نفسنفس، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 6 روز سن داره

هستی من.نفس

افزایش هوش کودک

1393/4/24 22:28
نویسنده : آلیس
319 بازدید
اشتراک گذاری

سی روش برای تقویت هوش کودکان

با به كارگيري سي شيوه ساده از هنگام بارداري تا پايان دو سالگي افزون بر رشد جسماني مناسب، زمينه هاي افزايش بهره هوشي كودكان را تقويت كنيد. از آنجا كه پايه ريزي و شكل گيري رشد جسماني و ذهني كودكان از بارداري تا دو سالگي است، به كارگيري اين شيوه به طور هماهنگ به رشد همه جانبه و مناسب كودك كمك مي كند.

 

 

 

 

 

در هنگام بارداري:

1-تيروئيدتان را آزمايش كنيد زيرا كم كاري خفيف تيروئيد در خانمهاي باردار سبب كاهش معني داري در هوش كودكان مي شود.

2- كولين مصرف كنيد، اين ماده مغذي در گوشت، تخم مرغ و حبوبات وجود

3- ويتامين هايي را كه پزشك در دوران بارداري براي شما تجويز مي كند مصرف كنيد

4- با جنين خود حرف بزنيد و او را صدا كنيد

5- از نوشيدن قهوه و خوردن دارو بدون تجويز پزشك اجتناب كنيد

 

در شش ماهه نخست پس از تولد به اين نكات توجه داشته باشيد:

6- فرزندتان را با شير مادر تغذيه كنيد

7- در صورت بروز افسردگي بعد از زايمان، براي درمان آن اقدام كنيد

8- منابع غني از آهن مانند گوشت، سبزيجات، تخم مرغ و ميوه هاي تازه مصرف كنيد

9- در زمان شيردهي خوردن غذاهاي حاوي ويتامين مانند مخمر، نان، غذاهاي دريايي و تخم مرغ را فراموش نكنيد

10- براي كودكتان موسيقي به ويژه موسيقي سنتي و كلاسيك پخش كنيد

11- كودك را ماساژ دهيد، مطالعات نشان دادهاند كه ماساژ روزانه كودكان رشد مغزي آنان را به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهد

 

 

 

 

دوران شش ماهگي تا يك سالگي كودك:

12- با كودكتان به طور مستقيم و چشم در چشم صحبت كنيد

13- معناي لغات را با اشاره ارتباط دهيد ؛ به طور مثال هنگامي كه نام چيزي را مي بريد به آن اشاره كنيد يا كودك را در مقابل آن نگه داريد

14- با هديه هاي مخصوص كودكان، او را تشويق كنيد

15- اجازه آزادي حركت به كودكان بدهيد، بگذاريد كه آنها كنجكاوي غريزي شان را همواره به كار برند

16- تشخيص و فرق گذاري بين اشيا را به كودكتان با پرسش و گفتن جواب درست بياموزيد

17- كودكان از آموزش اجباري خوششان نمي آيد، از آن بپرهيزيد

18- هنگامي كه فرزندتان احساس خستگي كرد، آموزش را قطع كنيد

 

دوران يك تا دو سالگي كودك:

 

 

 

 

19- كودكان را با غذاهاي سرشار از آهن تغذيه كنيد

20- به كودكان ميان وعده هاي سالم و مغذي بدهيد و از دادن ميان وعده هاي بي فايده مانند پفك و چيپس به كودك خودداري نماييد

21- براي كودكتان كتاب بخوانيد

22- در حضور او مطالعه كنيد

23- براي او اسباب بازي هاي كمك آموزشي تهيه كنيد

24- با كودك خود بازي كنيد. شركت در بازي هاي دسته جمعي، مهارت هاي هوش اجتماعي كودك را افزايش مي دهد

25- مطمئن شويد كودكتان خوب استراحت كرده است، خوابيدن دستكم ده ساعت در شبانه روز براي او لازم است

26- هنگامي كه با كودكتان صحبت مي كنيد صداهاي اضافي مانند راديو و تلويزيون را خاموش كنيد و نور را در حد متوسط نگاه داريد

27- درخواست هاي تكراري كودك را اجابت كنيد. تكرار ارتباط نورون ها را در مغز تقويت مي كند؛ بنابراين اگر براي چندمين باز از شما مي خواهد كتابي را برايش بخوانيد، بدون اصرار و پافشاري روي خواندن يك داستان ديگر، آن را براي او بخوانيد

28- وقتي كودك نوپاي شما به چيزي اشاره مي كند و نامش را مي پرسد در جوابش به او اطلاعات بيشتري بدهيد. به طور مثال : آن يك توپ است، يك توپ آبي با خط هاي قرمز.

29- در تربيت كودك انضباط همراه با محبت فراوان داشته باشيد

30- هرگز به كودكتان نگوييد "تو چيزي نمي فهمي" زيرا اگر كودك آن را باور كند، حرف شما تحقق خواهد يافت.

 

8 راه تقویت هوش کودکان

هوش بچه‌ها به دنبال تجربه و تمرین افزایش می‌یابد و در این میان حواس پنج‌گانه یعنی بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی می‌توانند سلول‌های مغزی را تحریك كنند و به ساخت هزاران سیناپس یا راه‌های ارتباط سلولی مغزی بینجامند كه این امر خود باعث افزایش هوش كودك می‌شود. موارد زیر توصیه‌هایی ساده و در عین حال بسیار موثر و كاربردی است كه آینده‌ای روشن برای فرزندتان رقم می‌زند.

 رژیم‌غذایی مناسب انتخاب كنید

تغذیه متعادل و متناسب به‌طور حتم در رشد هوشی كودكان موثر است. این تغذیه را مادر باید از دوران بارداری آغاز كند. پس از تولد حداقل تا یك سال لازم و ضروری است كه نوزاد از شیرمادر تغذیه كند. تحقیقات نشان داده تغذیه با شیرمادر می‌تواند 7 نمره IQ كودكان را افزایش دهد. بعد از اتمام شیردهی انتخاب رژیم‌‌غذایی غنی از پروتئین (تخم‌مرغ، ماهی، گوشت‌قرمز، حبوبات و...) می‌تواند باعث افزایش توجه و تمركز و قدرت تفكر در كودكان شود. قندها نیز از جمله گروه‌های غذایی موردنیاز مغز و سوخت اصلی مغز كودكان محسوب می‌شود. بهترین نوع قند، قندهای موجود در غلات و میوه‌ها هستند. در كنار این مواد استفاده كافی و به اندازه از ویتامین‌ها و موادمعدنی اهمیت ویژه‌ای دارد. قندهای صنعتی و شكر برخلاف باور عموم اثر منفی بر كاركرد مغز می‌گذارد و می‌تواند میزان توجه و توانایی تمركز را در كودكان كاهش دهد.

با كودكتان تعامل داشته باشید

بررسی‌های محققان نشان داده است كودكانی كه والدین با آنها بازی نمی‌كنند و به اندازه كافی به آنها توجه ندارند از نظر مغزی رشد كمتری دارند و كودكانی افسرده‌اند در حالی كه بازی با كودك و دخالت دادن او در امور می‌تواند تا حد زیادی باعث افزایش هوش كودك می‌شود.

با كودكتان حرف بزنید،

به او گوش دهید و برایش كتاب بخوانید

در صورتی كه با كودكتان حرف بزنید و برایش كتاب بخوانید و از او بخواهید با شما حرف بزند، زبان گفتاری او را پرورش داده‌اید. البته این كار به شرطی بر هوش كودك تاثیر می‌گذارد كه از زبانی كودكانه بهره نگیرید و اشیاء، نسبت‌های خانوادگی، اعضای بدن و روزهای هفته را همانند یك فرد بزرگسال نام ببرید. اجازه بدهید دایره لغات كودكتان وسعت یابد. هرچه می‌توانید خواندن كتاب را سریع‌تر برای فرزندتان شروع كنید تا زبان را بهتر بیاموزد. كودكانی كه والدین برای آنها كتاب می‌خوانند معمولا در آینده علاقه مفرطی به خواندن كتاب داشته و در دوران تحصیل و پس از آن در دوران بزرگسالی انسان‌هایی موفق‌تر و باهوش‌ترند.

اجازه بدهید كودكتان بازی كند

وقتی كودكان بازی می‌كنند از توانایی‌های هوشی، اجتماعی، فیزیكی و احساسی خود به شكلی عالی كمك می‌گیرند. وقتی كودكی با سایر بچه‌ها بازی می‌كند، یاد می‌گیرد از ایده‌های آنها استفاده كند و احساساتش ر ا بروز دهد. بازی شما با كودكتان نیز همین تاثیر را در او خواهد داشت.

كودك را به ورزش تشویق كنید

ورزش و تمرین‌های بدنی، جسم كودك را قوی و ذهن او را هوشیار می‌كند. در بدن كودكی كه ورزش می‌كند هورمون رشد بیشتری ترشح می‌شود و جریان خون به سمت مغز تندتر است و این مساله باعث تولید سلول‌های مغزی جدید و افزایش هوش او می‌شود.

اجازه بدهید كودكتان شاهد فعالیت‌های خلاقانه باشد

كودكان از بزرگسالان تقلید می‌كنند. كتاب بخوانید، كارهای خلاقانه انجام دهید و اجازه دهید فرزندتان از شما تقلید كند.

تماشای تلویزیون را محدود كنید

بازی‌های كامپیوتری، تماشای تلویزیون و برنامه‌های آموزشی خوب است اما میزان آن را محدود كنید. هرگز تلویزیون یا كامپیوتر را در اتاق كودكتان قرار ندهید. تحقیقات نشان داده، تماشای زیاد تلویزیون و بازی با رایانه می‌تواند اثر منفی بر هوش كودكان داشته باشد.

به او موسیقی بیاموزید

طبق بررسی‌های به عمل آمده، گوش سپردن به موسیقی كلاسیك می‌تواند باعث تحریك حافظه، توجه، تمركز، انگیزه و یادگیری كودك شود. در ضمن استرس را كاهش می‌دهد و این موضوع برای مغز بسیار مفید است. آموزش موسیقی به كودكان بالای 3 سال نیز تاثیر ویژه‌ای بر هوش آنها می‌گذارد. بهترین ابزار موسیقی برای آغاز، آموزش پیانو است.

 

روش هاي افزايش هوش كودكان(دكتر بهشتيان)

اين مطلب رو تو سايت دكتر بهشتيان خوندم به نظرم خوندنش براي مادرها خالي از فايده نيست:

http://beheshtiyan.ir/amoozesh/parenting/54-parenting/206-childiq.html

دیدگاه در مورد هوش متفاوت است.بعضی افراطی آن را نتیجه تایید محیط می دانند و بعضی افراطی نتیجه وراثت که نتیجه اش می شود غیر قابل تغییر بودن برای این دسته و طرفداران آن این تحقیق ومنابعی چنین به کار نمی رود وعده ای هم طرف وسط را دارند که با پایه از هوش به دنیا می آییم که البته قابل دستکاری و ارتقا وکاهش است وچه زیبا فرمود:"خیر الاموراوسطها"

به عبارت دیگر ما با یادگیری با هوش تر از نقطه آغازیم.

مغز شما توان بسار بالایی دارد.خیلی بیش از آن که شما تصور می کنید.ایت به هوش تعبیر می شود.هوش به معنای واقعی کلید شما در یافتن و برآورده کردن اهدافتان است.سه دسته کلی هوش شناخته شده و مورد بحث است بنام ضریب هوش(IQ) که شامل هوش کلامی و ریاضی است.EQ که همان هوش هیجانی است و مرتبط به نوع دید ما به قضایا،نوع تصمیم گیری،شوق و سرعت آن و .... می شود.SQ که هوش معنویت و مرتبط به سطح روحانیت است که ما در این مختصر سعی داشتیم علاوه بر انجام تکالیف استاد گرامی قدری بر معلومات خود در مورد IQ بیافزاییم.امید است که مورد قبول استاد و مؤثر واقع شود.

این مطالب راه هایی است برای افزایش هوش کودک برای خانواده ها:

1) بگذارید به حد کافی بازی کند.

بازی هوش فکرعزم و استعدادهای مختلف را در کودک پرورش می دهد.پس بگذارید کافی بازی کند و با کلمات آرام باش وبنشین نشاط را از او سلب نکنید.ولی نباید به اندازه ای باشد که تمام توجه کودک معطوف به بازی باشد زیرا کودک عادت به کار را هم برای گذران زندگی فردی وجمعی لازم دارد که باید به موازات این زمینه در کودک رشد کند.

2) سرگرمی های جالب فراهم کنید.

پلکان جاذبه خوبی برای اطفال است. بگذارید با مراقبتتان تمرین کند.قطعات چوبی که داخل هم شده وخارج می شوند یا حلقه های چوبی برای او سرگرمی . آموزنده اند .همین طور بازی قایم موشک:ابتدا جسمی را به او نشان دهید بعد به شکلی که او ناظر باشد جسم را پنهان کنید .کودک پس از پیدا کردن لذت می برد ودر عین حال لذت میبرد که آنچه در معرض دید هم نیست وجود دارد.

3) هم بازی داشتن او را جدی بگیرید.

برای کودک دیدن کودک دیگر لذت بخش است.حتی اگر آنقدر بزرگ نباشد که بتواند با او بازی کند جالب است برایش که طفلی را با خود در یک اتاق ببیند که با اسباب بازی ها بازی میکند.

4) دوستی های غیر معمول او را قبول کنید.

شاید کودکتان با افرادی دوست شوند که از او بزرگتریا کوچک ترند و علاقه مندی های متفاوتی دارند.دوستی های غیر معمول او را قبول کنید.البته همراه با توصیه های ارزشمند و معقول.

5) وسایل بازی مناسب تهیه کنید.

وسایلی مثل:لباس ها و ماسک های مختلف برای بازی تئاتر

- وسایل اکتشافات و تحقیقات علمی مثل ذره بین ،آهن ربا ،منشور،دانه های گیاه،اسباب جوجه کشی

- وسایل فعال بازی فیزیکی مثل گلیدر واگن،سه چرخه،روروک،توپ، وسایل کوه نوردی ،تونل و...

- بازی هایی که خواندن اعداد را می آموزد

- وسایل موسیقی

6) از پارچه اسفنج ویخ وکاغذ هم میشود برای افزایش هوش بچه استفاده کرد .

شما می توانید پارچه های نرمی در اختیار نوزاد قرار دهید تا آن ها را پیچانده وگلوله کند . تکه اسفنجی را به او بدهید تا آن را آزمایش کند کاغذی را در اختیارش بگذارید تا آن را مچا له کند واز صدای خش خش آن لذت ببرد .می توانید تکه یخی را به آرامی به انگشت او نزدیک کنید یا با جسم گرمی این آزما یش را بکنید.

7) کودک هر چه بیشتر انگیزه ومحرک هایی را با نگاه کردن ،گوش کردن ،چشیدن ،بو کردن ولمس کردن در مغز خود جا می دهد با هوش تر میشود .

اگر بگذارید کودک حس کنجکاوی خود را ارضا کند وفردی شایسته تر گردد خیلی زندگی کردن با آن ها آسان تر خواهد بود اگر مجذوب آموختن شود وبیاموزد که چگونه با وسایل بازی کند یا علاقه در حال انفجار خود را صرف آموختن شود وبیاموزد که چگونه با وسایل بازی کند یا علاقه در حال انفجار خود را صرف آموختن زبان کند.دیگر سبد زباله را داخل آکواریوم خالی نمی کند،غذاها را به سقف پرت نمی کند. اگر به او کمک کنید تا کنترل خود را بر روی اشیایی که در اطراف اوست رشد دهد او احساس بطالت نمی کند. در طول 3-1 سالگی کودک نیاز مبرمی به فعالیت جنبی دارد.

8) دانش را به همراه عشق به اوهدیه کنید.

در رفتار و تعالیم خود با کودک شادی و یادآوری محبتی که نسبت به او دارید را فراموش نکنید.همراه دانش و تشویق خود را همراه مهربانی تفویض کنید و اجازه دهید در هدایت فرزندتان بینش درونی راهنمایتان باشد.

9) کتابخانه رفتن عادتی درونی می شود.

رفتن به کتابخانه و سالن مطالعه مخصوص کودکان بایستی امری عادی در زندگی کودک شود و نباید دیرتر از 3 سالگی صورت گیرد.

10)استفاده از کتاب مخصوص کودکان راهی دیگر

این کتابها که اکثر صفحه هایشان نوشته شده و تصاویر کمی دارد ضمن این که کنجکاوی کودک را نسبت به داستان تحریک می کند او را با کلمات مکتوب آشنا می کند.اگر هنگام کتاب خواندن برای کودکان با انگشت به کلمات اشاره کنید کودک با آنها بیشتر آشنا شده وهر گاه آنها را ببیند می شناسد.خاصه آنهایی که بار عاطفی دارند.

11) با صدای بلند بخوانید

روزانه 15 دقیقه را به خواندن داستان و شعرو .... با صدای بلند اختصاص دهید که علاوه بر ارزش ذهنی این کار رابطه گرم و نزدیکی هم با کودک بر قرار می کند.

12)قصه خوانی پیش از خواب.

قبل خواب کودک آماده است که کلماتی را که ارائه می کنید تا حرف آخر بشنود.حتی اگر خواست داستان را خود انتخاب کند بگذارید گرچه تکراری باشد.

13) تجربه های روزانه متنوع در هوش مؤثر است.

کودکانی که مادران آنها نسبت به مسایل عاطفی و کلامی حساس اند و اسباب بازی مناسب تهیه می کنند ،به بچه ها رسیدگی می کنندودرسنین پایین تجربه های روزانه متنوعی را دراختیار بچه می گذارند در سنین بالا با هوش ترند.

14) استفاده از توانایی بازیگریتان

هنگام خواندن گفتگوها تغییر عمدی در زیر و بمی و لحن خود بدهید تا کودک داستان را حس کند.

15) بگذارید با آرامش تصاویر مجلات را ببیند.

برای کودک کتابی را که دوست دارد چندین بار بخوانید.او دوست دارد صفحات مجلات را ببیند آنها را ورق بزند ،به عکس اسباب بازی ها درمجله نگاه کند،عکس حیوانات در کتب درسی برای آنها جالب و دانستنی های آنها را تقویت می کند.

16) پیگیر باشید.

هرگز جلسات روزانه خواندن را به بعد موکول نکنید .به خاطر تلفن زدن،مهمانی ....مطالعه ها را معوق نکنید.او با این احساس رشد خواهد کرد که خواندن کتاب امری حیاتی،تفریحی و بخشی ذاتی از زندگیست.

17) مربی او باید سابقه کار با دیگر کودکان تیز هوش را داشته باشد.

18) کتاب به عنوان سرگرمی باشد.

مهم این است که کتاب را به عنوان یک تفریح ولذت بخوانید در هوایی خوب پتوی زیر درخت پهن کنید و برای او کتاب بخوانید.

19) کتاب هدیه دهید.

در موارد مقتضی به صورت هدیه کتابی به انتخاب خود یا کودک هدیه کنید.اگر برایش کتابخانه ارزانی به سلیقه کودک تهیه و اسامی کتابها را به شکلی که قابل درک است روی کتاب نصب کنید این امر موجب افزایش تمایل به کتاب خوانی می شود.

20) بازی رایانه ای و فرصت یادگیری را می توان به کودک معرفی کرد.

برای بسیاری از 3 ساله ها تصاویر رایانه جذاب است.اما نباید طولانی شود.کودکان پیش دبستانی قادرند مهارت های یادگیری را در حین کار و بازی با رایانه بیاموزند اما آموزش مهارتهای اجتماعی اینگونه ممکن نیست.بسیاری از 5 ساله ها به خاطر استفاده زود هنگام از رایانه به اختلال کمبود توجه و ضعف در روابط اجتماعی دجار شدند.ضریب هوشی این بچه ها فوق العاده است اما بهره عاطفی زیر متوسط.پس بی شک رایانه پرستار خوبی برای بچه ها نیست.

21) به سوالات کودک ساده پاسخ دهید.

نوع پرسش هایی که معمولا ًکودک می کند با "چیه" و "کجا" آغاز می شود که باید ساده پاسخ داده شود تا در پرتو آن کودک در درک اشیا پیرامونش به تبع بالا رفتن هوشش پیشرفت کند.

22) بیان دلیل و چراها برای فرزند مؤثر است.

تنوع چراها البته نه به صورتی که خسته کننده باشد کمک می کند نباید نظرتان را به کودک تحمیل کنید و دلایل ما فوق درک او را را بیاورید .در این صورت ودکتان خواهد آموخت که چگونه راه های مختلف را برای تصمیم گیری ارزیابی کند واطلاعات را جمع آوری کند.او کم کم می فهمد که دلایلی را که شما برای تصمیم گیری ارائه می کنید به نفع اوست.

23) بیشتر یادگیری فعال را تشویق کنید تا یادگیری اتفاقی را.

24)آره و نه نگویید.

این کار فاقد اطلاعات لازم است و آموختن را محدود می کند ولی مادری که کلمات زیادی را به کار می بردعواقب احتمالی کار را شرح می دهد،به فرزند استراتژی حل کردن مسایل را می آموزد و اورا تشویق می کند که خیلی زود دوراندیش باشد.

25) از فرزند سوالاتی بپرسید که جواب باز دارد آنهایی که جواب های متفاوتی دارد.

26) به سوالات کودک پاسخ دهید و فرصت یافتن جواب را برای او فراهم کنید.

27) به کودک وقت فکر کردن بدهید واز روی شتاب وادار به اتخاذ تصمیم نکنید.

28) توضیح کافی به کودک در مورد شغل پدر بدهید.

اطفال می خواهند بدانند پدرانشان هر روز از صبح تا شب کجا می روند و چه می کنند، به سئوالاتشان توضیح کافی بدهید. در صورت امکان یک روز چند ساعتی او را سر کار ببرید ودر مورد کارهای مختلف با او حرف بزنید.

29) برای کودکان وقتی فراهم کنید که خود مشکلا تشان را حل کنند.

30) بکوشید از طریق همکاری با آموزگارش محیط رقابت آمیزی در مدرسه ایجاد کنید.

31) سازماندهی خوب و امنیت خانوادگی مؤثر است.

رابطه خوب والدین با فرزندان در هوش بالا داشتن مؤثر است. کودکانی که تنبیه می شوند ودر خانواده های بسته رشد می کنند در بزرگسالی کم هوش ترند.

32) اینگونه مهارتش را در زبان شکوفا کنیم.

موضوعی را پیش بکشید که او صحبت کند. مثلاً سر میز ناهار هر کس بگوید از صبح تا حالا چه کار کرده یا در مورد یک برنامه تلویزیون صحبت کنیم. اینگونه او حقایق را از افسانه جدا می کند. سوء تفاهم ها را مرتفع وعلایق خود را به کسب اطلاعات مفید مثل موشک و...... سوق می دهد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)