نفسنفس، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 23 روز سن داره

هستی من.نفس

ارتباط با نفسم

1392/3/10 20:47
نویسنده : آلیس
305 بازدید
اشتراک گذاری

سلام نفس مامان

 

هستی مامان دنیای منخوبیچه خبراااا خوش میگذره

برا عشق مامانی بگم که الان درست شش ماهه که تو دل مامانی هستی وای که چقدر به بودنت عادت کردم وای که چقدر برا اومدنت لحظه شماری میکنم تا بتونم بغلت کنم آخ چه حالی میده روزی که تورو تو بغلم بگیرمبه عسل خودم بگم که تقریبا از 4 ماهگی شروع کردم به صحبت کردن با جیگر مامان. هر روز صبح که از خواب بیدار میشوم اول از هر چیزی باهات حرف میزنم و بهت سلام میکنم تو هم تا صدای مامانی رو میشنوی بهم واکنش نشون میدی و با تکون هایی که میخوری ابراز وجود میکنی بعد حالتو میپرسم بهت صبح بخیر میگم از کارایی که میخوام تو طول روز انجام بدم برات توضیحاتی میدم  چون میدونم صدامو میشنوی و حتی لمسش هم میکنی  تو طول روز هم که میفهمم بیداری چند بار آهنگی رو که خودم خیلی دوسش دارم با نام *خوشحالم از اینکه تو به دنیا اومدی*  برات میذارم در واقع هدفون رو مستقیم میزارم رو شکمم    و تو هم بهش گوش میدی آخه اینطوری دلم میخواد با عشقم ارتباط برقرار کنم وای که چه حالی دارم وقتی لگد میزنی دست و پاتو تکون میدی میخوای به مامانی بگی که داری گوش میدی میخوای بگی که میشنوی که چی ها بهت میگم آره میدونم دختر گلم راستش برا این موسیقی میذارم چون با موسیقی میدونستم که آروم میشی و قبل و بعد از تولد راحت تر میتونی بخوابی. بگم که شبا هم شکممو به آرامی ماساژ میدم و نوازشت میکنم و بهت شب بخیر میگم و تو هم بهم واکنش نشون میدی که باشه بخواب مامانی قول میدم تا صبح آروم بخوابم و اذیتت نکنم

 

 

هفته بیست و نهم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

اكنون وزن كودك شما حدود 1100 گرم و اندازه او كمي بيشتر از 38 سانتي متر است. ماهيچه ها و ريه او به رشد خود ادامه مي دهند و سر او بزرگتر مي شود تا با مغز در حال رشد او (كه در حال ساختن ميلياردها سلول عصبي است) هماهنگ شود. با اين سرعت بالاي رشد نبايد تعجب كرد كه نيازهاي غذايي كودك شما در اين سه ماهه به حداكثر مقدار خود مي رسند. براي اينكه نيازهاي غذايي خود و كودكتان را به خوبي تامين كنيد، به مقادير زيادي پروتئين، ويتامين C، اسيد فوليك، آهن و كلسيم نياز داريد. اسكلت كودك شما در حال محكم شدن است و به همين دليل بدن او هر روز حدود به 200 ميلي گرم كلسيم نياز دارد.

شما چگونه تغییر می کنید؟

اكنون شما بايد بتوانيد حركات كودك خود را به خوبي حس كنيد. به ضرباتي كه كودكتان با آرنج يا پايش مي زند توجه كنيد و اگر احساس كرديد كه فعاليت كودكتان كم شده است به پزشك خود خبر دهيد. او ممكن است از شما بخواهد تا تعداد حركات جنين يا ضرباتي را كه به بدن شما وارد مي كند بشماريد، تا مطمئن شود كه مشكلي وجود ندارد. ممكن است به برخي از عارضه هاي قديمي، مثل سوزش معده و يبوست دوباره دچار شويد. هورمون پروژسترون كه در دوران حاملگي ترشح مي شود عضلات بدن شما را سست و آزاد مي كند كه شامل عضلات معده و روده نيز مي شود. شل شدن عضلات به اضافه ازدحامي كه در شكم شماست سرعت هضم غذا را كاهش مي دهد، بخصوص بعد از صرف يك وعده غذاي سنگين ممكن است در معده و روده شما گاز يا نفخ توليد كند. بواسير نيز مشكل ديگري است كه مي توانيد آن را ناشي از رشد رحم (و همچنين يبوست) بدانيد. بواسير كه به رگهاي خوني متورم در ناحيه مقعدي گفته مي شود در دوران حاملگي بسيار شايع است و معمولا پس از زايمان به سرعت از بين مي رود. اگر اين عارضه همراه با خارش يا درد باشد، مي توانيد در يك لگن يا وان كوچك از آب گرم (كه كفلها و مقعد را بپوشاند) بنشينيد و يا از كيسه آب گرم يا كمپرس سرد در محل عارضه استفاده كنيد. همچنين از نشستن يا ايستادن به مدت طولاني اجتناب كنيد. از مصرف هرگونه مواد دارويي بدون تجويز پزشك خودداري كنيد و هرگونه خونريزي مقعدي را سريعا به او اطلاع دهيد. براي جلوگيري از بروز يبوست از غذاهاي فيبردار استفاده كنيد، مقادير زياد آب بنوشيد و يك تمرين ورزشي منظم داشته باشيد. تعداد كمي از خانمهاي حامله ممكن است به عارضه "افت فشار خون خوابيده" مبتلا شوند. اين حالت ناشي ازكاهش فشارخون است وهنگامي كه اين خانمها به پشت دراز مي كشند ضربان قلب و فشار خون آنها تغيير مي كند؛ ممكن است به سرگيجه دچار شوند و با تغيير وضعيت سرگيجه آنها از بين مي رود. همچنين ممكن است هنگامي كه به سرعت تغيير وضعيت مي دهيد دچار سرگيجه شويد. براي اجتناب از اين عارضه هنگامي كه مي خواهيد از حالت درازكش به حالت نشسته و سپس به حالت ايستاده تغيير وضعيت دهيد اين كار را به آرامي انجام دهيد.

فعالیت های این هفته

چند كار بسيار مهم را انجام دهيد: در هفته هاي اول پس از زايمان خريد كردن براي شما غير ممكن خواهد بود. موارد زير از جمله چيزهايي هستند كه در آن زمان به شدت به آنها نياز خواهيد داشت. پس همين حالا آنها را تهيه كنيد: - پوشك بچه: يك نوزاد به طور متوسط به 12 پوشك در روز نياز دارد. - لوازم بهداشتي بچه از قبيل ناخنگير بچه، تبگير (ترجيحا از نوعي كه هم استفاده از آن راحت باشد و هم قابل اعتماد) سرنگ حبابي و يك پستانك. - شوينده هاي لباس مخصوص كودكان - نوار بهداشتي براي خودتان (شما تا چند هفته پس از تولد خونريزي خواهيد داشت.) - دستمال كاغذي، دستمال حوله اي و ظرف يكبار مصرف براي اينكه بتوانيد بعد از صرف غذا به سرعت همه جا را تميز كنيد.

هفته 30 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

اندازه كودك شما كمي بيشتر از 39.3 سانتي متر شده است و وزن او حدود 1350 گرم مي باشد. مايع آمنيوتيك اطراف او اكنون حدود 700 گرم است اما با گذشت زمان كودك شما رشد كرده و حجم بيشتري از رحم را به خود اختصاص خواهد داد و در نتيجه حجم مايع آمنيوتيك اطراف او كاهش خواهد يافت. چشمان او باز و بسته مي شوند، او قادر است بين تاريكي و روشنايي تمايز قائل شود و حتي مي تواند حركت يك منبع نور را به سمت عقب و جلو دنبال كند. هنگامي كه كودك شما متولد شود چشمانش را در بيشتر طول روز بسته نگه مي دارد. هنگامي كه چشمانش را باز مي كند مي تواند به تغييرات نور واكنش نشان دهد. اما ميزان دقت بينايي او تنها 20/1 (يك بيستم) است، يعني فقط اشيائي را دقيقا تشخيص مي دهد كه تنها چند سانتي متر با صورت او فاصله داشته باشند. بينايي طبيعي در بزرگسالان (براي افراد سالم) برابر با 20/20 (بيست بيستم) است.

شما چگونه تغییر می کنید؟

شما ممكن است اين روزها كمي خسته باشيد، خصوصا اگر به مشكلات خواب يا بدخوابي هم دچار شويد. همچنين ممكن است نتوانيد درست راه برويد يا اشياء را درست حمل كنيد. اين حالت هم كاملا قابل درك است. شما بواسطه هورمونهاي دوران حاملگي هم سنگين تر شده ايد هم تعادل خود را از دست داده ايد و هم مفاصل شما سست و شل شده اند. اين امر مي تواند موجب اين شود كه شماره كفش شما نيز افزايش يابد؛ و البته ممكن است كه اين تغيير دائمي باشد. تغييرات سريع خلق و خوي خود را در اوائل حاملگي به ياد مي آوريد؟ عارضه هايي كه هم اكنون براي شما رخ مي دهند باضافه تغييرات هورموني ممكن است موجب شود كه حالتهاي ماههاي اول دوباره به سراغ شما بيايند. ممكن است شما نگران اين مطلب باشيد كه آيا كودك شما چه شكلي خواهد بود يا اينكه آيا شما والدين خوبي خواهيد بود يا خير. اين نگرانيها طبيعي هستند. اما اگر نمي توانيد بر اين حالتها غلبه كنيد و از نگراني دربياييد، يا بيش از حد مضطرب و زودرنج شده ايد، با پزشك يا ماماي خود صحبت كنيد. شما ممكن است از جمله 10% خانمهاي حامله اي باشيد كه افسردگي را از افسردگي خفيف تا متوسط در دوران حاملگي شان تجربه مي كنند.

فعالیت های این هفته

اسباب و وسايل كودك خود را آماده كنيد: اين كار مي تواند يك گزينه مناسب براي همسر شما يا يكي از دوستانتان كه مي خواهد به شما كمك كند باشد. آماده كردن تخت گهواره دستي و كالسكه دستي مي تواند براي شروع خوب باشد، زيرا سرهم كردن قسمتهاي مختلف آنها كار نسبتا دشواري است. وسايلي از قبيل تاب نوزاد يا ني ني لاي لاي، آويز بالاي تخت كودك، بي سيم مخصوص و نمايشگر كودك (كه بوسيله آن مي توانيد محل قرار گرفتن كودك خود را مشاهده كنيد يا با شنيدن صداي او از وضعيت او اطمينان حاصل كنيد) ممكن است به باطري نياز داشته باشند پس اطمينان حاصل كنيد كه به اندازه كافي باطري تهيه كرده ايد. استفاده از باطري قابل شارژ و شارژر مي تواند گزينه مناسبي باشد. اگر به دليل بيماري يا شرايط خاصي نبايد به كودك شير دهيد، اكنون زمان مناسبي است تا سرويس شيردهي نوزاد (شيردوش، شيشه شير و پستانكها) را استريل و ضدعفوني كنيد.

هفته 31 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

در اين هفته اندازه كودك شما به حدود 40 سانتي متر رسيده است. وزن او كمي بيشتر از 1360 گرم است و به زودي شاهد يك افزايش وزن ناگهاني در كودكتان خواهيد بود. او همچنين مي تواند سرش را از يك طرف به طرف ديگر بچرخاند. يك لايه چربي هم در زير پوست او در حال جمع شدن است تا او براي زندگي در خارج رحم آماده شود، در نتيجه بازوها سرها و بدن او در حال بزرگتر شدن هستند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

شما ممكن است در اين دوران شاهد ترشح آغوز يا پيش شير از پستانهايتان باشيد. برخي از خانمهاي حامله چنين مسئله اي را مشاهده مي كنند و برخي هم آن را پيش از تولد نوزادشان تجربه نخواهند كرد. در هر حال اين مسئله طبيعي است و نشانه آن است كه بدن شما وظيفه خود را به درستي انجام مي دهد. اگر ميزان اين ترشحات زياد است مي توانيد يك دستمال مخصوص دوران شيردهي در سوتين خود بگذاريد تا از كثيف شدن لباسهايتان جلوگيري كنيد. همچنين اگر تصميم داريد كودكتان را با شير خود تغذيه كنيد ممكن است بخواهيد از سوتين شيردهي استفاده كنيد. اگر سوتين فعلي شما ديگر برايتان راحت نيست مي توانيد از همين الان از سينه بند شيردهي استفاده كنيد. آيا گاهي اوقات ماهيچه هاي رحم شما منقبض مي شوند؟ بعضي از خانمهاي حامله اين انقباضات ناگهاني را (كه انقباض براكستون- هيكس ناميده مي شوند) در نيمه دوم حاملگي و ماههاي آخر بارداري خود تجربه مي كنند. اين انقباضات كه بين 30 تا 60 ثانيه طول مي كشند و نامنظم و بي قاعده هستند فعلا نبايد مرتب بروز كنند و همچنين نبايد دردناك باشند. هنگامي كه چند هفته به زايمان شما باقي مانده باشد ممكن است اين انقباضات بيشتر بروز كنند و شايد كمي دردناك شوند. به اين انباضها اغلب "درد زايمان كاذب" مي گويند، زيرا گاهي اوقات ممكن است تشخيص درد زايمان اصلي از اين انقباضات ناگهاني بسيار سخت باشد. با اين حال تا پيش از هفته سي و هفتم هنوز كودك شما نارس است. پس اگر اين انقباضات به طور مرتب رخ مي دهند حتي اگر درد ندارند ممكن است نشانه اي از زايمان زودرس باشند. در صورت مشاهده تغيير يا افزايش ترشحات واژن كه آبكي، لزج، صورتي يا خوني باشند، همچنين در صورت مشاهده درد در ناحيه شكم، گرفتگي عضلاني مشابه با دوران قاعدگي، بيشتر از 4 بار انقباض عضلاني در ساعت، افزايش فشار در ناحيه لگن يا كمردرد (خصوصا اگر قبلا چنين دردي نداشته ايد) بلافاصله با پزشك يا ماماي خود تماس بگيريد. اگر شما فرزند پسري بدنيا خواهيد آورد، بهتر است در مورد ختنه كردن يا نكردن او با يكديگر صحبت كنيد، در مورد زمان و روش انجام ختنه نظرات مختلفي مطرح مي شود، بهتر است كمي تحقيق كنيد يا از متخصص زنان و اطفال خود بپرسيد.

فعالیت های این هفته

ساك بيمارستان خود را آماده كنيد: مي توانيد از بيمارستان بپرسيد كه چه لوازمي در اختيار شما قرار خواهند داد و چه چيزهايي را بايد از داروخانه بيمارستان تهيه كنيد. با اين حال پيشنهاد مي كنيم علاوه بر لباس و مسواك برخي موارد ديگر كه بهتر است آماده كنيد عبارتند از: - يك عكس، تصوير يا چيز ديگري كه در هنگام زايمان به آن نگاه كنيد؛ - تعدادي بيسكويت براي اينكه انرژي خود را به دست آوريد و آدامس يا شيريني نعنايي براي زماني كه دهانتان بوي نامناسبي دارد؛ - بالش، جوراب و دمپايي راحتي تان؛ - كتاب يا مجله؛ البته مجلات يا كتابهاي سنگين و پرمحتوا به درد نمي خورند، زيرا شما نمي توانيد بر روي آنها تمركز كنيد؛ - لباس خواب و سوتين شيردهي؛ - يك لباس كودك مناسب براي هنگامي كه مي خواهيد نوزادتان را به خانه ببريد؛ - يك دوربين عكسبرداري يا فيلمبرداري، باطريهاي نو و فيلم.

هفته 32 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

احتمالا اكنون وزن كودك شما حدود 1800 گرم و طول او هم حدود 43.2 سانتي متر است و بيشتر فضاي رحم شما را به خودش اختصاص داده است. ناخنهاي انگشتان پاهاي او درآمده اند و ناخنهاي انگشتان دستهاي او هم رشد كرده اند. برخي از كودكان در اين مرحله موي واقعي هم درآورده اند در حالي كه برخي ديگر تنها موهاي نرمي شبيه به كرك هلو دارند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

در حال حاضر حجم خون شما (پلاسماي خون و گلبولهاي قرمز آن) حدود 40 تا 50 درصد بيشتر از زماني شده است كه حامله نبوديد. اين تغيير براي آن است كه نيازهاي شما و كودكتان تامين شود. همچنين اين خون اضافي خونريزي هنگام زايمان را هم جبران خواهد كرد. وزن شما به ميزان نيم كيلوگرم در هفته در حال افزايش است كه نيمي از اين افزايش وزن متعلق به كودك شما مي باشد. با نزديك شدن رحم به ديافراگم و فشار آوردن به آن و افزايش فشار بر روي شكم ممكن است بيشتر از قبل دچار سوزش معده شويد يا گاهي اوقات احساس تنگي نفس كنيد. براي رفع مشكل تنگي نفس غذاي خود را در حجم كمتر و دفعات بيشتر (به جاي سه بار در روز) ميل كنيد و هنگام خوابيدن پاي خود را بالاتر از بدن قرار دهيد. خوردن حجم كمتري از غذا به رفع سوزش معده نيز كمك مي كند. با رشد كودك شما بواسطه افزايش وزن در ناحيه شكم ، وضعيت ظاهري بدن و همچنين مركز ثقل شما تغيير مي كند. بعلاوه ماهيچه هاي شكمي شما كشيده تر شده، هورمونها موجب سست تر شدن رباطهاي ماهيچه ها مي شوند و حتي ممكن است رحم در حال رشد، بر تعدادي از عصبهاي شما نيز فشار وارد كند. اين موارد ممكن است باعث بروز كمردرد و يا احساس درد در كفل و يا كشاله ران شما شوند. در صورتي كه در پاهاي خود احساس كرختي (بي حسي) و يا خارش مي كنيد به پزشك يا ماماي خود اطلاع دهيد.

فعالیت های این هفته

ليست اسامي كساني را كه مي خواهند پس از زايمان به شما كمك كنند آماده كنيد: ممكن است دوستان و اقوام شما بخواهند پس از تولد نوزاد در امور مختلف از جمله كارهاي خانه به شما كمك كنند. اما سر بعضي از خانمها آنقدر پس از زايمان شلوغ مي شود كه حتي نمي توانند براي انجام كارهاي خانه به ديگران امر و نهي كنند! اين نكته مهمي است كه بايد به آن توجه كنيد؛ روزها و هفته هاي آول پس از ورود نوزاد واقعا غافلگير خواهيد شد و افرادي هستند كه واقعا دوست دارند به شما كمك كنند مشروط بر اينكه بدانند چه كاري را و در چه زماني بايد چگونه انجام دهند. پس از هم اكنون آماده شويد؛ فهرست زير مي تواند به شما كمك كند تا بتوانيد كارهاي مختلف را افراد مناسب واگذار كنيد: - اگر كسي به شما گفت كه مايل است در هفته هاي اول پس از زايمان به شما كمك كند نام و شماره تماس او را يادداشت كنيد. - اطمينان حاصل كنيد كه امكانات و مواد شوينده به اندازه كافي در دسترس است. - يك برنامه مراقبت يا يك گردش براي بقيه فرزندان خود تدارك ببينيد. - از يكي از همسايگان يا دوستان خود بخواهيد كه براي آب دادن به گلدانها يا مراقبت از حيوان خانگي به شما كمك كند. - يك ليست كامل از خواروبارهاي مورد نياز روزانه يا چند روزه را تهيه كنيد كه بتوانيد آن را براي خريد به يكي از دوستانتان بدهيد. - نحوه استفاده از دستگاههاي مختلف (مثلا ماشين لباسشويي يا ظرفشويي) را بنويسيد. - از يكي از همسايگان بخواهيد كه زباله هاي شما را در وقت مقرر بيرون ببرد.

هفته 33 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

در اين هفته وزن كودك شما كمي بيشتر از 1810 گرم و طول بدن او (از سر تا پاشنه پا) حدود 43.7 سانتي متر مي شود. چروكها و همچنين رنگ سرخ پوست او كمتر شده و در حالي كه اكثر استخوانهاي او در حال سخت شدن هستند جمجمه او هنوز نرم بوده و استخوانهاي جمجمه كاملا به يكديگر نچسبيده اند. اين امر به او كمك مي كند تا راحت تر از مجراي زايمان عبور كرده و به دنيا بيايد.

شما چگونه تغییر می کنید؟

شما ممكن است درد و يا حتي كرختي در انگشتها، مچ و دستهاي خود حس كنيد. بافتهاي مچ دست شما همانند بقيه بافتهاي بدنتان ممكن است متورم شوند. در اين صورت فشار در كانال مچ (كه يك مجراي استخواني در مچ دست شماست) افزايش مي يابد. عصبهايي كه از اين مجرا عبور مي كنند تحت فشار قرار مي گيرند كه در نتيجه عوارضي همچون بي حسي، خارش، تير كشيدن، احساس سوزش، تير كشيدن و يا درد مبهم بروز مي كنند. استفاده از مچ ‌بند را امتحان كنيد يا در هنگام خواب يك بالش زير دستهاي خود قرار داده و آنها را بالاتر از سطح بدن نگاه داريد. اگر بايد در محل كار به طور دائم از دستهاي خود استفاده كنيد، مثلا تايپيست هستيد يا در خط مونتاژ يك كارخانه كار مي كنيد، هنگام استراحت دستهاي خود را در حالت كشيده قرار دهيد. اگر به هنگام خواب در شب مشكل داريد يك بالش بين پاها و زير پشت خود قرار دهيد. اگر اين كار به شما كمك نكرد چند بالش زير سر خود قرار داده و سعي كنيد در حالت نيمه نشسته بخوابيد و حتي مي توانيد در حالتي كه كاملا روي تخت نشسته و به بالشها تكيه داده ايد بخوابيد. اگر دفعات رفتن به توالت خواب شما را به هم ريخته است، از عصر به بعد مايعات كمتري مصرف كنيد. براي اكثر خانمها روابط جنسي در دوران حاملگي تا قبل از پاره شدن كيسه آب و فرا رسيدن زمان زايمان مشكلي ايجاد نمي كند. با اين حال توصيه مي شود كه در هفته هاي آخر آميزش با استفاده از كاندوم باشد يا اصلا انجام نشود.

فعالیت های این هفته

لباسها و وسايل خواب كودك خود را بشوييد: لباسهاي خوشگلي را كه براي كودك خود خريده ايد يا در مهماني هديه گرفته ايد به ياد مي آوريد؟ شما بايد هرچيزي را كه با پوست لطيف كودكتان تماس خواهد داشت بشوييد تا هرگونه ماده محرك كه ممكن است در تار و پود آن موجود باشد از بين برود. ملايم ترين شوينده ها كه براي اين كار مناسب هستند عبارتند از پودر هاي صابون و شوينده هاي مخصوص كودكان، شوينده هايي كه غير حساسيت زا هستند و شوينده هايي كه روي آنها نوشته شده است: مخصوص پوستهاي حساس.

 هفته 34 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

وزن كودك شما به 2155 گرم رسيده است و اندازه بدن او هم حدود 45.5 سانتي متر شده است. لايه هاي چربي كه براي تنظيم دماي بدن او بعد از تولد مورد نياز است در حال كامل شدن هستند كه در نتيجه بدن كودك شما حالت گردتري به خود گرفته است. سيستم عصبي مركزي او در حال تكميل شدن است و اكنون ريه هاي او كاملا رشد كرده اند. اگر از احتمال بروز زايمان زودرس نگران هستيد بايد بدانيد كه تقريبا 99% از كودكاني كه به اين مرحله از رشد مي رسند در خارج از رحم نيز قادر به ادامه حيات خواهند بود و بسياري از آنها به عوارض درازمدت ناشي از زايمان زودرس مبتلا نخواهند شد.

شما چگونه تغییر می کنید؟

شما ممكن است اخيرا كمي احساس خستگي كنيد كه كاملا قابل درك است. از فعاليت خود بكاهيد و براي روز زايمان انرژي ذخيره كنيد. اگر بايد مدت زمان زيادي را روي پاهاي خود بايستيد از كمربند حاملگي استفاده كنيد زيرا از شكم شما محافظت كرده و بخشي از وزن شما را در بقيه بدن پخش مي كند. اگر هم به مدت طولاني نشسته يا خوابيده ايد، به سرعت از جاي خود بلند نشويد زيرا ممكن است خون در پاهاي شما جمع شده باشد كه در نتيجه فشار خون شما (براي چند لحظه) افت مي كند كه در نتيجه ممكن است در هنگام بلند شدن احساس سرگيجه داشته باشيد. اكثر ماماها به خانمهاي حامله پيشنهاد مي كنند كه از ماساژ پرينه (ماساژ ناحيه بين واژن و مقعد) استفاده كنند تا از پارگي آن در هنگام زايمان پيشگيري شود. اكنون زمان مناسبي براي انجام اين كار است هرچند ممكن است اين ماساژ براي برخي خانمها چندان راحت نباشد و همچنين انجام اين ماساژ لزوما مانع پاره شدن پرينه نمي شود. به هر حال در اين مورد از پزشك خود بپرسيد و روش انجام آنرا فرا بگيريد. شما ممكن است برآمدگي ها يا تاولهايي را بر روي شكم خود مشاهده كنيد كه همراه با احساس خارش باشد. بروز اين تاولها ممكن است تا كفل يا كشاله ران هم امتداد پيدا كند. اين عارضه معمولا بي خطر بوده و بثورات و كهيرهاي خارش دار دوران بارداري ناميده مي شود. اما به هر حال در صورت مشاهده اين موارد از پزشك خود بخواهيد شما را معاينه كند تا از سلامت شما مطمئن شود. در ضمن اگر در تمام بدن خود احساس خارش داريد حتي اگر اين خارش شديد نيست به پزشكتان اطلاع دهيد.

فعالیت های این هفته

زايمان ممكن است زودتر از وقت مقرر رخ دهد پس براي آن برنامه ريزي كنيد: شما ممكن است به زودي زايمان را تجربه كنيد يا مدت زمان بستري بودن شما در بيمارستان بيشتر از آن چيزي باشد كه اكنون پيش بيني مي كنيد. كليد خانه خود را به حداقل يكي از بستگان يا دوستان خود بدهيد تا در صورتي كه چيزي از منزل نياز داشتيد و خودتان قادر نبوديد به خانه بياييد آن را براي شما بياورند. دوستان يا بستگان شما بايد در موقع ضرورت كارهاي زير را انجام دهند؛ پس كارها را تقسيم كرده و به آنها اطلاع بدهيد: - نگهداري از بقيه فرزندان شما در دوران زايمان و بستري بودن در بيمارستان؛ - بردن كودكان به مدرسه و فعاليتهاي فوق برنامه و برگرداندن آنها؛ - آب دادن به گلها و گياهان، مراقبت از حيوان خانگي و گرفتن پيامها و نامه ها؛ - تعيين كسي كه كارهاي شما را در محل كار انجام دهد يا هر وظيفه ديگري را كه بر عهده داريد متقبل شود؛ نام و شماره تماس اين افراد را در كيف دستي خود قرار داده يا وارد گوشي تلفن همراه خود كنيد تا بتوانيد در هنگام نزديك شدن زايمان به سرعت به آنها خبر بدهيد.

هفته 35 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

كودك شما در حال بزرگ شدن است! وزنش بيشتر از 2250 گرم شده و طول بدن او هم كمي بيشتر از 45.7 سانتي متر است. هرچند رحم شما جاي گرم و نرمي است، اما چون فضاي داخل رحم كمي كوچك است كودكتان نمي تواند در آن شيرجه بزند يا غلت بخورد! البته او همچنان به لگد زدن ادامه خواهد داد. اكنون كليه هاي او كاملا رشد كرده اند و كبد او نيز مي تواند مقداري از ضايعات بدن را فرآوري و دفع كند. رشد فيزيكي كودك شما تقريبا به پايان رسيده است و او در چند هفته آينده فقط وزن اضافه خواهد كرد.

شما چگونه تغییر می کنید؟

رحم شما تا 15 برابر حالت عادي بزرگ شده بطوريكه بالاي رحم شما تقريبا زير دنده هاي سينه قرار گرفته است و شايد احساس كنيد كه ديگر جايي براي رشد آن باقي نمانده است. اگر مي توانستيد به درون رحم خود نگاهي بيندازيد متوجه مي شديد كه حجم مايع آمنيوتيك درون رحم خيلي كم شده و جاي آن را يك كودك كوچولو گرفته است. رحم شما جاي بقيه اندامهاي داخلي تان را هم تنگ كرده و شما ممكن است به همين خاطر بيشتر به دستشويي برويد و يا دچار برخي عوارض ناشي از سوء هاضمه (مثل سوزش معده) شويد. اگر اين مشكلات را نداريد از معدود خانمهاي خوش شانس هستيد! ممكن است پزشك يا ماما از شما بخواهد كه از اين به بعد تا زمان زايمان هر هفته شما را معاينه كند. همچنين ممكن است از شما بخواهد كه حركات جنين داخل رحم را به دقت تحت نظر قرار دهيد تا از ميزان فعاليت كودك در درون رحم مطمئن شود. الآن زمان مناسبي است تا براي زايمان و تولد كودك خود برنامه ريزي كنيد. همه موارد مهم را در يك ليست وارد كنيد: چه كسي در زمان زايمان در كنار شما خواهد بود؟ از چه روشي براي كاهش درد استفاده خواهيد كرد؟ و مي خواهيد چه مدت در بيمارستان بمانيد؟ اين كار مي تواند يك نقطه شروع مناسب باشد تا با تيم پزشكي خود در اين موارد صحبت كنيد. زمان دقيق زايمان را نمي توان پيش بيني كرد و شما هم احتمالا نمي توانيد برنامه مورد نظرتان را جزء به جزء اجرا كنيد، اما پيش بيني هاي زودهنگام و جمع آوري تمام گزينه هاي ممكن براي اتفاقات احتمالي مي تواند از نگرانيهاي اين مرحله از حاملگي بكاهد.

فعالیت های این هفته

به آرايشگاه برويد: از آرايشگر خود بخواهيد كه موهاي شما را به يك شكل ساده و مرتب كوتاه كند به نحوي كه لازم نباشد وقت زيادي براي نظافت و آراستن آنها صرف كنيد. از اين به بعد ممكن است شما وقت كافي براي سشوار كشيدن و حالت دادن به موهايتان نداشته باشيد. همچنين بهتر است موها را به گونه اي كوتاه كنيد كه تا چند وقت ديگر به اصلاح مجدد احتياج نداشته باشد. اگر موهايتان را رنگ هم مي كنيد باز هم به همين نكات توجه كنيد. ممكن است تا مدتي نتوانيد براي تجديد رنگ موهايتان به آرايشگاه برويد.

هفته 36 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

وزن كودك شما هر روز زياد مي شود، تقريبا روزي 30 گرم. وزن او حدود 2700 گرم است و حدود 48.2 سانتي متر طول دارد. موهاي كرك مانند او و همين طور ورنيكس (ماده نسبتا چربي كه بدن او را پوشانده بود و از پوست او در برابر مايع آمنيوتيك محافظت مي كرد) در حال ناپديد شدن هستند. كودك شما همه اين مواد را به همراه ديگر ترشحاتي كه به درون مايع آمنيوتيك مي ريزند، مي بلعد و اين مواد تا زمان تولد در شكم او باقي خواهند ماند. اين مخلوط سياهرنگ كه مكونيوم ناميده مي شود، اولين مدفوع كودك شما را تشكيل خواهد داد. در انتهاي اين هفته كودك شما كامل شده است. به كودكاني كه در بين هفته هاي سي و هفتم و چهل و دوم به دنيا بيايند كامل مي گويند، به آنها كه قبل از 37 هفته بدنيا مي آيند نارس و بعد از 42 هفته ديررس مي گويند. سر اكثر كودكان در اين مرحله به طرف پايين قرار گرفته است كه براي يك زايمان راحت مناسبتر است. در صورتي كه وضعيت كودك شما به اين شكل نباشد پزشك يا ماما از شما خواهد خواست كه در هفته آينده براي تغيير وضعيت قرار گرفتن كودك در رحم برنامه ريزي كنيد، برخي تمرينات ورزشي به اين چرخش كمك خواهند كرد. بندرت پيش مي آيد كه پزشك يا ماما سعي كنند كه با انجام حركات آرام و نرم از روي شكم وضعيت قرار گرفتن كودك در رحم را تغيير داده و سر او را به طرف پايين برگردانند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

با رشد كودك شما و تنگ شدن فضاي اندامهاي داخلي ممكن است كمتر از چند هفته پيش احساس گرسنگي كنيد. در اين مرحله استفاده از غذاهاي سبكتر در دفعات بيشتر مناسب خواهد بود. با پايين تر رفتن كودك شما و نزديك شدن او به لگن ممكن است سوزش معده از بين رفته و تنفس هم برايتان راحت تر شود. در صورتي كه اين اولين حاملگي شما باشد احتمال پايين تر رفتن كودك و نزديك شدن او به لگن پيش از زمان زايمان بيشتر است. با اين حال در صورتي كه اين اتفاق بيفتد شما فشار بيشتري بر قسمت پاييني شكم خود احساس خواهيد كرد كه در نتيجه راه رفتن و پياده روي برايتان سخت و آزاردهنده خواهد شد. برخي خانمها مي گويند كه در اين حالت احساس مي كنند يك توپ بولينگ را بين پاهاي خود حمل مي كنند و نزديك است اين توپ بيرون بيفتد. البته نگران نباشيد او بيرون نمي افتد! همچنين ممكن است انقباضهاي عضلاني براكستون- هيكس در اين دوران بيشتر رخ دهند. مجددا با پزشك خود تماس بگيريد و در مورد نحوه تماس با او در زماني كه فكر مي كنيد درد زايمان شروع شده است هماهنگي مجددي به عمل آوريد. قاعده كلي اينگونه است كه شما بايد هنگامي با وي تماس بگيريد كه انقباضات متناوب عضلات شكم هر 5 دقيقه يكبار و به مدت حدود يك ساعت رخ بدهند. البته در صورتي كه هنوز هفته سي و هفتم را نگذرانده ايد و نشانه هاي زايمان زودرس را مشاهده مي كنيد بايد فورا به او خبر بدهيد. همچنين در صورت پاره شدن كيسه آب (يا حتي اگر گمان كرديد كه ترشحاتي از جنس مايع آمنيوتيك را مشاهده مي كنيد)، كاهش فعاليت كودك، خونريزي واژن، تب، سردردهاي شديد، درد در ناحيه شكم و يا تغيير وضعيت بينايي به سرعت با پزشك خود تماس بگيريد. حتي اگر حاملگي شما بدون عوارض و مشكل جدي طي مي شود، بهتر است در ماه آخر از پرواز با هواپيما خودداري كنيد؛ زيرا در هنگام پرواز احتمال بروز درد زايمان بيشتر است. البته بسياري از خطوط هوايي به خانمهايي كه كمتر از 7 روز (و در بعضي موارد كمتر از يك ماه) به زايمانشان باقي مانده است اجازه سوار شدن به هواپيما را نمي دهند.

فعالیت های این هفته

يك شبكه خبري كوچولو درست كنيد: ممكن است بخواهيد تولد نوزادتان را به افراد زيادي اطلاع دهيد. نام آنها را به همراه شماره تماس يا آدرس ايميل در يك ليست بنويسيد و آن ليست را به يكي از دوستانتان بدهيد. او مي تواند اين خبر را در همان لحظات اوليه تولد نوزادتان پخش كند. در اين صورت شما كافي است تنها يك تماس بگيريد. يك نفر از همكارانتان را هم در آن ليست قرار دهيد تا خبر در محل كار شما هم پخش شود. از همسر يا كسي كه در زمان زايمان شما را همراهي مي كند بخواهيد تا مسووليت بخش اطلاع رساني تلفني را بر عهده بگيرد! او مي تواند كارها را راه بيندازد و مشكلات احتمالي را حل و فصل كند.

هفته 37 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

تبريك! كودك شما كامل شده است و از اين به بعد قادر خواهد بود كه به زندگي در خارج رحم ادامه دهد. كودكاني كه قبل از 37 هفتگي به دنيا بيايند نارس و به آنهايي كه بعد از 42 هفته به دنيا بيايند ديرشده مي گويند. وزن كودك شما كمي بيشتر از 2720 گرم است و از سر تا پاشنه پا حدود 48.2 تا 50.8 سانتي متر طول دارد. موي سر بسياري از كودكان در هنگام تولد كامل است و طول موهاي آنها ممكن است بين 1.2 تا 3.8 سانتي متر باشد. اگر رنگ موي كودك شما با خود شما يكسان نيست تعجب نكنيد. برخي نوزادان هم تنها كمي موي كرك مانند دارند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

در هفته هاي آتي فقط بايد منتظر باشيد. از اين موقعيت براي آماده كردن وسايل مربوط به نوزادتان استفاده كنيد يا كارهايي را انجام دهيد كه ممكن است تا مدتي پس از تولد كودك نتوانيد به آنها مشغول شويد. هر وقت مي توانيد يك چرت بزنيد يا مطالعه كنيد. خوابها و روياهاي شما تغيير كرده اند؟ در هنگام خواب گمان مي كنيد روياهايتان واقعي هستند؟ نگرانيهاي ناشي از مادر شدن مي تواند موجب اينگونه خواب ديدنها شود. ممكن است تعداد انقباضهاي عضلاني براكستون- هيكس بيشتر شده باشند. همچنين ممكن است زمان هركدام از اين انقباضها بيشتر طول بكشند و آزاردهنده تر شده باشند. هنگامي كه بروز اين انقباضات بيشتر شود ممكن است گمان كنيد كه زمان زايمان فرا رسيده است. همچنين ممكن است ترشحات لزج و مخاطي واژن نيز افزايش يافته باشد. در دوران بارداري مخاط متراكم و ضخيمي دهانه ورودي رحم را مي بندند و نقش حفاظتي دارد، هنگام شروع زايمان اين مخاط كه "پلاگ موكوسي" نام دارد ممكن است كمي خوني شود و با شروع باز شدن دهانه رحم، خارج شود. به اين وضعيت "نمايش خوني" مي گويند و اگر در اين دوره "نمايش خوني" را مشاهده كرديد ممكن است زمان زايمان فرا رسيده باشد. در اين زمان هم مانند ساير مواقع در طول بارداري در صورت مشاهده لكه يا خونريزي فورا به پزشك خود اطلاع دهيد.

فعالیت های این هفته مسير بيمارستان يا زايشگاه را يك بار در زمان بدون ترافيك مرور كنيد. شايد بهتر باشد براي رسيدن به آنجا در زمانهاي مختلف شبانه روز برنامه ريزي كنيد. حتي مي توانيد به آنجا برويد و از محل ورود، سيستم پذيرش و كارهاي مربوط به آن و نيز مداركي كه بايد به همراه داشته باشيد اطلاع كسب كنيد.

هفته 38 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

كودك شما حسابي چاق شده است! او بين 2720 تا 3400 گرم وزن دارد (پسرها معمولا كمي سنگين تر از دخترها هستند) و طول بدن او نيز بين 48.2 تا 50.8 سانتي متر است. او مي تواند خيلي محكم چنگ بيندازد كه اين را هم به زودي مي توانيد با انگشت خود امتحان كنيد! اندامهاي او كاملا رشد كرده و در مكان نهايي خود قرار دارند. ولي ريه ها و مغز او هرچند به اندازه اي رشد كرده اند كه بتوانند فعاليت كنند اما تا زمان تولد و مدتي پس از آن نيز به رشد خود ادامه مي دهند. فكر مي كنيد چشمهاي كودك شما چه رنگي هستند؟ ممكن است نتوانيد به درستي پاسخ دهيد. اگر چشمان او قهوه اي باشند احتمالا به همين رنگ باقي خواهند ماند. اگر رنگ چشمانش خاكستري تيره يا آبي پررنگ باشد ممكن است به همين رنگ باقي بمانند و ممكن است تا 9 ماهه شدن نوزاد سبز فندقي يا قهوه اي شوند. اين امر بدان خاطر است كه امكان دارد عنبيه كودك (بخش رنگي چشم او) در ماههاي اول پس از تولد رنگدانه بيشتري ذخيره كند. به همين دليل امكان ندارد كه رنگ چشمهاي او روشن تر يا آبي تر شوند. عنبيه هاي سبز فندقي و قهوه اي بيشتر از عنبيه هاي آبي يا خاكستري رنگدانه دارند.

شما چگونه تغییر می کنید؟

ممكن است خواب در طول شب براي شما خيلي سخت تر شده باشد و يك خواب راحت نداشته باشيد. سعي كنيد در طول روز بخوابيد زيرا اين كار ممكن است تنها چاره شما براي مدت باقي مانده باشد. به حركات كودك خود نيز دقيقا توجه كنيد. با اينكه فضاي اطراف او خيلي تنگ شده است اما بايد هنوز هم فعال باشد. تورم پاها در اين هفته هاي نهايي طبيعي است؛ اما در صورت مشاهده تورم در دستها يا صورت، افزايش وزن ناگهاني، سردردهاي مداوم يا شديد، تاري ديد، ديدن لكه ها يا جرقه هاي نوراني و يا درد در ناحيه بالاي شكم فورا با پزشك يا ماماي خود تماس بگيريد؛ زيرا اين حالتها ممكن است نشانه يك وضعيت حاد به نام پره اكلامپسي باشند. همسر خود را تشويق كنيد تا آرامش داشته باشد و كارهايي را كه دوست دارد، انجام دهد؛ زيرا بعد از تولد نوزاد وقتي براي تفريح نخواهد داشت.

فعالیت های این هفته

مطالب مربوط به نحوه مراقبت از نوزاد را بخوانيد: اكنون زمان مناسبي است كه كم كم خواندن مطالب مربوط به حاملگي را تمام كنيد و مطالب مربوط به مراقبت از نوزاد را مرور كنيد. بعد از تولد نوزادتان فرصت زيادي براي مطالعه نخواهيد داشت، پس حداقل در مورد هفته هاي اول تولد نوزاد مطالب لازم را فرا بگيريد.

هفته 39 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

كودك شما آماده است تا به دنيا قدم بگذارد! او به ساختن يك لايه چربي جهت كنترل دماي بدن پس از تولد ادامه خواهد داد؛ اما اكنون حدود 60 سانتي متر طول و 3150 گرم وزن دارد (پسرها معمولا كمي سنگين تر از دخترها هستند). اندامهاي بدن كودك شما كاملا رشد كرده و در محل نهايي خود قرار گرفته اند و با شكل گرفتن يك لايه جديد از پوست زير لايه خارجي فعلي به تدريج پوست جديد جايگزين پوست قديمي مي شود.

شما چگونه تغییر می کنید؟

پزشك يا ماما در هر نوبت مراقبت هاي بارداري، با معاينه دقيق شكم شما وضعيت رشد و حالت قرار گرفتن جنين را بررسي مي كند. وي ممكن است معاينه داخلي هم انجام دهد تا مشخص شود كه آيا افاسمان (نازك شدن بافت دهانه رحم) يا ديلاتاسيون (باز شدن دهانه رحم) رخ داده است يا خير. اگر با گذشت هفته هاي متوالي كودك شما سرسختانه در جاي خودش نشسته است وحشت زده نشويد! تنها 5% كودكان در سر موعد مقرر به دنيا مي آيند. مطمئن باشيد كه نوزادتان نمي تواند شما را تا ابد منتظر بگذارد! اگر كودك شما تا زمان مقرر متولد نشود پزشك يا ماما از شما خواهد خواست تا پس از پايان هفته چهلم يك سونوگرافي انجام دهيد تا از بي خطر بودن ادامه حاملگي اطمينان حاصل كند. اگر يك يا دوهفته از زمان مقرر (پايان چهل هفته) بگذرد و درد زايمان به طور طبيعي رخ ندهد اكثر پزشكان از اينداكشن (القاي درد زايمان به بدن با استفاده از سرم ) استفاده مي كنند. ممكن است شنيده باشيد كه كيسه آب خانم حامله بدون بروز درد زايمان در يك محل شلوغ پاره مي شود! اگر اين اتفاق براي شما هم رخ بدهد نگران نشويد؛ پوسته كيسه آب در 15% موارد پيش از بروز درد زايمان پاره مي شود. در چنين حالتي معمولا يك جريان تند آب ديده نمي شود بلكه يك ريزش آرام و يا مقداري ترشح آبكي مشاهده مي شود. در هر حال اگر كيسه آب شما پاره شد (يا حتي شك كرديد كه ممكن است ترشحاتي ديده باشيد) به سرعت به پزشك يا ماماي خود اطلاع دهيد اما خونسردي خود را حفظ كنيد زيرا ممكن است تا بروز درد زايمان چند ساعت باقي مانده باشد. بهتر است در اين مورد قبلا با ماما يا پزشك خود مشورت كنيد، ممكن است به شما گفته شود تا منظم شدن انقباضات و كم شدن فواصل آنها در خانه صبر كنيد يا به بيمارستان برويد تا آنتي بيوتيك به شما تزريق شود. در صورتي كه بعد از پاره شدن كيسه آب انقباضات زايماني شروع نشود ممكن است از القاي زايمان استفاده شود. همچنين اگر مشاهده كرديد كه فعاليت جنين كند يا كم شده است حتي اگر ترشح مايع نداشتيد به سرعت به پزشك خود اطلاع دهيد. نشانه هاي ديگري هم هستند كه بيانگر نزديك بودن حاملگي بوده و از پاره شدن كيسه آب معمول تر مي باشند. شما ممكن است مقداري مخاط متراكم و ضخيم صورتي رنگ يا خوني را در لباس زير خود يا هنگام رفتن به توالت مشاهده كنيد، به اين وضعيت "نمايش خوني" گفته مي شود و علامت قريب الوقوع بودن شروع زايمان است و معمولا درد زايمان يك يا دو روز بعد از مشاهده نمايش خوني رخ مي دهد (در صورت مشاهده لكه خوني واضح يا خونريزي از واژن در هر حالت به سرعت با پزشك خود تماس بگيريد). نشانه ديگر زايمان مي تواند انقباضات متناوبي باشد كه فاصله بروز آنها دائما كمتر مي شود. در صورتي كه قبلا انقباضهاي براكستون- هيكس را تجربه كرده باشيد اكنون خواهيد فهميد كه آن انقباضها تنها يك تمرين ساده بوده اند! پزشك يا ماما به شما خواهد گفت كه چه زماني با او تماس بگيريد اما هنگامي كه انقباضاتي شروع شدند كه هر كدام بيشتر از يك دقيقه طول بكشند، هر 5 دقيقه يكبار رخ بدهند و حداقل يك ساعت به طور مداوم بروز كنند، احتمالا وقت آن رسيده است كه آماده رفتن به بيمارستان شويد. فاصله زماني بين هر انقباض تا انقباض بعدي را اندازه بگيريد. اگر شك داريد كه درد زايمان فرا رسيده است يا نه، با پزشك خود تماس بگيريد. ممكن است پزشك از شما خواسته باشد تا حركات كودك را بشماريد. حتي اگر او از شما نخواسته است كه تعداد حركات جنين را بشماريد، در صورت مشاهده افزايش شديد يا كاهش در فعاليت جنين به سرعت با پزشك خود تماس بگيريد. كودك شما بايد تا زمان به دنيا آمدن فعال باشد و كاهش فعاليت او مي تواند نشانه بروز يك مشكل باشد؛ شايد لازم باشد زايمان به سرعت انجام شود.

فعالیت های این هفته

يك سوتين شيردهي بخريد: يك سوتين شيردهي بخريد و با خود به بيمارستان ببريد. شما بلافاصله پس از زايمان به آن نياز خواهيد داشت و مسلما دوست نداريد كه پدربزرگ را دنبال اين كار بفرستيد! پستانهاي شما بزرگتر از قبل شده اند و احتمالا اندازه آنها در دوران شيردهي كمي بزرگتر خواهد شد. اگر دستمال يا پد مخصوص دوران شيردهي را درون سوتين خود قرار دهيد به شما كمك خواهد كرد تا از ترشح شير و كثيف شدن لباسهايتان جلوگيري كند.

هفته 40 بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

تخمين اندازه متوسط كودك شما خيلي سخت است اما يك نوزاد به طور متوسط حدود 3175 گرم وزن و حدود 60 سانتي متر طول دارد. هر روز كه مي گذرد كودك شما كمي بزرگتر مي شود، ناخنها و موهاي او هم به رشد خود ادامه مي دهند. هنوز هم استخوانهاي جمجمه او قدري از هم جدا هستند و اين بدان خاطر است كه جمجمه بتواند كمي فشرده تر شده و به راحتي از مجراي زايمان عبور كند. تا حدود يك سال پس از تولد هم برخي نقاط نرم كه ملاج يا فونتانل ناميده مي شوند در جمجمه او وجود خواهند داشت.

شما چگونه تغییر می کنید؟

علي رغم همه پيشرفتهاي پزشكي هنوز هيچ راهي وجود ندارد كه بتوان زمان دقيق زايمان را تخمين زد. زايمان ممكن است زودتر از زمان مقرر رخ بدهد، خصوصا اگر در تشخيص زمان بسته شدن نطفه اشتباه كرده باشيد. اين اتفاق بيشتر زماني مي افتد كه تعيين زمان زايمان تنها بر اساس اولين روز از آخرين دوره قاعدگي صورت پذيرد و شما هم در نيمه اول دوره حاملگي خود سونوگرافي نداده باشيد. با اين حال حتي اگر زمان زايمان به دقت تعيين شده باشد دوران حاملگي برخي خانمها كمي طولاني تر مي شود و متخصصين هم هيچ توضيحي براي اين مطلب ندارند. البته هنوز براي زايمان شما دير نشده است و اگر يكي دو هفته ديگر بگذرد به زايمان شما ديرشده مي گويند. اما براي اطمينان از وضعيت كودك پزشك از شما خواهد خواست كه در اين هفته يا حداكثر در ابتداي هفته چهل و يكم يك آزمايش براي مشاهده كودك خود بدهيد. در صورتي كه قبلا با برخي از عوارض حاملگي دست و پنجه نرم كرده باشيد، انجام اين آزمايش را از چند هفته زودتر آغاز كرده ايد. يك تست دقيق زيستي- فيزيكي كه به اختصار BPP ناميده مي شود شامل بررسي دقيق وضعيت كودك شما از طريق سونوگرافي و مشاهده حركات كلي بدن تنفس تون عضلات (ميزان كشيدگي طبيعي عضلات كه با بررسي باز و بسته كردن دست يا كشيدن و رها كردن عضله ها تعيين مي شود) و حجم مايع آمنيوتيك اطراف او (كه نشان دهنده وضعيت جفت است) مي باشد. اين تست ممكن است شامل بيست دقيقه بررسي دقيق ضربان قلب نيز باشد. البته ممكن است از تست BPP جايگزين هم استفاده شود كه شامل بررسي ضربان قلب كودك بوسيله دستگاه مخصوص و سپس بررسي حجم مايع آمنيوتيك بوسيله سونوگرافي مي باشد. اين تستها معمولا هر هفته دوبار انجام خواهند شد. اگر آزمايشات جنين اطمينان بخش نباشند، مثلا حجم مايع آمنيوتيك خيلي كم باشد، به گونه اي براي شما برنامه ريزي خواهد شد كه هرچه سريعتر اينداكشن زايمان انجام شود. پزشك شما دهانه رحم را هم بررسي خواهد كرد تا از آماده شدن آن براي زايمان مطمئن شود. در معاينه داخلي افاسمان و ديلاتاسيون دهانه رحم سنجيده مي شود، به اين معنا كه مقدار نرم و نازك شدن دهانه رحم و گشاد شدن آن تا حد زيادي مي تواند زمان و نحوه شروع زايمان را نشان دهد. اگر درد زايمان به طور طبيعي رخ ندهد در بين هفته هاي 41 و 42 اينداكشن يا القاي زايمان انجام خواهد شد.

فعالیت های این هفته استراحت كنيد: چند فيلم سينمايي نگاه كنيد يك رمان بخوانيد مجلات يا فيلم هاي محبوبتان را ببينيد، بخوابيد يا هر وقت كه مي توانيد يك چرت بزنيد. چاي را هم فراموش نكنيد. در صورتي كه هنوز سر كار مي رويد بپرسيد كه آيا مي توانيد از الآن مرخصي بگيريد و يا كارهايتان را در خانه انجام دهيد. شما در اواخر دوران حاملگي قرار داريد و مستحق مرخصي هستيد. اگر از حالا تا زمان زايمان دائما در حال فعاليت باشيد هنگامي كه نوزادتان مي خواهد به دنيا بيايد هيچ انرژي براي شما باقي نمانده است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)