ديده شده است. - يك محل براي ورزش در خانه خود ايجاد كنيد: براي اين كار مي توانيد در هنگامي كه كودك خواب است يا به كار ديگري مشغول است، از تجهيزات "ورزش در منزل" يا نوارهاي ويديويي يا CD استفاده كنيد. - با كودك خود بازي كنيد: با همديگر در اتاق برقصيد؛ مطمئن باشيد كه كودك شما از اين كار لذت خواهد برد. - از استفاده از راههاي ميان بر خودداري كنيد: ماشين خود را كمي دورتر از مقصد پارك كنيد تا مجبور شويد كه كمي پياده روي كنيد. به جاي استفاده از آسانسور يا پله برقي، از پله ها استفاده كنيد.

ماه 9، هفته 4

کودک شما چگونه رشد می کند؟

احتمالا در اين دوره به دليل بروز "اضطراب جدايي"، هر مقدار جدايي از كودك براي شما بسيار سخت و ناگوار است. اما احتمالا مسافرت يا اين طرف و آن طرف رفتن به همراه كودك نيز دشوارتر خواهد بود. او به محيط اطراف و چهره هاي آشنا عادت كرده است و از اينكه بتواند اوضاع را پيش بيني كند خوشحال خواهد شد. بنابراين خروج از محيط معمولي اطراف او مي تواند احساس امنيت و نظم او را بر هم زند خصوصا هنگامي كه با مكانهاي ناآشنا يا آدمهاي غريبه برخورد كند. در اين سن او نمي تواند مفهوم مسافرت را بفهمد اما متوجه خواهد شد كه در يك مكان جديد و ناآشنا قرار مي گيرد. در سفر براي كمي بداخلاقي او آماده باشيد و سعي كنيد چيزهاي زيادي براي پرت كردن حواس او از اطراف فراهم كنيد: كتابهاي عكس دار، اسباب بازيهاي صدادار، اسباب بازيهاي تودرتو و محبوب ترين چيزي كه او براي خودش انتخاب كرده است. به گونه اي برنامه ريزي كنيد كه او بتواند مدتي از وقت خود را دور از غريبه ها بگذراند تا فشار روحي وارد بر خود را كمتر كند.

زندگی شما:

تهيه خوراكيهاي سالم براي والديني كه وقت كمي دارند و همچنين براي كودكان در حال رشد بسيار مهم است. در اينجا به نكاتي براي تهيه خوراكيهاي سالم اشاره مي كنيم: آنها را در دسترس بگذاريد: هنگامي كه پوشكهاي كودك را براي يك مسافرت كوتاه درون شهري يا گردش بيرون شهر آماده مي كنيد، مقداري خوراكي مغذي را نيز براي خودتان تهيه كرده و در دسترس قرار دهيد. هميشه سعي كنيد غذاها و خوراكيهاي سالم و قابل حمل را در آشپزخانه داشته باشيد؛ در اين صورت مجبور نخواهيد شد كه براي خوردن هر وعده غذا مدت زيادي در يك مكان توقف كنيد يا كار بدتر اينكه از غذاهاي آماده مانند كالباس، همبرگر و انواع سوخاري استفاده كنيد! با خود تنقلات داشته باشيد: چند انتخاب مناسب مي تواند انواع غلات بو داده (مانند برشتوك)، ميوه تازه يا خشك شده، سبزيجات تازه (مانند هويج و كرفس)، ماست، سيب زميني پخته شده و سسهاي طبيعي و سالم باشد. مي توانيد از مخلوط ميوه تازه يا يخزده با شير نيز به عنوان يك معجون مغذي و مناسب استفاده كنيد. مصرف كافئين را محدود كنيد: بهتر است از چاي، قهوه و نوشابه هاي گازدار كمتر استفاده كنيد. در صورتي كه شما به كودك خود شير مي دهيد اين مساله مهمتر خواهد بود. مقادير زيادي آب ساده بنوشيد تا آب مورد نياز براي بدن شما و توليد شير تامين شود. همچنين مي توانيد با اضافه كردن قدري آب ميوه، ليمو يا پرتقال به آب ساده آن را طعم دار كنيد. چاي گياهي داغ يا سرد در رفع خستگي شما اثر زيادي دارد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)